Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-OO3041)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Van Nieuwenhuyze Elke (coördinator) |  Huysveld Heidi |  Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Berghe Ellen |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0SM : Communicatie en agogiek 1
HBS18G : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBL41B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBD54A : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBK46B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3003 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3021 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3054 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3068 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-OO5041)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
Huysveld Heidi |  Van Nieuwenhuyze Elke |  Van den Berghe Ellen |  Wangen Annelies
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Luik Communicatie:

  • Kennismaking met taalcompetentie in de lerarenopleiding: starttaalcompetentie, de academische taalcompetentie en de professionele taalcompetentie (de taalcompetenties van de leerkracht)
  • De 4 taalvaardigheden en het communicatieschema
  • Tekstsoorten op basis van tekstdoelen, fictie versus non-fictie
  • Leesstrategieën
  • Lezen en samenvatten
  • Argumenteren
  • Schrijftaal versus spreektaal
  • Formele versus informele taal
  • Stijl en taalregisters
  • Schrijven en schrijfstappen
  • Schrijven en corrigeren
  • Strategieën om de betekenis van onbekende woorden te achterhalen en basiswoordenschat uit te breiden
  • Taalzorg (stijltips en grammaticale fouten wegwerken)
  • Spelling van de werkwoordsvormen, algemene spellingsregels van het Nederlands

Luik Agogische vaardigheden:

  • Ik als student in deze groep: eerste indruk en lichaamstaal, zichzelf zijn
  • Ik als communicator:actief luisteren, feedback vragen, ontvangen en geven, assertief reageren

Luik Communicatie:

  • Hoorcollege: het scheppen van een kader voor de oefeningen en het zelfstandig werk (individuele oefeningen en groepsoefeningen).
  • Individuele en groepsoefeningen: verkennen van allerlei schriftelijke taalgebruikssituaties, verwerken van feedback. Hiervoor gebruiken we de TaalMOOC Starter (startmodule en de modules "luisteren", "lezen" en "schrijven").
  • DAG-studenten: actieve inbreng van de studenten, (gedeeltelijke) voorbereiding van de werkcolleges, noteren. Extra begeleiding (vooral voor spelling, grammatica, schrijfvaardigheid) is mogelijk via de monitoraten taalvaardigheid.
  • HAO: begeleide zelfstudie. Je volgt geen hoor- of werkcolleges maar verwerkt het studiemateriaal op zelfstandige basis en tijdens de practica.

Luik Agogische vaardigheden:

  • DAG-studenten krijgen de inhouden/vaardigheden/attitudes aangeboden via praktische oefeningen gekoppeld aan de theoretische benadering ervan. Ze passen de inhouden/vaardigheden/attitudes toe binnen de leergemeenschap (stage) en de lessen en reflecteren hierover tijdens de lessen, in een zelfevaluatie en in een groeigesprek kort na de 1e examenperiode.
  • HAO: verwerken de inhouden/vaardigheden/attitudes op zelfstandige basis. Ze passen ze toe binnen de stage en reflecteren hierover tijdens practica, in een zelfevaluatie en in een groeigesprek kort na de 1e examenperiode.

Evaluatieactiviteiten

Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-OO7041)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Luik Communicatie: de evaluatie van de kerndoelen binnen dit luik gebeurt a.d.h.v. een schriftelijk examen. 

Luik Agogische: voor de kerndoelen binnen dit luik is er permanente evaluatie. We verwachten van de student dat hij aanwezig is in alle contacturen, dat hij/zij hier betrokken en actief meewerkt en dat hij/zij volgens de richtlijnen de voortaken maakt en de zelfevaluatie indient. DAG-studenten krijgen de inhouden/vaardigheden/attitudes aangeboden via praktische oefeningen gekoppeld aan de theoretische benadering ervan. Ze passen de inhouden/vaardigheden/attitudes toe binnen de leergemeenschap (stage) en de lessen en reflecteren hierover tijdens de lessen, in een zelfevaluatie en in een groeigesprek kort na de 1e examenperiode. HAO: verwerken de inhouden/vaardigheden/attitudes op zelfstandige basis. Ze passen ze toe binnen de stage en reflecteren hierover tijdens practica, in een zelfevaluatie en in een groeigesprek kort na de 1e examenperiode.

Opmerking 1: het kerndoel 4.1 Organiseert een stimulerende, werkbare en veilige leef-, speel- en leeromgeving toetsen we niet in dit OPO. Het krijgt een expliciete plaats bij stage in semester 2 van fase 1. Het wordt getoetst in de stage van fase 1.

Opmerking 2: het mondelinge luik van het kerndoel 3.5 Communiceert schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands wordt getoetst binnen de OPO's Nederlands 1-1 en Nederlands 1-2.

Bepaling eindpunt: 

Het cijfer van het OPO Communicatie en agogische vaardigheden 1-1 is het cijfer van het schriftelijke examen van het luik Communicatie.

Daarnaast verwachten wij voor het luik Agogische:

  • dat de student alle voortaken van de leermodule op Toledo stipt en volledig maakte;
  • dat de student aanwezig was in alle contacturen van het luik Agogische;
  • dat hij/zij hier betrokken en actief meewerkte;
  • dat hij/zij de feedback bij het eerste reflectieverslag (“Ik als student in deze groep”) meeneemt om de andere reflectieverslagen grondig uit te werken;
  • en dat hij/zij volgens de richtlijnen alle zelfevaluaties indiende, d.w.z. via Toledo en ten laatste tegen de afgesproken datum. 

De student reflecteert over zijn/haar groeiproces a.d.h.v. dit document. We stimuleren de student om zijn/haar agogische vaardigheden ook in te oefenen tijdens de leergemeenschap (stage). Ook deze ervaringen zijn nuttig om mee te nemen in het reflectieproces.

Is niet aan al deze voorwaarden voldaan, dan wordt het cijfer voor het OPO teruggebracht tot een onvoldoende.

De student verduidelijkt zijn/haar zelfevaluatie tijdens een talentgericht gesprek kort na EP 1, tijdens de feedback. De leergroepbegeleider geeft tijdens dat gesprek feedback.

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd voor het schriftelijke examen.

Voor het luik Agogische krijgt de student een opdracht op maat.