Praktijkonderzoek 2.2 (B-ODISEE-OAK04A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16045&OPLID=284&taal=N
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid gelden zoals deze zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Bij voorkeur doet de student gelijktijdig OPO stage 2 en OPO onderwijskunde kleuteronderwijs 2.1 en 2.2.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK20A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OAL04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAL22A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OO3102 : Praktijkonderzoek 2
OWL14A : Praktijkonderzoek 2
OO3116 : Praktijkonderzoek 2
OO3133 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3189 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0TW : Onderwijskunde 2
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Praktijkonderzoek 2.2 (B-ODISEE-OAK04a)




Inhoud
Dit opleidingsonderdeel kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek. Praktijkonderzoek wordt door ons nadrukkelijk gezien als een middel voor professionele ontwikkeling van de leraar in relatie tot de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In dit opleidingsonderdeel worden er dan ook belangrijke fundamenten gelegd voor het ontwikkelen van een kritische onderzoekende houding en voor het uitvoeren van een eenvoudig praktijkgericht onderzoek aan de hand van de onderzoekscyclus (van der Donk & Van Lanen, 2020).
De studenten voeren onder begeleiding een praktijkonderzoek uit rond een actueel, innovatief onderwijsthema.
Er wordt binnen dit OPO gewerkt met de onderzoekscyclus van praktijkgericht onderzoek.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22158
In dit opleidingsonderdeel wordt gebruik gemaakt van het volgende studiemateriaal:
- Handboek (verplicht studiemateriaal): van der Donk, C. & van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. Dit handboek werd ook in praktijkonderzoek 1.2. gebruikt.
- E-course (aanbevolen studiemateriaal): De Cock, C. & Decroos, L. (2022). Literatuurstudie bij praktijkonderzoek in de school. [E-course]. Odisee. https://ecourses.odisee.be/icto/cursus/vakliteratuur-en-wetenschappelijke-literatuur-zoeken-selecteren-en-integreren/
Aanvullend studiemateriaal is terug te vinden op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
De studenten voeren een eenvoudig praktijkgericht onderzoek uit. Ze doorlopen hierbij de onderzoekscyclus van praktijkgericht onderzoek (van der Donck & van Lanen, 2020). Het onderzoek wordt het liefst voor en in de eigen stageklas ontwikkeld en uitgevoerd.
Tijdens de contactmomenten worden de verschillende kernactiviteiten van praktijkonderzoek toegelicht en doorlopen. Op Toledo worden er, ter ondersteuning van het onderzoeksproces, relevante bronnen ter beschikking gesteld.
Er wordt tijdens de contactmomenten actief aan de slag gegaan, studenten krijgen de kans om onder begeleiding (tijdens werksessies) aan de onderzoeksopdracht te werken. Er is de mogelijkheid tot het verkrijgen van tussentijdse feedback.
De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. bv. een mogelijke corona-uitbraak worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.
Evaluatieactiviteiten
Praktijkonderzoek 2.2 (B-ODISEE-O70007)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten dienen een onderzoeksverslag in met daarin de volgende onderdelen:
- Literatuurstudie
- Onderzoeksdoel en onderzoeksvragen
- Onderzoeksaanpak onderzoeksfase 1
- Resultaten (ontwerpeisen)
- Onderzoeksaanpak onderzoeksfase 2
- Ontwerp en evaluatie van het ontwerp
- Conclusies
- Discussie
- Bronnenlijst
- Bijlagen
De evaluatiecriteria van deze opdracht zijn terug te vinden op de cursuspagina op Toledo.
Dit OPO is tolereerbaar.
Toelichting bij herkansen
Studenten die niet geslaagd waren in eerste zittijd, kunnen hun oorspronkelijke opdracht herwerken op basis van de verkregen feedback.
Studenten die een NA kregen in eerste zittijd, maken een licht gewijzigde opdracht. De gewijzigde opdracht wordt op Toledo geplaatst. Studenten die niet geslaagd waren in eerste zittijd kunnen ook kiezen om de gewijzigde opdracht te maken.