Professionele identiteit 3 (B-ODISEE-JPO0YE)

Doelstellingen
- Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Professionele identiteit 3 (niveau: gevorderd).
Ik benader personen en situaties vanuit verschillende perspectieven, ook internationaal en stuur het eigen interpretatiekader bij vanuit interactie met anderen: Professionele identiteit 3 (niveau: gevorderd).
Ik evalueer kritisch mijn eigen functioneren en ik stuur zo nodig adequaat mijn handelen bij: Professionele identiteit 3 (niveau: gevorderd).
Ik neem mijn persoonlijke professionele identiteit als kompas om maatschappelijk engagement op te nemen (niveau: gevorderd).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBK17A : Identiteit in diversiteit 3
OBL03A : Identiteit in diversiteit 3
OBS03A : Professionele identiteit 3
OPS05A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL65A : HAO Identiteit in diversiteit 3
OAK31A : Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK44A : HAO Identiteit in diversiteit 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL56A : Identiteit in diversiteit 3
OWL29A : Identiteit in diversiteit 3
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Professionele identiteit 3 (B-ODISEE-JLO0YE)




Inhoud
- Contactmomenten in het kader can CSL
- Institutionele identiteit met betrekking tot diversiteit.
- Bewustwording rond stereotypen en vooroordelen door actief mee te draaien in een organisatie die inspeelt op diversiteit in de huidige samenleving.
- Handvaten tot diversiteitsdenken en -handelen.
- Principes van community service learning leren kennen en toepassen.
- Community Service Learning (25 u) binnen een sociaal-culturele organisatie of onderwijsgebonden setting.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Contactmomenten tijdens het tweede semester.
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs synchroon of asynchroon kan zijn.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO) monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Community Service Learning (CSL) tijdens het eerste en/of tweede semester.
- Dienen een sociaal-culturele organisatie of onderwijssetting:
Bij de start van het academiejaar stellen verschillende organisaties hun werking voor.
DAG-studenten kiezen een setting (uit een aangeboden lijst) waarbinnen ze willen functioneren.
HAO-studenten kunnen naast het aanbod ook een zelfgekozen organisatie voorstellen aan de docent.
Totaal aantal uren: 25 uur.
- Leren
Tijdens de lesmomenten wordt de relatie gelegd met de ervaringen van de studenten binnen de verschillende setting.
- Reflectie: supervisie en intervisie
Reflectie krijgt vorm binnen een online leeromgeving (MS TEAMS) waarbinnen de ervaringen (incl. babbelboxfragmenten) met medestudenten in groep worden gedeeld; de lesmomenten en het eindreflectiegesprek binnen de organisatie.
Evaluatieactiviteiten
Professionele identiteit 3 (B-ODISEE-JVO0YE)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bepaling eindcijfer:
- Het volbrengen van de CSL-component (25 uur binnen de sociaal-culturele organisatie), incl. eindreflectiegesprek binnen de organisatie: 70%
- Participeren aan de reflectiemomenten (supervisie en intervisie) en de bijhorende opdrachten: MS TEAMS reflectiegroep, babbelboxfragmenten en verwerkingsopdracht contactsessies: 30%
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
- Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.
- De CSL organisatie zal de student een evaluatiedocument bezorgen (zie Toledo). Met een tekort voor de CSL stage, kan de student NIET slagen voor het OPO. Het resultaat van het OPO wordt dan teruggebracht tot de laagste deelscore met een maximum cijfer van 7/20.
- De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
- Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
- Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot een 'niet-afgelegd' of NA.
Toelichting bij herkansen
Ja, hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.