Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-OWL29A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16922&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Wenselijke aanvangscompetenties: OPO Identiteit in diversiteit 1 en OPO Identiteit in diversiteit 2.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0FK : Diversiteit/RZL 6 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0YE : Professionele identiteit 3
OBK17A : Identiteit in diversiteit 3
OBL03A : Identiteit in diversiteit 3
OBS03A : Professionele identiteit 3
OPS05A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK31A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK44A : HAO Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL56A : Identiteit in diversiteit 3
OAL65A : HAO Identiteit in diversiteit 3
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-OWL29a)




Inhoud
- Studie-ondersteuning van een leerling met een kwetsbare thuissituatie: kansarmoede en kwetsbaarheid, zelfbeeld van kinderen, zelfregulatie bij kinderen, communicatie met ouders.
- Institutionele identiteit met betrekking tot diversiteit.
- Bewustwording rond stereotypen en vooroordelen door actief mee te draaien in een organisatie die inspeelt op diversiteit in de huidige samenleving.
- Handvaten tot diversiteitsdenken en -handelen.
- Principes van community service learning leren kennen en toepassen.
Toelichting werkvorm
DAG: Toelichting werkvorm:
- CSL (community service learning)
- Actieve groepsopdrachten
- Begeleide zelfstudie
- Reflectie-opdrachten
- Studie-ondersteuning van een leerling uit de lagere school
- Let op: Verplichte aanwezigheid (gewettigde afwezigheid wordt tijdig gemeld aan lectoren). Er wordt een vervangtaak voorzien waar nodig en mogelijk.
HAO:
- Mogelijkheid tot deelname aan het DAG-traject.
- Zelfstudie met zelfstandige verwerking via opdrachten. Toelichting gebeurt op het contactmoment HAO.
Evaluatieactiviteiten
Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-O70581)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindpunt
DAG:
- Procesevaluatie studie-ondersteuning: 1/3
- CSL-project: 2/3 : De evaluatie bestaat uit een mondelinge presentatie binnen de examenperiode en een ingevuld logboek (zie Toledo).
- Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.
- Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.
HAO:
- De evaluatie bestaat uit een mondelinge presentatie binnen de examenperiode en een ingevuld logboek (zie Toledo) of een alternatieve taak.
- Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor. De succes- en evaluatiecriteria worden vooraf meegedeeld aan de studenten (zie takenbladen).
- Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, worden deze deeltaken als niet-ingeleverd beschouwd en als "niet afgelegd" (NA) beoordeeld.
- Indien een student ons vóór de aangegeven indiendatum contacteert met een gegronde reden waarom hij het werkstuk niet binnen de gegeven termijn kan afleveren, kan de docent een nieuwe inleveringstermijn bepalen. In dat geval geldt bovenstaande regel opnieuw. Indien de student de nieuwe inleveringstermijn niet respecteert, krijgt hij alsnog een NA.
Toelichting bij herkansen
DAG: De student krijgt een op maat voorgestelde opdracht om dezelfde competenties en doelen te behalen.
HAO: Hierbij gelden dezelfde modaliteiten.