Klasmanagement en groepsdynamica (B-ODISEE-JPO0TT)

Doelstellingen
- Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Klasmanagement en groepsdynamica
- Ik toon aan over (ped)agogische expertise te beschikken.
- Ik creëer proactief een positief leef- en leerklimaat, doordat ik in mijn handelen laat zien dat ik gevoelig en receptief ben voor zaken die bevorderend en belemmerend zijn voor leren en ontwikkelen.
- Ik neem leiding over het leer- en leefklimaat door in te spelen op gedragingen en groepsprocessen van de lerenden om het welbevinden en de leerkansen van alle lerenden te vrijwaren. In meer complexe situaties stem ik af met andere actoren.
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK18A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL06A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OAL24A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OO3101 : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OWL07A : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OO3115 : Communicatieve en agogische vaardigheden 2
OO3132 : Agogische vaardigheden
OO3188 : Communicatie en agogische vaardigheden 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Klasmanagement en groepsdynamica (B-ODISEE-JLO0TT)




Inhoud
Preventief klasmanagement met aandacht aandacht voor hoge verwachtingen, sociale normen en routines
Correctief klasmanagement (met bijhorende scritps)
Klasmanagement vanuit het perspectief van de zelfdeterminatietheorie, 4-ladnemodel ... .
Herstelgericht werken.(en schoobrede aanpak)
Groepsdynamica (leiderschapsstijlen, Roos Van Leary ...)
Conflicthantering.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=8942
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands
Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Dagstudenten
Zij volgen de colleges. De theoretische kaders worden toegelicht en vooral aan de hand van opdrachten en simulaties ingeoefend (en geëvalueerd). Studenten bereiden deze opdrachten voor (individueel en in groep) en voeren deze uit tijdens de lessen.
Tijdens het opleidingsonderdeel zullen studenten verbonden worden aan een partnerschool. Binnen deze partnerschool zullen ze een drietal keer aanwezig zijn om zicht te krijgen op de wijze waarop de leerkracht/de school inspeelt op klasmanagement en groepsdynamica. Studenten trachten de aangeboden kaders te herkennen en toe te passen i.f.v. mogelijke oplossingen voor de leekracht én de school. Studenten presenteren in een laatste contactmoment in kleine groepen hun inzichten en zinvolle inzichten aan de school.
Na de observaties op de school volgen in de daaropvolgende les focusgesprekken (aangevuld met nieuwe kaders).
Aan de hand van pre-teaching worden kennisclips doorgenomen (deze vormen een verplicht en integraal onderdeel van het opleidingsonderdeel).
Er zijn twee opdrachten: een stagebonden opdracht én één omtrent groepsdynamica.
HAO-studenten
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Aan de hand van pre-teaching worden kennisclips doorgenomen (deze vormen een verplicht en integraal onderdeel van het opleidingsonderdeel).
Docent en studenten geven feedback t.a.v. de uitgevoerde opdrachten.
Er is ook een stagebonden opdracht én één omtrent groepsdynamica.
Evaluatieactiviteiten
Klasmanagement en groepsdynamica (B-ODISEE-JVO0TT)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Bepaling geslaagd of niet -geslaagd
- opdrachten/simulaties uitoeren tijdens de contactmomenten (aanwezigheid is noodzakelijk);
- focusgesprekken tijdens de contactmomenten (in relatie tot de observaties op partnerschool);
- aanwezigheid tijdens de momenten op de partnerscholen;
- doornemen van de kennisclips op toledo;
- self/peer assessment;
- twee opdrachten : stagegebonden opdracht én opdracht i.f.v. groepsdynamica;
- presentatie van de verworven inzichten op de partnerschool.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.
Toelichting bij herkansen
Afwijkende modaliteiten als in de eerste zittijd.
Steunend op het self - en peerassessment/feedback en de geformuleerde aandachtspunten door de docent worden aangepaste opdrachten geformuleerd.
Een aanpassing van een opdracht kan noodzakelijk zijn wanneer bepaalde aspecten toegepast moeten worden tijdens een stage of praktische opdracht.
Deze opdrachten hebben tot doel de student extra leerkansen aan te bieden om op dezem manier sterker te worden m.b.t. zijn/haar agogische vaardigheden.