Taalcompetenties 3 (B-ODISEE-JPO0X0)

3 studiepuntenNederlands21 urenEerste semesterEerste semester
Huysman Lieve (coördinator) |  Huysman Lieve
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Ik communiceer schriftelijk en mondeling in Standaardnederlands. (Niveau: gevorderd)

Ik pas zelfstandig de schriftelijke en mondelinge communicatie aan aan de diversiteit van mijn doelpubliek (lerenden, ouders, partners,…) (niveau: gevorderd). 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBL02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3
OBS02A : Communicatie en agogische vaardigheden 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OPS07A : Communicatie en agogische vaardigheden 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK30A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK43A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL44A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1
OAL64A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1
OBK16A : Communicatie en agogische vaardigheden 3
OWL26A : Communicatie en agogische vaardigheden 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Taalcompetenties 3 (B-ODISEE-JLO0X0)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenEerste semesterEerste semester
Huysman Lieve
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

Algemene en onderwijsgerelateerde schrijfopdrachten en spreekoefeningen

  • De leraar als lerende
  • De leraar in gesprek met anderen
  • Solliciteren
  • Schrijven
  • Presenteren
  • Basiskennis van de Nederlandse spelling
  • Taalbeleid

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

Dagonderwijs (DAG)
De cursus is grotendeels opgevat als een reeks van workshops waarbij de student de eigen taalvaardigheid optimaliseert. Opdrachten worden begeleid uitgevoerd en na iedere workshop ingediend. 

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

 
 

Evaluatieactiviteiten

Taalcompetenties 3 (B-ODISEE-JVO0X0)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.

Bepaling eindcijfer

Het eindcijfer geeft een totaalbeeld van alle opdrachten en tests. Dit betekent dat nagegaan wordt of:

  • de student alle opdrachten heeft gemaakt volgens de gestelde voorwaarden;
  • de spellingtest (cesuur werkwoordspelling ligt op 90%) en woordenschattest voldoende kennis bewijzen;
  • de test begrijpend lezen voldoende leesvaardigheid bewijst;
  • de mondelinge opdrachten voldoende spreekvaardiheid bewijzen;
  • de schriftelijke opdrachten voldoende schrijfvaardiheid bewijzen.

Het eindcijfer is geen mathematisch gemiddelde: een zwaar tekort op een onderdeel kan leiden tot een tekort voor het geheel. Dus om te slagen, moet de student op alle onderdelen van het OPO geslaagd zijn. 
Bij het ontbreken van een of meerdere opdrachten en/of evaluaties, wordt het resultaat bepaald als een gemiddelde van alle ingediende opdrachten en/of evaluaties met een maximum van 7/20.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet afgelegd' of NA. 
De student moet alle opdrachten ingediend hebben en aan alle evaluatieactiviteiten hebben deelgenomen om te kunnen slagen.

Bij de evaluatie van vaardigheden kunnen studenten geen beroep doen op faciliteiten die deze vaardigheden ondersteunen.

Clustertolerantie
Maximaal 6 studiepunten van de algemene vakken kunnen getolereerd worden.

 

 

Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.