Taalcompetenties 2 (B-ODISEE-JPO0SM)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
De Winter Bart (coördinator) |  De Winter Bart |  Huysman Lieve
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik communiceer schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands: taalcompetenties 2 (niveau: doorgroei).

Ik pas zelfstandig de schriftelijke en mondelinge communicatie aan aan de diversiteit van mijn doelpubliek (lerenden, ouders, partners,…) (niveau: basis).

 

 

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL41B : Communicatie en agogische vaardigheden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBS18G : Taalcompetenties 1
OO3068 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3003 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3021 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBK46B : Communicatie en agogische vaardigheden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD54A : Communicatie en agogische vaardigheden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3054 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3041 : Communicatie en agogische vaardigheden 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Taalcompetenties 2 (B-ODISEE-JLO0SM)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
De Winter Bart |  Huysman Lieve
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

  • De correcte vorming van de Nederlandse uitspraak; 
  • De principes en regels van de Nederlandse spelling en spellingstrategieën met extra aandacht voor de werkwoordspelling;
  • Correct gebruik van schoolterminologie (vaktaal, schooltaal) en taalgericht vakonderwijs (de taalontwikkelende les);  
  • Teksten toegankelijk maken voor leelringen;
  • Onderwijsgerelateerde schrijfvaardigheid: het betoog en de boekrecensie; 
  • Mondelinge opdrachten formuleren;
  • Schriftelijke opdrachten formuleren;
  • Een volledige beheersing van het Standaardnederlands, zowel mondeling als schriftelijk. 

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Dagstudenten (DAG)
De cursus is opgevat als een reeks van workshops waarbij de taalvaardigheid en de taaldidactiek van de student ontwikkeld en geoptimaliseerd worden. Taken en opdrachten worden begeleid, uitgevoerd en op het afgesproken moment ingediend.

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

Taalcompetenties 2 (B-ODISEE-JVO0SM)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen is het mogelijk dat er digitaal vanop afstand geëvalueerd wordt in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer
Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld met geslaagd/niet geslaagd (G of NG).
Een deelvrijstelling kan toegekend worden op basis van de prestaties van de individuele student. 
Bij de evaluatie van vaardigheden kunnen studenten geen beroep doen op faciliteiten die deze vaardigheden ondersteunen.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA. 
Om te kunnen slagen, moet de student voor alle onderdelen geslaagd zijn.

Bijzondere aandachtspunten
Opdrachten kunnen alleen tijdens de oefensessies gemaakt worden. Aanwezigheid is dus vereist. Opdrachten die buiten de sessies worden gemaakt, kunnen niet beoordeeld worden.

 

Ja. Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.