School maken (B-ODISEE-OAS17A)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Gheyssens Esther (coördinator) |  De Cock Steffi |  Gheyssens Esther |  Penneman Jürgen |  Saron Miriam
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS63A : School maken
OBS78A : School maken
OAS45A : School maken
OAS34A : School maken
OAS69A : School maken

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. School maken (B-ODISEE-OAS17a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
De Cock Steffi |  Gheyssens Esther |  Penneman Jürgen |  Saron Miriam
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Volgende onderwerpen komen aan bod:

Enkele fundamentele principes van het onderwijssysteem

De onderwijsstructuur in Vlaanderen

Onderwijsactoren

Het Brussels/Aalsters onderwijslandschap

Brede school

Het Gelijke Onderwijskansenbeleid (Leersteundecreet)

Rechtspositie van de leraar

Rechtspositie van de leerling

Linken met andere onderwijssystemen (internationaal)

Administratieve taken en juridisering

Het verplichte en aanbevolen cursusmateriaal is beschikbaar op Toledo.

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26755

Casuïstiek - Feedback - Oefeningen/opdrachten

We starten elke les met onderwijsactualiteit. Indien mogelijk koppelen we hieraan de leerinhoud. 

Tijdens de lessen komen er verschillende interactieve werkvormen aan bod, omwille van deze interactieve lessen verwachten we van jou een actieve participatie tijdens de lessen. 

Doorheen de lessen koppelen we de leerinhoud aan de verschillende opdrachten, zodat het voor jou duidelijk is wat de essentie is voor de opdrachten. Tijdens de lessen wisselen we vaak praktische voorbeelden uit gelinkt aan de opdrachten. 

 

Evaluatieactiviteiten

School maken (B-ODISEE-O71499)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Opdrachten/presentaties (onderdelen) in het kader van permanente evaluatie: 

1. Presentatie krantenartikel: 20 punten 

2. Opdracht: onderwijsloopbaan: 20 punten 

3. Presentatie ideale school: 60 punten 

De score komt tot stand door het gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen. Als eindbeoordelingscijfer wordt een puntenschaal van 1-20/20 gehanteerd. 

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

Je moet voor de 3 boven vermelde onderdelen/opdrachten geslaagd zijn om te slagen voor school maken. Indien je niet slaagt voor een van deze 3 onderdelen wordt het cijfer herleid tot het onderdeel met de laagste score. 

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. 

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Ultra (Toledo). 

 

 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.