Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2024.

Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-JPO0SI)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Decroos Liesbet (coördinator) |  Audenaert Steven |  Decroos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL42B : Praktijkonderzoek 1
HBS19G : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD38B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3001 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3069 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
OO3019 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
HBK47B : Praktijkonderzoek 1
OO3040 : Praktijkonderzoek 1
OO3055 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-JLO0SI)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Audenaert Steven |  Decroos Liesbet
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Het OPO Praktijkonderzoek 1 kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek die de onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden van de studenten ontwikkelt en resulteert in de bachelorproef.
Binnen 'Praktijkonderzoek 1' ligt de focus op de oriëntatiefase binnen de cyclus van praktijkgericht onderzoek. Volgende onderdelen komen aan bod:

  • Kernbegrippen van praktijkonderzoek: onderzoekende houding, praktijkonderzoek versus fundamenteel en toegepast onderzoek, soorten praktijkonderzoek, de onderzoekscyclus, evidence-informed education, geldigheid (interne validiteit) en betrouwbaarheid
  • Literatuurstudie
    • Zoeken, selecteren en kritisch beoordelen van vakliteratuur en wetenschappelijke literatuur
    • Integreren van en refereren naar vakliteratuur en wetenschappelijke literatuur in een paper
  • Hanteren van de onderzoeksmethodiek 'observatie'

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media. 

DAGONDERWIJS (DAG)

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon en asynchroon).

De vooropgestelde doelstellingen worden bereikt a.d.h.v. colleges en opdrachten waarbij presentaties/discussies en tussentijdse feedbackmomenten (docent- en peerfeedback) tijdens de lessen ingepland worden. Hierbij is aanwezigheid en actieve deelname verplicht.

Hoger afstandsonderwijs (HAO)

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-JVO0SI)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

Dit OPO resulteert in een beoordeling geslaagd / niet geslaagd.

DAG: De student is geslaagd (G) wanneer hij slaagt voor alle deelevaluaties:

  • Opdracht 'probleemoriëntering: logboek van de literatuurstudie’ (groepswerk: 2 of 3 studenten per groep)
  • Opdracht 'probleemoriëntering: individuele paper’
  • Opdracht 'onderzoeksgeïnformeerde houding': voorbereiding van en medewerking tijdens discussiemomenten met inspanningsvereiste (zie planning op Toledo: drie à vier lesmomenten).
  • Digitale toets 'kernbegrippen van praktijkonderzoek': korte toets (open boek) tijdens een lesmoment na ongeveer 2/3de van de geplande lessen (zie planning Toledo). Cesuur: 50%

HAO: De student is geslaagd (G) wanneer hij slaagt voor alle deelevaluaties:

  • Opdracht 'probleemoriëntering: logboek van de literatuurstudie’ (individueel of groepswerk: 2 of 3 studenten per groep)
  • Opdracht 'probleemoriëntering: individuele paper’
  • Digitale toets 'kernbegrippen van praktijkonderzoek': korte toets (open boek) tijdens het laatste monitoraat. Cesuur: 50%

Als een student aan geen enkele deelevaluatie deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, resulteert dit in een NA voor de deelevaluatie en een NG voor het OPO.

Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de deelevaluatie als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.

DAG

Hier gelden andere modaliteiten als in eerste zittijd:

De opdracht ‘onderzoeksgeïnformeerde houding’ wordt vervangen door een werkstuk.

De digitale toets ‘kernbegrippen van praktijkonderzoek’ vervalt.

De andere modaliteiten blijven behouden.

De student laadt de opdrachten uiterlijk 16 augustus op.
 

HAO 

Hier gelden andere modaliteiten als in eerste zittijd:

De digitale toets ‘kernbegrippen van praktijkonderzoek’ vervalt.

De andere modaliteiten blijven behouden.

De student laadt de opdrachten uiterlijk 16 augustus op.