Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OWL14A)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Chloë (coördinator) |  De Cock Chloë |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van Uytvanck Ruth
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Wenselijke aanvangscompetenties: OPO praktijkonderzoek 1

 

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0TW : Onderwijskunde 2
OO3102 : Praktijkonderzoek 2
OAK04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAK20A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OAL04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAL22A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OO3116 : Praktijkonderzoek 2
OO3133 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3189 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OWL14a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Chloë |  Van Hauwermeiren Katrien |  Van Uytvanck Ruth
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Het OPO Praktijkonderzoek 2 kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek die de onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden van de studenten ontwikkelt en resulteert in de bachelorproef, en daarnaast in ieder praktijkonderzoek in elk opleidingsonderdeel.  

Binnen 'praktijkonderzoek 2' ligt de focus op het doorlopen van de de cyclus van praktijkgericht onderzoek (behalve de fase 'ontwerpen').
Volgende onderdelen komen aan bod: 

  • Een praktijkprobleem beschrijven, verkennen en verdiepen en van daaruit onderzoeksvragen formuleren.
  • Een onderzoeksplan opstellen waarbij de studenten de onderzoeksmethodieken literatuurstudie en interview toepassen. 
  • Verzamelen, analyseren en interpreteren de verzamelde gegevens en van hieruit zinvolle besluiten formuleren.

Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Er is een samenwerking tussen praktijkonderzoek 2 en psychopedagogiek 2. De studenten voeren in duo een kleinschalig praktijkonderzoek uit gelinkt aan een thema uit Psychopedagogiek 2. Studenten die geen PSY2 opnemen, doen dit over een onderwerp naar keuze. HAO studenten hebben de keuze om in duo of individueel te werken.

De planning voor de sessies gaat hiermee samen. Voor studenten die enkel Praktijkonderzoek 2 volgen, zal duidelijk gecommuniceerd worden welke sessies voor hen relevant zijn.

De vooropgestelde doelstellingen worden bereikt a.d.h.v. colleges afgewisseld met flipped classroom, oefensessies en tussentijdse feedbackmomenten (docent- en peerfeedback) bij de evaluatieopdracht. Actieve betrokkenheid ten aanzien van de sessies is wenselijk. 

Evaluatieactiviteiten

Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-O70125)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk, Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten voeren in duo een kleinschalig praktijkonderzoek uit gelinkt aan een thema uit Psychopedagogiek 2. Studenten die geen PSY2 opnemen, doen dit over een onderwerp naar keuze. HAO studenten hebben de keuze om in duo of individueel te werken.

Ook voor de evaluatie wordt samengewerkt met psychopedagogiek 2. Er word echter een apart cijfer gegeven voor PRA2 en PSY2. Meer informatie i.v.m. de concrete opdracht en de evaluatiecriteria is te vinden op toledo. 

Bepaling eindpunt:

  • Paper (60%): beschrijving van het praktijkonderzoek
  • Presentatie (40%): weergave van de essentie van het onderzoeksproces voor docenten en medestudenten en beantwoorden van vragen

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.

Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de paper als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.

Hier gelden geen afwijkende modaliteiten. De student herneemt de onderdelen waarvoor hij/zij een onvoldoende haalde tijdens EP2. 

Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op één van de deelevaluaties een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.

Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de paper als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.