Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (B-ODISEE-OAL06A)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Lannoy Charlotte (coördinator) |  Creytens Marc |  De Wilde Johan |  Lannoy Charlotte |  Van Avermaet Caitlin |  Van Ransbeeck Ina  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0TT : Klasmanagement en groepsdynamica
OAK02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK18A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL24A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OO3101 : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OWL07A : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OO3115 : Communicatieve en agogische vaardigheden 2
OO3132 : Agogische vaardigheden
OO3188 : Communicatie en agogische vaardigheden 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (B-ODISEE-OAL06a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht23 urenEerste semesterEerste semester
Creytens Marc |  De Wilde Johan |  Lannoy Charlotte |  Van Avermaet Caitlin |  Van Ransbeeck Ina
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Deel communicatieve vaardigheden:

  • Module 1: Inleiding
  • Module 2: Mondelinge communicatie
  • Module 3: Schriftelijke communicatie

Deel agogische vaardigheden:

  • Sociale competentie bevorderen: theoretisch kader (leergebiedoverschrijdende eindtermen/visie leerplan)
  • Sociale competentie bevorderen
  • Identiteit, zelfbeeld en professioneel zelfverstaan
  • Verdieping klasmanagement
  • Feedback geven
  • Casus, gekozen in overleg tussen student en docent 

Studiemateriaal in de vorm van cursushoofdstukken, leerpaden, aanvullende teksten, kennisclips en ander audiovisueel materiaal op Toledo.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=22255 


In dit opleidingsonderdeel worden de inhouden blended aangeboden. Dit wil zeggen dat online leeractiviteiten en contactmomenten op de campus geïntegreerd worden aangebracht. Tijdens de contactmomenten wordt gebruik gemaakt van gevarieerde werkvormen als doceren, onderwijsleergesprekken, discussies, individuele en groepsopdrachten, presentaties van (groeps-)opdrachten, (video-)observaties, peerfeedback, zelfstandig en in groep verwerken van literatuur en begeleide zelfstudie. Aanwezigheid en actieve betrokkenheid van de studenten tijdens de contactmomenten zijn vereist. De online leeractiviteiten doorlopen de studenten op eigen ritme, rekening houdend met de vooropgestelde deadlines. Voor een optimaal leerrendement is het noodzakelijk dat de studenten telkens goed voorbereid naar de contactmomenten komen.

 

Evaluatieactiviteiten

Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (B-ODISEE-O70050)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het type van evaluatie  bij het OPO 'Communicatieve en  agogische vaardigheden 2.1' is tussentijdse evaluatie en evaluatie met examen tijdens en buiten de normale examenperiode. De evaluatie bestaat voor dit OPO uit verschillende evaluatieclusters:

Communicatieve vaardigheden

  • Cluster 1: Schrijfvaardigheid 20%
  • Cluster 2: Spreekvaardigheid 20%
  • Cluster 3: Kennis 10% 

Agogische vaardigheden

  • Cluster 4: Agogische vaardigheden + permanente evaluatie agogische 40% + 10%

Dit OPO is tolereerbaar.

Een student kan niet slagen voor het OPO 'Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1' als

  • hij/zij aan één of meerdere onderdelen van de evaluatie niet deelneemt en/of één of meerdere onderdelen van de evaluatie niet indient;
  • hij/zij minder dan 60% van de contactmomenten bijwoont;
  • hij/zij op één van de evaluatieclusters niet de helft van de punten behaalt.

Voor EP3 gelden volgende regels:

  • Behaalde je een tekort op cluster 1, dan herneem je cluster 1.
  • Behaalde je een tekort op cluster 2, dan herneem je cluster 2.
  • Behaalde je een tekort op cluster 3, dan herneem je cluster 3 (met uitzondering van de permanente evaluatie).
  • Behaalde je een tekort op cluster 4, dan herneem je cluster 4 (met uitzondering van de permanente evaluatie).

Bij hernemen van het OPO in een volgend academiejaar vervallen de deelscores en moeten alle clusters worden hernomen.

Dit OPO is tolereerbaar.

Voor EP3 wordt via Toledo gecommuniceerd wat de evaluatie voor de 2e examenkans per cluster inhoudt.

Een student kan niet slagen voor het OPO 'Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1' als

  • hij/zij aan één of meerdere onderdelen van de evaluatie niet deelneemt en/of één of meerdere onderdelen van de evaluatie niet indient;
  • hij/zij op één de evaluatieclusters niet de helft van de punten behaalt.