Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-HBK46B)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Gheeraert Evelien (coördinator) |  Boone Annelies |  Gheeraert Evelien |  Verbruggen Jaantje
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0SM : Communicatie en agogiek 1
HBL41B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBS18G : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3041 : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3003 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3021 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3054 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3068 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD54A : Communicatie en agogische vaardigheden 1

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-HBK52b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht22 urenEerste semesterEerste semester
Boone Annelies |  Gheeraert Evelien |  Verbruggen Jaantje
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

In Communicatie en agogische vaardigheden 1 ligt de nadruk op de eigen taalvaardigheid van de toekomstige leraar: de leraar als taalgebruiker.  

Mondelinge taalvaardigheid

- De student formuleert concrete en heldere instructies.

- De student kan vlot en boeiend voorlezen.

- De student kan helder, gestructureerd en boeiend (her)vertellen, uitleg geven en presenteren (context van onderwijs).

Schriftelijke taalvaardigheid

- De student beheerst de principes van formele schriftelijke communicatie: e-mailbericht, bericht aan ouders, blogbericht. 

- De student past de principes van duidelijk Nederlands schrijven toe.

Taalattitude

- De student is zich bewust van zijn rol als taalmodel. De student stelt zich open voor duurzame ontwikkeling van de eigen talige competenties. 

- De student beleeft plezier aan (spelen met) de Nederlandse taal. 

De doelen van communicatie en agogische vaardigheden 1 zijn vaardigheids- en attitudedoelen, en vragen dus veel oefening door en inzet van de student. We raden de student aan om actief gebruik te maken van de taalcoaching die wekelijks wordt georganiseerd.

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=17565

Voor dit vak is toegang tot het "Archief voor Onderwijs" vereist.

 

 

Tijdens de lessen communicatie en agogische vaardigheden 1 wordt vooral op een actieve manier aan de verschillende vaardigheden gewerkt. Theorie tijdens de contacturen wordt beperkt en dient vooral als achtergrond om de vaardigheden beter te kunnen uitbouwen. We raden de student aan om actief gebruik te maken van de taalcoaching die wekelijks wordt georganiseerd.

Evaluatieactiviteiten

Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-H73923)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Opdrachten permanente evaluatie: 2 onderdelen: mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid

- Mondelinge taalvaardigheid 50/100 

  • vlot en boeiend voorlezen
  • concrete, heldere instructies formuleren
  • helder, gestructureerd en boeiend (her)vertellen, uitleg geven, presenteren
  • De evaluatiecriteria en puntenverdeling worden per opdracht duidelijk gecommuniceerd door de docent.

- Schriftelijke taalvaardigheid: 50/100 

  • bericht aan ouders
  • e-mailbericht
  • blogbericht
  • taalportfolio 
  • De evaluatiecriteria en puntenverdeling worden per opdracht duidelijk gecommuniceerd door de docent.

Voor opdrachten die de student niet indient/aflegt, krijgt hij een score NA. Voor opdrachten die hij zonder geldige reden te laat indient, kan hij maximaal de helft behalen.

Opdrachten kunnen tijdens het academiejaar veranderd, aangepast of aangevuld worden.

Belangrijke informatie

  • Wanneer een student op elk onderdeel (schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid) geslaagd is, wordt het rekenkundig gemiddelde berekend.
  • Een student die niet slaagt voor een van de onderdelen (schriftelijke of mondelinge taalvaardigheid), kan niet slagen voor het OPO Communicatie en agogische vaardigheden 1. Het eindresultaat is in dat geval gelijk aan het laagste cijfer. 

Studenten met een examencontract nemen tijdig contact op met de verantwoordelijke van het OPO.

Wie niet geslaagd is voor een van de onderelen (schriftelijke of mondelinge taalvaardigheid), of voor beide onderdelen, legt alle opdrachten van dat onderdeel opnieuw af. Het onderdeel waarop de student geslaagd is, wordt tijdens de tweede zittijd vrijgesteld. De concrete herkansingsopdrachten per onderdeel worden door de doecent op Toledo geplaatst. 

Deze afspraken gelden ook voor studenten met een examencontract die Communicatie en agogische vaardigheden 1 in tweede zittijd wensen af te leggen.