Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2024.

HAO Praktijkonderzoek 1.2 (B-ODISEE-OO3019)

3 studiepuntenNederlands3 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Bisschop Leen (coördinator) |  Bisschop Leen
Kernteam Lager onderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit OPO wordt bij voorkeur gecombineerd met het OPO HAO Stage 1.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL42B : Praktijkonderzoek 1
HBS19G : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD38B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0SI : Praktijkonderzoek 1
OO3001 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3055 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3069 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
HBK47B : Praktijkonderzoek 1
OO3040 : Praktijkonderzoek 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. HAO Praktijkonderzoek 1.2 (B-ODISEE-OO5019)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht3 urenTweede semesterTweede semester
Bisschop Leen
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Dit opleidingsonderdeel kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek. Praktijkonderzoek wordt door ons nadrukkelijk gezien als een middel voor professionele ontwikkeling van de leraar in relatie tot de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In dit opleidingsonderdeel worden er dan ook belangrijke fundamenten gelegd voor het ontwikkelen van een kritische onderzoekende houding en voor het uitvoeren van een eenvoudig praktijkgericht onderzoek aan de hand van de onderzoekscyclus (van der Donk & Van Lanen, 2020). 

Studenten krijgen eerst een inleiding op praktijkonderzoek. Meer bepaald leren ze over het belang van een onderzoekende beroepshouding en de doelen van onderzoek. Verder maken ze kennis met de kernactiviteiten van praktijkonderzoek, de verschillende onderzoeksfuncties en de kenmerken en spelregels van praktijkonderzoek. 

Vervolgens maken ze kennis met de school als onderzoekscontext. Ze leren wat het betekent om onderzoek te doen in de school en met welke specifieke kenmerken van onderwijs ze hierbij rekening dienen te houden. 

Tot slot wordt er dieper ingegaan op de eerste twee stappen van de onderzoekscyclus:

Oriënteren: Mogelijke aanleidingen tot praktijkonderzoek worden verkend en besproken. Er wordt specifiek dieper ingegaan op hoe je beter zicht kan krijgen op een praktijkprobleem aan de hand van een verkennende literatuurstudie. Studenten krijgen hierbij handvaten aangereikt om bronnen op te zoeken en om deze bronnen dieper te doorgronden en kritisch te bekijken in relatie tot andere bronnen. 

Richten: Studenten maken kennis met hoe ze kunnen inzoomen op een praktijkprobleem en hoe ze doordachte keuzes kunnen maken in functie van een praktijkonderzoek.

Tijdens het contactmoment worden onderstaande onderdelen van de cursus aangebracht:

- Een inleiding op praktijkonderzoek

- De school als onderzoekscontext 

- Oriënteren

- Richten

De examenopdrachten worden toegelicht tijdens het contactmoment.
Op Toledo verschijnen relevante bronnen die de studenten ondersteunen bij het verwerken van de inhoud van dit OPO.

Evaluatieactiviteiten

HAO Praktijkonderzoek 1.2 (B-ODISEE-OO7019)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van dit OPO bestaat uit het indienen van verschillende opdrachten. De opdrachten zijn gelinkt aan de verschillende onderdelen van de cursus en de onderzoekscyclus.

De student gebruikt de inhouden uit het handboek en uit het contactmoment bij het maken van de opdrachten. Meer concrete informatie over de opdrachten is te vinden in de verschillende opdrachtendocumenten op Toledo.

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.

Dit OPO is tolereerbaar.

In EP3 gelden dezelfde richtlijnen als in EP2.