Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-OAL56A)

3 studiepuntenNederlands23 urenBeide semestersBeide semesters
De Veirman Lien (coördinator) |  Buysse Heleen |  Danckaert Ellen |  De Veirman Lien |  Rottiers Sofie
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0YE : Professionele identiteit 3
OBK17A : Identiteit in diversiteit 3
OBL03A : Identiteit in diversiteit 3
OBS03A : Professionele identiteit 3
OPS05A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK31A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK44A : HAO Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL65A : HAO Identiteit in diversiteit 3
OWL29A : Identiteit in diversiteit 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-OAL56a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenBeide semestersBeide semesters
Buysse Heleen |  Danckaert Ellen |  De Veirman Lien |  Rottiers Sofie
Kernteam Lager onderwijs Aalst

A. Leerlijn Identiteit in Diversiteit 

De leerlijn Identiteit in Diversiteit (‘IID’) bestaat uit drie opleidingsonderdelen (‘OPO’), één in elke opleidingsfase (‘OF’). Elk OPO omvat drie studiepunten.   

In Identiteit in Diversiteit 1.1 (1e OF) is de vraag “Wie ben ik (als persoon) in de superdiverse samenleving?” het uitgangspunt. We beogen dat de studenten leren stilstaan bij de eigen, persoonlijke identiteit en het eigen referentiekader en dat ze dit in vraag durven stellen. Daarnaast beogen we dat ze een correct begrippenkader hanteren en dat ze hun mens-, wereld- en godsbeeld kunnen verbreden zodat ze zicht en aandacht krijgen voor het veelzijdig karakter van diversiteit.  

In Identiteit in Diversiteit 2 (2e OF) staat volgende vraag centraal: “Wie ben ik als leerkracht, als professional, als partner van ouders in de superdiverse samenleving?” We focussen met andere woorden op de professionele identiteit. Er wordt ook gereflecteerd over mogelijke spanningen of overeenkomsten tussen de persoonlijke identiteit en de professionele identiteit: Is wat ik persoonlijk relevant vind overeenkomstig met wat relevant is voor mijn beroep? 

In Identiteit in Diversiteit 3 (3e OF) ligt de nadruk op de vraag: “Wie ben ik als leerkracht van een schoolteam, als lid van de onderwijsgemeenschap, de maatschappij in de superdiverse samenleving?” Studenten bekwamen zich om als lid van een schoolteam toekomstgericht na te denken over en te participeren aan diversiteitsbeleid op schoolniveau. Er wordt ingegaan op diverse thema’s. Een aantal van deze thema’s worden o.a. belicht vanuit het perspectief van de katholieke dialoogschool met het OKB. Ook wordt de student uitgedaagd om kritisch te reflecteren over en uiting te geven aan zijn persoonlijke en professionele identiteit. Bovendien onderzoekt hij de institutionele identiteit van een school met specifieke aandacht voor de levensbeschouwelijke communicatie over het identiteitsbeleid. 

B. Opbouw Identiteit in Diversiteit 3

Tijdens studiedagen en reflectiemoment wordt  er in gegaan op diverse thema’s zoals talenbeleid, (beleid rond) ouder-schoolsamenwerking, brede school, (beleid rond) levensbeschouwelijke en culturele diversiteit, (beleid rond) gender, (beleid rond) culturele diversiteit, beleid rond kansarmoede, enz. Een aantal van deze thema’s worden onder andere belicht vanuit het perspectief van de katholieke dialoogschool met het OKB (opdrachten van het katholiek basisonderwijs).

Ook wordt de student uitgedaagd om kritisch te reflecteren over en uiting te geven aan zijn persoonlijke en professionele identiteit. Bovendien onderzoekt hij de institutionele identiteit van een school met specifieke aandacht voor de levensbeschouwelijke communicatie over het identiteitsbeleid.
 

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=24260

  • Er wordt gebruik gemaakt van digitaal studiemateriaal
  • Kijkwijzer
  • (Achtergrond)Informatie > 'Identiteit in diversiteit 3' , te raadplegen via Toledo
  • Informatie, presentaties, lezingen,... voorzien tijdens studiedagen, observaties,...
  • Raadplegen van verschillende bronnen ter uitdieping van een diversiteitsthema
  • OKB
  • Kranten, nieuwssites en radio- en televisiejournaals i.f.v. actualiteit

  • Introductiemoment IID3 
  • Studiedagen IID3:  een aanbod van verdiepende sessies over diversiteitsthema’s
  • Participerend observeren in een basisschool, gebruik makend van een kijkwijzer/observatieopdracht
  • Expertgroepen
  • Zelfstudie
  • Verplichte opdrachten

De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

Identiteit in diversiteit 3 (B-ODISEE-O70619)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie voor OPO 'Identiteit in diversiteit 3' bestaat uit: 

1. Opdracht 'Diversiteitbeleid' (70%)

2. Opdracht 'Identiteit-in-diversiteitsbelofte' (30%)
 

Wanneer een student op één of meer elementen van evaluatie ondermaats presteert/functioneert en rekenkundig in totaal toch de helft van de punten verzamelt, is hij/zij niet automatisch geslaagd voor het totale opleidingsonderdeel. 

 

  • De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO (opdracht diversiteitsbeleid en/of opdracht identiteitsbeleid en -actie) waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent. 
  • Voor EP3 wordt via Toledo gecommuniceerd wat de evaluatie van elke opdracht voor de 2de examenkans inhoudt.
  • Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.