Onderwijskunde 2 (B-ODISEE-JPO0TW)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Roels Nathalie (coördinator) |  Roels Nathalie
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

  • Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Onderwijskunde 2 (niveau: doorgroei).
  • Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen: Onderwijskunde 2 (niveau: doorgroei).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

Volgtijdelijkheid     

De student moet Didactiek 1 gevolgd hebben om Onderwijskunde 2 te mogen volgen.  
 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK20A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OAL04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAL22A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OO3102 : Praktijkonderzoek 2
OWL14A : Praktijkonderzoek 2
OO3116 : Praktijkonderzoek 2
OO3133 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3189 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK04A : Praktijkonderzoek 2.2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderwijskunde 2 (B-ODISEE-JLO0TW)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Roels Nathalie
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Leereenheid 1: Differentiatie

  • Differentiatie: conceptverheldering
  • Verschillen tussen leerlingen
  • Binnenklasdifferentiatie: didactische toepassingen

Leereenheid 2: Evalueren om te leren

  • Evaluatie in het onderwijs
  • Formatieve en summatieve evaluatie
  • Product- en procesevaluatie, permanente evaluatie
  • De evaluatiepraktijk in Vlaanderen kritisch bekeken

Leereenheid 3: Wijze lessen & leercompetenties stimuleren

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Dagstudenten

Hoor- en werkcolleges
Begeleide zelfstudie en groepswerk

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon). 

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)  
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching). 

 

Evaluatieactiviteiten

Onderwijskunde 2 (B-ODISEE-JVO0TW)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.  

Bepaling eindcijfer

De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel wanneer voor het schriftelijk examen ten minste de cesuur van 60% behaald wordt.

Het examen met cesuur 60% (12/20) wordt omgezet naar een eindcijfer met cesuur 50% (10/20). Tabel met specifieke omzetting per score: zie Toledo.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.  

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor zoals hierboven omschreven met een maximum van 7/20.

 

 

 


 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.