School maken (B-ODISEE-OBS78A)

4 studiepuntenNederlands9 urenTweede semesterTweede semester
Galle Jolien (coördinator) |  Galle Jolien |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS63A : School maken
OAS17A : School maken
OAS45A : School maken
OAS34A : School maken
OAS69A : School maken

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. School maken (B-ODISEE-OBS78a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht9 urenTweede semesterTweede semester
Galle Jolien |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Enkele fundamentele principes van het onderwijssysteem
  • De onderwijsstructuur in Vlaanderen
  • Onderwijsactoren
  • Het Brussels/Aalsters onderwijslandschap
  • Brede school
  • Het Gelijke Onderwijskansenbeleid (van M-decreet naar leerondersteuningsdecreet)
  • Rechtspositie van de leraar
  • Rechtspositie van de leerling
  • Linken met andere onderwijssystemen (internationaal)
  • Administratieve taken en juridisering

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26332

 

Begeleide zelfstudie - Digitaal leren

Dit opleidingsonderdeel neem je zelfstandig door aan de hand van leerpaden (quiz, open vragen, forumdiscussies, opzoekingswerk,…) . Deze leerpaden helpen je om je opdracht van de studieloopbaan voor te bereiden en je presentatie van de ideale(re) school vorm te geven.  

Doorheen het semester zijn er een aantal data gepland waarin krantenartikels worden voorgesteld. We vragen aanwezigheid tijdens minimaal twee voorgestelde data. Daarnaast voorzien we ook enkele vragensessies, deze zullen telkens aansluiten op de voorstelling van de krantenartikels. 

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je ophttps://stage.odisee.be/onderwijs/veb/

Evaluatieactiviteiten

School maken (B-ODISEE-O71334)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Opdrachten/presentaties (onderdelen) in het kader van permanente evaluatie: 

1. Presentatie krantenartikel: 20 punten 

2. Opdracht: onderwijsloopbaan: 20 punten 

3. Presentatie ideale(re) school: 60 punten 

De score komt tot stand door het gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen. Als eindbeoordelingscijfer wordt een puntenschaal van 1-20/20 gehanteerd. 

Je moet voor de 3 boven vermelde onderdelen/opdrachten geslaagd zijn om te slagen voor dit OPO (opleidingsonderdeel). Indien de student niet slaagt voor een van de 3 onderdelen wordt het cijfer herleid tot het onderdeel met de laagste score. 

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Toledo. 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.