Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: gevorderd)
Ik benader personen en situaties vanuit verschillende perspectieven, ook internationaal en stuur het eigen interpretatiekader bij vanuit interactie met anderen (niveau: gevorderd).
Ik werk samen en ga in gesprek met het onderwijsteam om het pedagogisch project van de school samen te realiseren (niveau: gevorderd).
Ik lever een onderbouwde en constructieve bijdrage aan het maatschappelijke discours over actuele samenlevingskwesties (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBK17A : Identiteit in diversiteit 3
OBL03A : Identiteit in diversiteit 3
OAL65A : HAO Identiteit in diversiteit 3
OPS05A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0YE : Professionele identiteit 3
OAK31A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK44A : HAO Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL56A : Identiteit in diversiteit 3
OWL29A : Identiteit in diversiteit 3
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Professionele identiteit 3 (B-ODISEE-OBS03a)
Inhoud
De leerlijn “professionele indentiteit” richt zich op het verkennen van de eigen identiteit, als individu, als leraar, als lid van een schoolgemeenschap,… om dit te plaatsen binnen de aanwezige diversiteit binnen de maatschappij, binnen de bredere onderwijsgemeenschap. Professionele indentiteit 3 (derde opleidingsfase) sluit aan bij de levensbeschouwelijke lijn doorheen de opleiding professionele bachelor.
In de eerste opleidingsfase wordt er vooral gefocust op de uitbouw van de eigen professionele identiteit. Het hoofddoel is om de eigen levenswaarden, verlangens en opvattingen op het spoor komen en daardoor op zoek te gaan naar hoe we hier mee omgaan in een professionele context als leerkracht. In de tweede opleidingsfase ligt de focus op het fenomeen diversiteit en de wijze waarop we als leerkracht op een positieve manier kunnen leren omgaan met de diversiteit in de klas. In de derde opleidingsfase ligt de focus tenslotte op: wie ben ik als leraar in een schoolteam en de onderwijsgemeenschap en hoe ga ik om met de uitdagingen waarvoor de identiteit in diversiteit ons stelt?
De volgende thema's komen aan bod tijdens de contactmomenten:
- De klassenraden op een secundaire school.
- De werking van werkgroepen.
- De interreligieuze dialoogschool gewikt en gewogen.
- Het opvoedingsproject in de praktijk brengen.
- Met welke vragen zit een beginnende leraar?
Deze thema's kennen een praktische uitwerking tijdens de verplichte tweedaagse die bij dit OPO hoort.
Studiemateriaal
Op Toledo zullen de presentaties uit de lessen, documenten, videofragmenten en weblinks gepubliceerd worden.
Toelichting werkvorm
- Groepswerk
- Debat
- Individueel werk
- Onderwijsleergesprekken
- Doe-opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Professionele identiteit 3 (B-ODISEE-O70415)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt aan de hand van volgende onderdelen:
- actieve participatie tijdens de voorbereidende sessies en de tweedaagse.
- voorbereiden van de activiteiten in het kader van een werkgroep tijdens de voorbereidende sessies.
- uitvoeren van de activiteiten in het kader van een werkgroep tijdens de tweedaagse.
De criteria en puntenverdeling worden verder toegelicht tijdens de contactmomenten en via toledo.
Het interactieproces dat binnen de contacturen plaats vindt, is van bijzonder groot belang voor het kunnen slagen van het opzet van dit OPO. Een actieve deelname aan de lessen is een conditio sine qua non. Afwezigheid zonder wettiging kan leiden tot een NA voor dit OPO.
De tweedaagse excursie maakt onderdeel uit van het OPO Professionele identiteit 3 en is verplicht voor elke student die het OPO Professionele identiteit 3 opneemt. Indien een student omwille van zwaarwichtige redenen meent niet te kunnen meegaan op deze activiteit, dan meldt die dat ten laatste 4 weken op voorhand aan de organiserende docent Toon De Smet. Slechts indien deze oordeelt dat de reden van die aard is dat de student niet kan meegaan, krijgt de student een compensatieprogramma.
Voor planning en programma verwijzen we naar Toledo, alsook de contacturen professionele identiteit 3.
De kosten van de activiteit worden geraamd op 50 euro. Hierin inbegrepen zijn: maaltijden en activiteiten. In de maand maart zal je hiervan een factuur ontvangen van 50 euro. In deze 50 euro zitten o.a. enkele niet-recupereerbare kosten vervat zoals het bestellen van sommige maaltijden. Studenten die om welke reden dan ook niet deelnemen aan deze excursie zonder dat voor hen tijdig een compensatieprogramma werd goedgekeurd zullen dit voorschot niet terugbetaald krijgen.
Indien de kosten toch duurder zouden uitvallen, zal je in juni een saldofactuur ontvangen met het resterend bedrag. Studenten die om welke reden dan ook annuleren eens alle kosten gemaakt zijn, zullen de saldofactuur in elk geval moeten betalen. Concreet betekent dit wie na …. annuleert (ook omwille van ziekte) dient mee te betalen voor alle gemaakte kosten en reservaties.
Studenten kunnen bij de sociale dienst terecht als ze zorgen hebben omtrent het financieren van hun studiekosten. Er wordt geen specifieke tussenkomst voorzien voor deze activiteit. Men bekijkt steeds het volledige (studiekosten)plaatje per academiejaar.
Een student kan bij STUVO+ (marike.steurs@odisee.be) elk academiejaar een aanvraag voor financiële ondersteuning indienen. Er wordt rekening gehouden met de maandelijkse vaste (gezins)inkomsten, de vaste uitgaven én daarbovenop de studiekosten voor dit academiejaar. De aanvraag wordt voorgelegd aan het comité Studiefinanciering die, op basis van de geldende criteria, nagaat of de student in aanmerking komt voor een toelage om (deels) de studiekosten te dekken. Wil je deze activiteit gespreid betalen, neem dan ook contact op met STUVO+.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Er is geen tweede examenkans.