Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-OBK17A)

3 studiepuntenNederlands6 urenTweede semesterTweede semester
Dejaegere Els (coördinator) |  Dejaegere Els
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAL65A : HAO Identiteit in diversiteit 3
OBL03A : Identiteit in diversiteit 3
OBS03A : Professionele identiteit 3
OPS05A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0YE : Professionele identiteit 3
OAK31A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK44A : HAO Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL56A : Identiteit in diversiteit 3
OWL29A : Identiteit in diversiteit 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-OBK17a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht6 urenTweede semesterTweede semester
Dejaegere Els
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De focus binnen dit opleidingsonderdeel op 'wie ben ik als leraar in een schoolteam en de onderwijgemeenschap'? 

- Leraarschap en diversiteit: hoe kijk ik hier zelf naar?

- Leraar als lid van een schoolteam

- De identiteit van een school

De nadruk ligt op het verbreden en uitdiepen van het inzicht van de student(e) in zijn/haar ethisch en levensbeschouwelijk

denken en handelen als persoon en als leraar. We spelen tijdens de contacturen in op actuele thema's die belangrijk zijn binnen het huidige onderwijslandschap. 

Het  maakt de student(e) wegwijs in o.a. volgende thema's:

  • solliciteren
  • mandaat godsdienst
  • vervolgopleidingen
  • startersproblemen en aanvangsbegeleiding
  • beroeps- en vakorganisaties, burgerlijke aansprakelijkheid, rechtspositie, inrichtende machten en de specificiteit van het katholiek onderwijs   
  • actualiteit

Tijdens de tweedaagse staat het levensbeschouwelijk reflecteren en een terugblik op de opleiding centraal met de volgende invalshoeken:   

  • Ik in dialoog met mezelf.   
  • Ik in dialoog met de andere naast mij.   
  • Ik in dialoog met de generaties.   
  • Ik in dialoog met de school
  • Samen in dialoog over 'identiteit in diversiteit' op de school.

PowerPoint presentaties worden op Toledo geplaatst. 

Nederlands

Tijdens de contacturen en het afstudeerproject worden gastsprekers uitgenodigd die bijdragen tot de concretisering van de onderstaande thema's:

  • Sterk starten in het onderwijs
  • Solliciteren
  • ZiLL ordeningskader, kennismaking met de Pedagogische begeleidingsdienst
  • Rechtspositie startende leerkrachten: TABD, TADD, vaste benoeming 
  • Beleidsvoerend vermogen: wat verwacht de maatschappij en overheid van ons
  • Inspecteur godsdienst: componenten levensbeschouwelijke groei.

Het afstudeerproject gaat door in de vorm van een driedaagse op een externe locatie.

Evaluatieactiviteiten

Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-O70366)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie is een mondelinge evaluatie. Het peilt naar de persoonlijke verwerking en visie van de inhouden uit het OPO.

Het deelnemen aan de driedaagse op een externe locatie is essentieel om een beoordeling voor dit opleidingsonderdeel te bekomen.

Deze driedaagse gaat door op 18,19, 20 juni 2025. Een positieve houding en betrokkenheid op het aanbod wordt eveneens geëvalueerd. 

Mondeling examen.

De student brengt een actueel artikel mee ter voorbereiding van het mondeling examen.

Tijdens het mondeling examen wordt gepeild naar de toepassing en betekenis van de inhouden van het OPO aan de hand van dit artikel.