HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (B-ODISEE-OAL64A)

3 studiepuntenNederlands3 urenEerste semesterEerste semester
Van Kerckhove Ann (coördinator) |  Callebaut Geert |  Creytens Marc |  De Groote Michèle |  Hoffelinck Marina |  Van Keer Filip |  Van Kerckhove Ann  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBL02A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3
OBS02A : Communicatie en agogische vaardigheden 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OPS07A : Communicatie en agogische vaardigheden 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK30A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK43A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL44A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1
JPO0X0 : Taalcompetenties 3
OBK16A : Communicatie en agogische vaardigheden 3
OWL26A : Communicatie en agogische vaardigheden 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (B-ODISEE-OAL64a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht3 urenEerste semesterEerste semester
Callebaut Geert |  Creytens Marc |  De Groote Michèle |  Hoffelinck Marina |  Van Keer Filip |  Van Kerckhove Ann  | MinderMeer
Kernteam Lager onderwijs Aalst

In het OPO 'Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1' komen de volgende inhouden aan bod:

  • Gespreks- en communicatietechnieken
  • Leraar als lid van een team (schoolcultuur, ik in mijn team, vergadertechnieken)
  • Leraar als partner van ouders (formele en informele gesprekken,ouder-schoolsamenwerking)
  • Schriftelijk solliciteren
  • Professionele mondelinge, schriftelijke en digitale communicatie

We gebruiken in de lessen het handboek 'Handelingsgericht werken: Samenwerken aan Schoolsucces.'

Studiemateriaal op Toledo: artikels, leeswijzers, digitale bronnen, PowerPoints, ...

Een contactmoment en zelfstandig studeren en inoefenen. 

Tijdens het contactmoment wordt interactief gewerkt a.d.h.v. oefeningen, casussen, rollenspelen,... om maximaal te oefenen op de vaardigheden. We verwachten van de student inbreng en medewerking. Dit vraagt een veilig leerklimaat waarin wederzijds respect en openheid voor elkaars ‘zijn’ vereist zijn. 

De werkvorm voor dit OPO kan in de loop van het academiejaar omwille van wijzigende omstandigheden n.a.v. de coronacrisis worden gewijzigd, met groter accent op digitale werkvormen en aanbod.

Evaluatieactiviteiten

HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (B-ODISEE-O70627)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van het OPO 'Communicatieve en Agogische Vaardigheden 3.1' bestaat uit volgende onderdelen:

  • Ontwerpen van een blog: schriftelijke en digitale communicatie (20%)
  • Mondeling examen: mondelinge communicatie (10%) en agogische vaardigheden (50%)
  • Opiniërend schrijven: schriftelijke communicatie (10%)
  • CV en sollicitatiebrief: schriftelijke communicatie (10%)

Het cijfer wordt vastgelegd door een gewogen gemiddelde (zie percentages hierboven). Een tekort op één van de onderdelen, lager dan 9/20, kan niet gecompenseerd worden door de scores op de andere onderdelen. Indien er voor twee onderdelen een score behaald wordt lager dan 10/20, leidt dit sowieso tot een onvoldoende voor het OPO (max. 9/20).

Wanneer één of meerdere onderdelen van evaluatie niet worden afgelegd, kan een student niet slagen voor dit OPO.

Dit OPO is tolereerbaar.

Dezelfde modaliteiten gelden als in EP1. 

De student herneemt in EP3 alleen die onderdelen van het OPO waarvoor hij nog niet slaagde. Deelscores zijn beschikbaar bij de betrokken docent. Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen deze deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OLA moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.