School maken (B-ODISEE-OBS63A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=17851&OPLID=533
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS78A : School maken
OAS17A : School maken
OAS45A : School maken
OAS34A : School maken
OAS69A : School maken
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. School maken (B-ODISEE-OBS63a)
Inhoud
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- Enkele fundamentele principes van het onderwijssysteem
- De onderwijsstructuur in Vlaanderen
- Onderwijsactoren
- Het Brussels/Aalsters onderwijslandschap
- Brede school
- Het Gelijke Onderwijskansenbeleid (Leersteundecreet)l
- Rechtspositie van de leraar
- Rechtspositie van de leerling
- Linken met andere onderwijssystemen (internationaal)
- Administratieve taken en juridisering
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26219
Toelichting werkvorm
Casuïstiek - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
We starten elke les met onderwijsactualiteit. Indien mogelijk koppelen we hieraan de leerinhoud.
Tijdens de lessen komen er verschillende interactieve werkvormen aan bod, omwille van deze interactieve lessen verwachten we van jou een actieve participatie tijdens de lessen.
Doorheen de lessen koppelen we de leerinhoud aan de verschillende opdrachten, zodat het voor jou duidelijk is wat de essentie is voor de opdrachten. Tijdens de lessen wisselen we vaak praktische voorbeelden uit gelinkt aan de opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
School maken (B-ODISEE-O71278)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Opdrachten/presentaties (onderdelen) in het kader van permanente evaluatie:
1. Presentatie krantenartikel: 20 punten
2. Opdracht: onderwijsloopbaan: 20 punten
3. Presentatie ideale school: 60 punten
De score komt tot stand door het gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen. Als eindbeoordelingscijfer wordt een puntenschaal van 1-20/20 gehanteerd.
Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Je moet voor de 3 boven vermelde onderdelen/opdrachten geslaagd zijn om te slagen voor school maken. Indien je niet slaagt voor een van deze 3 onderdelen wordt het cijfer herleid tot het onderdeel met de laagste score.
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.