Agogische vaardigheden (B-ODISEE-OO3132)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).
Ik toon aan dat ik verbindend kan communiceren (niveau: basis).
Ik werk samen met collega’s en externe partners om het leerproces van de lerenden te optimaliseren (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0TT : Klasmanagement en groepsdynamica
OO3101 : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OAK02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK18A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL06A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OAL24A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OWL07A : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OO3115 : Communicatieve en agogische vaardigheden 2
OO3188 : Communicatie en agogische vaardigheden 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Agogische vaardigheden (B-ODISEE-OO5132)




Inhoud
Communicatief en agogisch vaardig zijn... een kennismaking
Begripsomschrijving Agogiek - Een goede relatie - Overtuigd van je talenten? Een kennismaking met de kernkwaliteiten van Ofman
De leerlingen in de klas
Kenmerken van leerlingen in de klasgroep - Basisbehoeften van leerlingen
Basisomgangsvormen: Leerlingen willen zien en gezien worden
Erkennen - verwerpen - negeren
Verbale communicatie
Het communicatieproces - referentiekader-aspecten van een boodschap - controle
Non-verbale communicatie
Lichaamstaal - leidinggeven via lichaamstaal
Actief luisteren
Non-verbaal volgen - parafraseren- vragen stellen- gevoelsreflecties - samenvatten-
Feedback geven en krijgen
Ik-boodschappen en plustaal
Remediërend optreden
Preventie van ordeverstoring en stopgedrag
Verbindend communiceren
Studiemateriaal
Teksten op Toledo
Toelichting werkvorm
Een gevarieerd aanbod aan actieve en interactieve werkvormen. Door middel van deze werkvormen leert de student zijn eigen wijze van communiceren en het effect ervan op anderen (leerlingen, collega’s …) duiden vanuit inzichten in de communicatietheorie en verschillende gespreksmethodieken. Hij past de relatie - en gespreksvaardigheden praktisch toe, met als uiteindelijk doel het creëren van een positief leer-en leefklimaat in de klas. De stages bieden de mogelijkheid om de vaardigheden die tijdens de contactmomenten worden aangebracht en geoefend, verder te verfijnen en kritisch te bespreken.
Via een logboek (verplicht) leert de student reflecteren over de eigen relationele vaardigheden en toon hij aan in welke mate hij de inhoudelijke expertise voor dit vakgebied heeft verworven. Per lesthema krijgt de student een verwerkingsopdracht (+/-5 opdrachten). Dit kan zowel vanuit theoretische als praktische invalshoek zijn. De opdrachten worden zelfstandig (@ home of in de les) voorbereid. Elke opdracht is ten laatste tegen de volgende les klaar. Het verwerkt materiaal wordt tijdens de lessen gebruikt.
Evaluatieactiviteiten
Agogische vaardigheden (B-ODISEE-OO7132)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 3 delen:
De permanente evaluatie omvat opdrachten die enerzijds tijdens de contacturen of @home worden uitgevoerd. Elke opdracht krijgt een definitieve neerslag in het logboek / opdrachten Toledo. Die opdrachten worden meegedeeld via Toledo Ultra.
Om te kunnen deelnemen aan deze opdrachten is aanwezigheid tijdens de lessen vereist. Opdrachten worden niet altijd voorafgaand de les aangekondigd. Er kunnen max. 2 opdrachten door een afwezigheid worden gewettigd; die opdrachten kunnen worden ingehaald. De student maakt zijn afwezigheid voor de eigenlijke start van de les kenbaar om gebruik te kunnen maken van de inhaalkans. Meerdere afwezigheden leiden tot een NA voor dit onderdeel. Indien een student een opdracht niet indient of uitvoert, leidt dit automatisch tot een NA voor het volledige opleidingsonderdeel
Tijdens de voorlaatste of laatste les is er een kennistoets (per duo) waarbij er wordt gepeild naar de theoretische inzichten in de menselijke communicatie en naar de persoonlijke verwerking en toepassing van de leerstof.
Tijdens de voorlaatste of laatste les wordt er een vaardigheidsopdracht ingepland waarbij de studenten in duo via één opdracht actief luisteren en in een andere opdracht verbindende communicatie moeten toepassen. Zij reflecteren vervolgens over de toepassing van hun gespreksvaardigheden.
Het eindcijfer bij dit OLA is de optelsom van volgende deelscores:
- Het logboek telt mee voor 5 punten van de 20 punten
- De kennistoets telt mee voor 5 van de 20 punten
- De vaardigheidsopdrachten (actief luisteren + verbindende communicatie) en bijhorende reflectieopdracht tellen voor 10 punten van de 20
Een NA op één deel, heeft automatisch een NA tot gevolg voor het geheel.
De student kan deelscores van geslaagde onderdelen overdragen naar de tweede examenkans door dit persoonlijk aan te vragen bij de docent in juni/ begin juli
Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.
Toelichting bij herkansen
De info omtrent de tweede examenkans vindt de student op Toledo evenals een concrete beschrijving van de opdrachten voor de drie onderdelen en de bijhorende inleverdatum. De inleverdatum dient gerespecteerd te worden. De student kan deelscores van geslaagde onderdelen overdragen naar de tweede examenkans door dit persoonlijk aan te vragen bij de docent in juni / begin juli. Wanneer dit niet besproken wordt, dient de student de drie onderdelen opnieuw op te nemen tijdens de tweede zittijd.
Zoals bij de eerste examenkans is het eindcijfer de som van de verschillende deelscores bij de drie onderdelen:
- Het logboek telt mee voor 5 punten van de 20 punten
- De kennistoets telt mee voor 5 van de 20 punten
- De vaardigheidsopdrachten (actief luisteren + verbindende communicatie) en bijhorende reflectieopdracht tellen voor 10 punten van de 20
Indien de student een (deel)opdracht niet inlevert of uitvoert, leidt dat automatisch tot een NA voor het volledige opleidingsonderdeel.