Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2024.

HAO Praktijkonderzoek 1.2 (B-ODISEE-OO3069)

3 studiepuntenNederlands3 urenTweede semesterTweede semester
Rottiers Sofie (coördinator) |  Rottiers Sofie
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid gelden zoals deze zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL42B : Praktijkonderzoek 1
HBS19G : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD38B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0SI : Praktijkonderzoek 1
OO3001 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3055 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3019 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
HBK47B : Praktijkonderzoek 1
OO3040 : Praktijkonderzoek 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. HAO Praktijkonderzoek 1.2 (B-ODISEE-OO5069)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum3 urenTweede semesterTweede semester
Rottiers Sofie
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Dit opleidingsonderdeel kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek. Praktijkonderzoek wordt door ons nadrukkelijk gezien als een middel voor professionele ontwikkeling van de leraar in relatie tot de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In dit opleidingsonderdeel worden er dan ook belangrijke fundamenten gelegd voor het ontwikkelen van een kritische onderzoekedne houding en voor het uitvoeren van een eenvoudig praktijkgericht onderzoek aan de hand van de onderzoekscyclus (van der Donk & Van Lanen, 2020). 

Je krijgt eerst een inleiding op praktijkonderzoek. Meer bepaald leer je over het belang van een onderzoekende beroepshouding en de doelen van onderzoek. Verder maak je kennis met de kernactiviteiten van praktijkonderzoek, de verschillende onderzoeksfuncties en de kenmerken en spelregels van praktijkonderzoek. 

Vervolgens maak je kennis met de school als onderzoekscontext. Je leert wat het betekent om onderzoek te doen in de school en met welke specifieke kenmerken van onderwijs je hierbij dient rekening te houden. 

Tot slot wordt er dieper ingegaan op de eerste twee stappen van de onderzoekscyclus:

  • Oriënteren: Mogelijke aanleidingen tot praktijkonderzoek worden verkend en besproken. Er wordt specifiek dieper ingegaan op hoe je beter zicht kan krijgen op een praktijkprobleem aan de hand van een verkennende literatuurstudie. Je krijgt hierbij handvaten aangereikt om bronnen op te zoeken in de bibliotheek of online, en om deze bronnen dieper te doorgronden en kritisch te bekijken in relatie tot andere bronnen. 
  • Richten: Je maakt kennis met hoe je kunt inzoomen op een praktijkprobleem en hoe je doordachte keuzes kunt maken in functie van je praktijkonderzoek. 

 

http://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=20829

In dit opleidingsonderdeel wordt gebruik gemaakt van het volgende verplicht studiemateriaal: 

  • Handboek: van der Donk, C. & van Lanen, B. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. 
  • E-course: De Cock, C. & Decroos, L. (2022). Literatuurstudie bij praktijkonderzoek in de school. [E-course]. Odisee. https://ecourses.odisee.be/icto/cursus/vakliteratuur-en-wetenschappelijke-literatuur-zoeken-selecteren-en-integreren/    

Aanvullend studiemateriaal is terug te vinden op Toledo.  

Nederlands

Tijdens het contactmoment worden de verschillende onderdelen van de cursus doorgenomen:

  • Een inleiding op praktijkonderzoek
  • De school als onderzoekscontext 
  • Oriënteren
  • Richten

De examenopdrachten worden toegelicht tijdens het contactmoment.
Deelname aan het contactmoment is aangewezen.

Op Toledo verschijnen relevante bronnen die de studenten ondersteunen bij het verwerken van de inhoud van het OPO.

De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. bv. mogelijke corona-uitbraak worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

HAO Praktijkonderzoek 1.2 (B-ODISEE-OO7069)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van dit OPO bestaat uit het indienen van verschillende opdrachten. De opdrachten zijn gelinkt aan de verschillende onderdelen van de cursus en de onderzoekscyclus.

De student gebruikt de inhouden uit de het handboek en uit de lessen bij het maken van de opdrachten. Meer concrete informatie over de opdrachten is te vinden in de verschillende opdrachtendocumenten op Toledo.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.

Dit OPO is tolereerbaar.

De studenten herwerken de opdracht van de eerste zittijd op basis van de feedback van de docenten, en dienen deze terug in in tweede zit. Indien de studenten bepaalde observaties of bevragingen in eerste zittijd niet hebben uitgevoerd, kunnen de opdrachten bij dat onderdeel in tweede zittijd wijzigen.