Onderwijskunde 2 (B-ODISEE-JPO0TW)

Doelstellingen
- Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Onderwijskunde 2 (niveau: doorgroei).
- Ik toon aan (ver)nieuwe(nde) tendensen kritisch te benaderen: Onderwijskunde 2 (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Volgtijdelijkheid
De student moet Didactiek 1 gevolgd hebben om Onderwijskunde 2 te mogen volgen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK20A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OAL04A : Praktijkonderzoek 2.2
OAL22A : HAO Praktijkonderzoek 2.2
OO3102 : Praktijkonderzoek 2
OWL14A : Praktijkonderzoek 2
OO3116 : Praktijkonderzoek 2
OO3133 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3189 : Praktijkonderzoek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK04A : Praktijkonderzoek 2.2
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijskunde 2 (B-ODISEE-JLO0TW)




Inhoud
Leereenheid 1: Differentiatie
- Differentiatie: conceptverheldering
- Verschillen tussen leerlingen
- Binnenklasdifferentiatie: didactische toepassingen
Leereenheid 2: Evalueren om te leren
- Evaluatie in het onderwijs
- Formatieve en summatieve evaluatie
- Product- en procesevaluatie, permanente evaluatie
- De evaluatiepraktijk in Vlaanderen kritisch bekeken
Leereenheid 3: Wijze lessen & leercompetenties stimuleren
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Dagstudenten
Hoor- en werkcolleges
Begeleide zelfstudie en groepswerk
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskunde 2 (B-ODISEE-JVO0TW)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel wanneer voor het schriftelijk examen ten minste de cesuur van 60% behaald wordt.
Het examen met cesuur 60% (12/20) wordt omgezet naar een eindcijfer met cesuur 50% (10/20). Tabel met specifieke omzetting per score: zie Toledo.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor zoals hierboven omschreven met een maximum van 7/20.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.