Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OO3116)

Doelstellingen
http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=15223&OPLID=68
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De doelen van OPO Praktijkonderzoek 1 worden beschouwd als verworven.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0TW : Onderwijskunde 2
OO3102 : Praktijkonderzoek 2
OAK04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAK20A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OAL04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAL22A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OWL14A : Praktijkonderzoek 2
OO3133 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3189 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OO5116)




Inhoud
- soorten onderzoek, verkenning onderwijsonderzoek
- verdieping onderzoekscyclus van praktijkonderzoek
- zoeken, selecteren en beoordelen van informatie met gebruik van wetenschappelijke en andere vakliteratuur, verwerken van informatie, correct en handig refereren
- opzetten kleinschalige onderzoekscyclus waarin alle stappen herkenbaar zijn
- mondeling en schriftelijk rapporteren van onderzoeksconclusies naar collega's
Studiemateriaal
Studiemateriaal wordt verder ook via Toledo beschikbaar gesteld.
https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=20323
Toelichting werkvorm
Interactieve sessies. Van de student wordt verwacht dat hij/zij de sessies voorbereidt en eigen werk in de sessies inbrengt.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de docent
Evaluatieactiviteiten
Praktijkonderzoek 2 (B-ODISEE-OO7116)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Een praktijkonderzoek uitvoeren en er schriftelijk over rapporteren
Je voert een praktijkonderzoek uit waarbij alle fasen aan bod komen. De onderzoeksvraag leunt bij voorkeur aan bij het domein muzische vorming. Je gebruikt hierbij input uit tenminste twee wetenschappelijke artikels en tenminste twee artikels uit vaktijdschriften of -blogs/-websites, met correcte referenties (APA-norm), daarnaast voer je tenminste één vorm van onderzoeksactiviteiten in de praktijk uit. Je schrijft over je onderzoek een artikel voor medeleraren (vb. Klasse) en presenteert het onderzoek multimediaal. Het artikel (max. 2500 woorden) én de multimediale presentatie (max. 7 minuten) worden op Toledo gepost, voor aanvang van de examenzittijd. Deze opdracht mag je met één andere medestudent uitvoeren, met grondige peer-(studenten die samenwerken) en zelfevaluatie (alle studenten), toegevoegd aan de presentatie en het artikel.
Zowel het proces van het onderzoek als de kwaliteit van het artikel en de presentatie (taalvaardigheid en communicatie) worden bevraagd en beoordeeld.
De kwaliteitscriteria worden in samenspraak met de studenten en gekoppeld aan de leerdoelen geformuleerd en op Toledo ter beschikking gesteld. Een tekort op de schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid van de student, kan niet gecompenseerd worden door een goede realisatie van de onderzoekscyclus. Een tekort op de realisatie van de onderzoekscyclus kan niet gecompenseerd worden door het luik taalvaardigheid in artikel en presentatie.
Meer informatie wordt op Toledo ter beschikking gesteld.
Studenten met een examencontract nemen contact op met de docent voor een aangepaste evaluatie.
Toelichting bij herkansen
De student neemt via e-mail contact op met de docent en dit voor het eind van de inschrijvingsperiode voor de tweede examenkans.