Agogische vaardigheden (B-ODISEE-OO3132)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semesterTweede semester
De Bisschop Katrin (coördinator) |  De Bisschop Katrin
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken (niveau: doorgroei).

Ik toon aan dat ik verbindend kan communiceren (niveau: basis).

Ik werk samen met collega’s en externe partners om het leerproces van de lerenden te optimaliseren (niveau: basis).

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0TT : Klasmanagement en groepsdynamica
OO3101 : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OAK02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK18A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL06A : Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OAL24A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 2.1
OWL07A : Communicatie en agogische vaardigheden 2
OO3115 : Communicatieve en agogische vaardigheden 2
OO3188 : Communicatie en agogische vaardigheden 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Agogische vaardigheden (B-ODISEE-OO5132)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College20 urenTweede semesterTweede semester
De Bisschop Katrin
Kernteam Secundair Onderwijs - Dilbeek

Communicatief en agogisch vaardig zijn... een kennismaking

          Begripsomschrijving Agogiek - Een goede relatie - Overtuigd van je talenten? Een kennismaking met de kernkwaliteiten van Ofman

De leerlingen in de klas

          Kenmerken van leerlingen in de klasgroep - Basisbehoeften van leerlingen

Basisomgangsvormen: Leerlingen willen zien en gezien worden

          Erkennen - verwerpen - negeren

Verbale communicatie

           Het communicatieproces - referentiekader-aspecten van een boodschap - controle

Non-verbale communicatie

           Lichaamstaal - leidinggeven via lichaamstaal

Actief luisteren

           Non-verbaal volgen - parafraseren- vragen stellen- gevoelsreflecties - samenvatten-

Feedback geven en krijgen

           Ik-boodschappen en plustaal

Remediërend optreden

            Preventie van ordeverstoring en stopgedrag

Verbindend communiceren

Teksten op Toledo

Een gevarieerd aanbod aan actieve en interactieve werkvormen. Door middel van deze werkvormen leert de student zijn eigen wijze van communiceren en het effect ervan op  anderen (leerlingen, collega’s …) duiden vanuit inzichten in de communicatietheorie en verschillende gespreksmethodieken.   Hij past de relatie - en gespreksvaardigheden praktisch toe, met als uiteindelijk doel het creëren van een positief leer-en leefklimaat in de klas. De stages bieden de mogelijkheid om de vaardigheden die tijdens de contactmomenten worden aangebracht en geoefend, verder te verfijnen en kritisch te bespreken.

Via een logboek (verplicht) leert de student reflecteren over de eigen relationele vaardigheden en toon hij aan in welke mate hij de inhoudelijke expertise voor dit vakgebied heeft verworven.  Per lesthema krijgt de student een verwerkingsopdracht (+/-5 opdrachten). Dit kan zowel vanuit theoretische als praktische invalshoek zijn. De opdrachten worden zelfstandig (@ home of in de les) voorbereid. Elke opdracht is ten laatste tegen de volgende les klaar. Het verwerkt materiaal wordt tijdens de lessen gebruikt.

Evaluatieactiviteiten

Agogische vaardigheden (B-ODISEE-OO7132)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 3 delen:

De permanente evaluatie omvat opdrachten die enerzijds tijdens de contacturen of @home worden uitgevoerd. Elke opdracht krijgt een definitieve neerslag in het logboek / opdrachten Toledo. Die opdrachten worden meegedeeld via Toledo Ultra.

Om te kunnen deelnemen aan deze opdrachten is aanwezigheid tijdens de lessen vereist. Opdrachten worden niet altijd voorafgaand de les aangekondigd. Er kunnen max. 2 opdrachten door een afwezigheid worden gewettigd; die opdrachten kunnen worden ingehaald. De student maakt zijn afwezigheid voor de eigenlijke start van de les kenbaar om gebruik te kunnen maken van de inhaalkans. Meerdere afwezigheden leiden tot een NA voor dit onderdeel. Indien een student een opdracht niet indient of uitvoert, leidt dit automatisch tot een NA voor het volledige opleidingsonderdeel

Tijdens de voorlaatste of laatste les is er een kennistoets (per duo) waarbij er wordt gepeild naar de theoretische inzichten in de menselijke communicatie  en naar de persoonlijke verwerking en toepassing van de leerstof.

Tijdens de voorlaatste of laatste les wordt er een vaardigheidsopdracht ingepland waarbij de studenten in duo via één opdracht actief luisteren en in een andere opdracht verbindende communicatie moeten toepassen. Zij reflecteren vervolgens over de toepassing van hun gespreksvaardigheden.

 

Het eindcijfer bij dit OLA is de optelsom van volgende  deelscores:

  • Het logboek telt mee voor 5 punten van de 20 punten
  • De kennistoets telt mee voor 5 van de 20 punten
  • De vaardigheidsopdrachten (actief luisteren + verbindende communicatie) en bijhorende reflectieopdracht tellen voor 10 punten van de 20

Een NA op één deel, heeft automatisch een NA tot gevolg voor het geheel.

De student kan deelscores van geslaagde onderdelen overdragen naar de tweede examenkans door dit persoonlijk aan te vragen bij de docent in juni/ begin juli

Studenten met een examencontract nemen contact op met de verantwoordelijke van het OPO voor een aangepaste ECTS-fiche.

 

De info omtrent de tweede examenkans vindt de student op Toledo evenals een concrete beschrijving van de opdrachten voor de drie onderdelen en de bijhorende inleverdatum. De inleverdatum dient gerespecteerd te worden. De student kan deelscores van geslaagde onderdelen overdragen naar de tweede examenkans door dit persoonlijk aan te vragen bij de docent in juni / begin juli. Wanneer dit niet besproken wordt, dient de student de drie onderdelen opnieuw op te nemen tijdens de tweede zittijd.

 

Zoals bij de eerste examenkans is het eindcijfer de som van de verschillende deelscores bij de drie onderdelen:

  • Het logboek telt mee voor 5 punten van de 20 punten
  • De kennistoets telt mee voor 5 van de 20 punten
  • De vaardigheidsopdrachten (actief luisteren + verbindende communicatie) en bijhorende reflectieopdracht tellen voor 10 punten van de 20

Indien de student een (deel)opdracht niet inlevert of uitvoert, leidt dat automatisch tot een NA voor het volledige opleidingsonderdeel.