Communicatie en agogiek 1 (B-ODISEE-JPO0SM)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8611&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De campusstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL41B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBS18G : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3041 : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3068 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3003 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3021 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
HBK46B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBD54A : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3054 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Communicatie en agogiek 1 (B-ODISEE-JLO0SM)
Inhoud
- De correcte vorming van de Nederlandse uitspraak;
- De principes en regels van de Nederlandse spelling en spellingstrategieën met extra aandacht voor de werkwoordspelling;
- Correct gebruik van schoolterminologie (vaktaal, schooltaal) en taalgericht vakonderwijs (de taalontwikkelende les);
- Teksten toegankelijk maken voor leelringen;
- Onderwijsgerelateerde schrijfvaardigheid: het betoog en de boekrecensie;
- Mondelinge opdrachten formuleren;
- Schriftelijke opdrachten formuleren;
- Een volledige beheersing van het Standaardnederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Dagstudenten (DAG)
De cursus is opgevat als een reeks van workshops waarbij de taalvaardigheid en de taaldidactiek van de student ontwikkeld en geoptimaliseerd worden. Taken en opdrachten worden begeleid, uitgevoerd en na iedere workshop ingediend.
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van blended onderwijs: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waarbij afstandsonderwijs online live of online niet-live kan zijn.
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Communicatie en agogiek 1 (B-ODISEE-JVO0SM)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.
Bepaling eindcijfer
Communicatie en agogiek 1 wordt beoordeeld met geslaagd/niet geslaagd (G of NG).
Een deelvrijstelling kan toegekend worden op basis van de prestaties van de individuele student.
Bij de evaluatie van vaardigheden kunnen studenten geen beroep doen op faciliteiten die deze vaardigheden ondersteunen.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Om te kunnen slagen, moet de student voor alle onderdelen geslaagd zijn.
Bijzondere aandachtspunten
Opdrachten kunnen alleen tijdens de oefensessies gemaakt worden. Aanwezigheid is dus vereist. Opdrachten die buiten de sessies worden gemaakt, kunnen niet beoordeeld worden.
Toelichting bij herkansen
Ja. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.