Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-HBD54A)

3 studiepuntenNederlands22 urenTweede semesterTweede semester
De Vos Liesbet (coördinator) |  De Vos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs (diploma)

" De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling"

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0SM : Communicatie en agogiek 1
HBS18G : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBL41B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3041 : Communicatie en agogische vaardigheden 1
HBK46B : Communicatie en agogische vaardigheden 1
OO3003 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3021 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1
OO3054 : Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3068 : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-HBD54a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht22 urenTweede semesterTweede semester
De Vos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs (diploma)

Algemeen streven we een grote taalvaardigheid na bij onze toekomstige leerkrachten. Naast de professionele taalvaardigheid moet een leraar correct kunnen spreken en schrijven in het Standaardnederlands. Basistaalvaardigheid is een essentieel onderdeel van 'Communicatie en agogische vaardigheden 1'. Er wordt zowel aandacht besteed aan de verbale als aan de non-verbale communicatie. De leerinhouden (spelling, zinsbouw, alineaopbouw, tekstopbouw, woordenschat) worden getoetst aan de hand van gespreide evaluatie. We baseren ons voor de inhoud van de lessen op het document 'De taalcompetente leraar. Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen', uitgegeven door De Taalunie.

Tijdens de lessen wordt er op verschillende manieren geoefend op de vier vaardigheden:

  • Schrijven: analyseren en samenvatten van allerhande teksten, ingaan op spellingkwesties (gerelateerd aan opdrachten), oefeningen op taalzuivering, schrijven van brieven e-mails, onderscheid maken tussen formeel en informeel taalgebruik, ...
  • Lezen: analyseren van verschillende soorten teksten (zowel qua inhoud als vorm en structuur), structureren van gelezen teksten, oefenen van de verschillende leesstrategieën, ...
  • Spreken: presentaties geven, onderscheid tussen spreek- en schrijftaal kennen en kunnen toepassen, uitspraak, articulatie... 
  • Luisteren: actief luisteren, ...

De studenten zijn zelf verantwoordelijk voor de beheersing van de basiskennis en krijgen een aanbod via zelfstudie, Toledo en taalcoaching. Studenten die in de risicozone zitten op de officiële instaptoets aan het begin van het academiejaar, volgen verplicht taalcoaching.

http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=1669

 

Feedback - Oefeningen/opdrachten

De lessen 'Communicatie en agogische vaardigheden 1' zijn interactieve lessen waarbij een actieve deelname van de studenten vereist is (vaardigheidstraining). De student zal doorheen het semester verschillende deeltaken maken, zowel tijdens de contacturen als thuis, waarvan hij / zij tijdig op de hoogte wordt gebracht. Deze opdrachten horen bij 'gespreide evaluatie'.

Zelfstandig werk: de studenten bereiden de opdrachten zelfstandig voor.

Studenten die een individueel traject volgen, waardoor zij niet steeds in de lessen aanwezig kunnen zijn, moeten (in het begin van het semester) contact opnemen met de docent om eventuele vervangingsopdrachten vast te leggen.

Evaluatieactiviteiten

Communicatie en agogische vaardigheden 1 (B-ODISEE-H71038)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets, Take-home
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het eindpunt wordt als volgt samengesteld:

Mondelinge taalvaardigheid /60

  • Interactievaardigheden aantonen via een debat /20
  • Begrijpelijk en helder communiceren over een onderwerp via een podcast /30
  • Project 'interview' in samenwerking met IDD1 /10

Schriftelijke taalvaardigheid /40

  • Zich op een begrijpelijke manier schriftelijk uitdrukken in communicatie naar leerlingen via
    • een (herwerkte - op basis van feedback) taalschets /10
    • een informatieve brief /10
    • een zakelijke e-mail /5
    • een blogbericht /15

De evaluatiecriteria en puntenverdeling worden per opdracht duidelijk gecommuniceerd door de docent.

Opdrachten kunnen tijdens het academiejaar veranderd, aangepast of aangevuld worden.

Belangrijk:

  • Indien de student op één van de onderdelen (mondelinge taalvaardigheid/ schriftelijke taalvaardigheid) niet is geslaagd, kan hij niet slagen voor het OPO in het algemeen. In dat geval geldt het laagst behaalde punt, als eindpunt.
  • Indien de student één of meerdere opdrachten niet heeft afgelegd, wordt automatisch een NA toegekend voor dat onderdeel, en wordt het eindcijfer bijgevolg een NA.
  • Indien de student de door hem toegewezen taalcoaching niet volgt, krijgt hij geen cijfer voor 'Communicatie en agogische vaardigheden 1' en kan bijgevolg niet slagen voor dit vak.

Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO  voor een aangepaste ECTS-fiche.

De evaluatie bestaat uit twee onderdelen, mondelinge taalvaardigheid en schriftelijke taalvaardigheid. Wie niet geslaagd is voor één van de onderelen, of voor beide onderdelen, legt alle opdrachten van dat onderdeel opnieuw af. Het onderdeel waarop de student geslaagd is, wordt tijdens de tweede zittijd vrijgesteld.

De docent communiceert via Toledo wat de specifieke opdrachten voor EP3 zijn.

De puntenverdeling is dezelfde als tijdens de eerste zittijd.