Communicatie en agogische vaardigheden 2 (B-ODISEE-OWL07A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Vercauteren Katrijn (coördinator) |  Vercauteren Katrijn
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0TT : Klasmanagement en groepsdynamica
OO3101 : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OAK02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK18A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL06A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OAL24A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OO3115 : Communicatieve en agogische vaardigheden 2
OO3132 : Agogische vaardigheden
OO3188 : Communicatie en agogische vaardigheden 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatie en agogische vaardigheden 2 (B-ODISEE-OWL07a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
Vercauteren Katrijn
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Socio-emotionele ontwikkeling van kinderen

  • Eindtermen
  • Leerplandoelen

Groepsdynamiek

  • Groepsfasen
  • Groepsvormende activiteiten
  • Aspecten van groepsdynamiek: sfeer, samenhang, rollen, waarden/normen, druk
  • Analyseren van groepsdynamiek: observatie en sociogram/sociomatrix

Coöperatieve werkvormen

Klasbeheer met focus op:

  • Controle
  • Duidelijkheid
  • Tempo

Verbindend (geweldloos) communiceren en verbindend (geweldloos) gezag of nieuwe autoriteit

Focus: problematiek van 'pesten'

  • Impact van pesten
  • (Inter)nationaal onderzoek i.v.m. pesten
  • KIVA

Actieve  kennis van het Nederlands
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Feedback - Interactievormen - Portfolio - Reflectie - Samenwerkend leren/Collaboratief leren

Dagonderwijs (DAG)

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

  • College, samenwerkend leren en interactievormen op campus
  • Practica op campus: oefenen van communicatievaardigheden
  • Synchrone online peer- en docentfeedback en -coaching (GRROW model)
  • Asynchrone kennisclips met verwerkingsopdrachten

Hoger afstandsonderwijs (HAO)

Afstandssessies zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. Afstandsstudenten hebben tijdens de verplichte sessies de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen colleges overdag maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

Communicatie en agogische vaardigheden 2 (B-ODISEE-O70118)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Self assessment/Peer assessment, Portfolio
Leermateriaal : Computer, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student weerspiegelt zijn leerproces in een voorgestructureerd ontwikkelingsportfolio, ondersteund met bewijsmateriaal waar gevraagd. De student toont hiermee zijn groei aan in functie van de vooropgestelde kerndoelen en zelf geformuleerde leerdoelen. Het ontwikkelingsportfolio is ingedeeld in volgende modules: (1) de gouden weken, (2) groepsdynamiek, (3) coachingsmodel, (4) coöperatieve werkvormen, (5) klasbeheer, (6) verbindend communiceren en verbindend gezag en (7) pestproblematiek. Studenten moeten alle modules doorlopen hebben om te kunnen slagen. Tussentijdse formatieve evaluatie- en feedbackmomenten, waarbij peers en/of docent betrokken zijn, versterken het leerproces van de student en worden verwerkt in het ontwikkelingsportfolio. Het portfolio wordt afgesloten op de laatste lesdag vóór de kerstvakantie. Het eindpunt wordt bepaald op een co-evaluatie in de examenperiode waarbij student, peers en docent vanuit het ontwikkelingsportfolio de te bereiken kerndoelen co-evalueren aan de hand van een evaluatierooster. Student en peers bereiden deze co-evaluatie voor a.d.h.v. het evaluatierooster.

De opdracht 'ontwikkelingsportfolio' en het bijhorende evaluatierooster worden verduidelijkt op Toledo. 

Als een student niet deelneemt aan de evaluatie, wordt deze beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA).

Hier gelden dezelfde modaliteiten al in eerste zittijd. 

De student stuurt zijn ontwikkelingsportfolio bij op basis van feedback na EP1.