Communicatieve en agogische vaardigheden 3 (B-ODISEE-OBL02A)

3 studiepuntenNederlands22 urenEerste semesterEerste semester
Gheeraert Evelien (coördinator) |  Gheeraert Evelien
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16499&OPLID=68

Voor dit vak is toegang tot het "Archief voor Onderwijs" vereist.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.       

Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student(e) de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in Communicatieve en Agogische Vaardigheden 2 verworven heeft en optimaal kan inzetten. 

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS02A : Communicatie en agogische vaardigheden 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OPS07A : Communicatie en agogische vaardigheden 3 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK30A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK43A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAL44A : Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1
OAL64A : HAO Communicatieve en agogische vaardigheden 3.1
JPO0X0 : Taalcompetenties 3
OBK16A : Communicatie en agogische vaardigheden 3
OWL26A : Communicatie en agogische vaardigheden 3

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatieve en agogische vaardigheden 3 (B-ODISEE-OBL02a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College22 urenEerste semesterEerste semester
Gheeraert Evelien
Kernteam Lager Onderwijs (BA)

In dit OPO ligt de focus op de C&A-vaardigheden van een leraar in relatie tot ouders/verzorgers en collega's.

Deze inhouden komen aan bod:

Leraar als partner van de ouders

- Impact en vormen van ouderbetrokkenheid

- Samenwerking met ouders

- Helder schriftelijk communiceren met ouders

- Mondeling communiceren met ouders: (in)formele gesprekken met ouders

- ...

Leraar als lid van een schoolteam

- De leraarskamer: gemeenschappelijke ontmoetingsplaats: kennismaken met de studenten BAKO

- Groep vs. team, groepsrollen

- Efficiënt vergaderen

- Feedback geven en ontvangen

- ...

Het studiemateriaal wordt op Toledo geplaatst.

 

 

 

Nederlands

Onderwijsleergesprek, beoordelingsvrije oefenmomenten, (digitaal) rollenspel.

Tijdens de lessen wordt een actieve inbreng verwacht, met aandacht voor een respectvolle omgang met de medestudenten.

 

Evaluatieactiviteiten

Communicatieve en agogische vaardigheden 3 (B-ODISEE-O70389)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van dit OPO bestaat uit 2 onderdelen: opdrachten (60%) en een mondeling examen (40%).

Een student die niet slaagt voor 1 van de onderdelen (opdrachten, mondeling examen), kan niet slagen voor het OPO Communicatieve en agogische vaardigheden 3. Het eindresultaat is in dat geval gelijk aan het laagste cijfer.

OPDRACHTEN (60%)

- Ouderprikkels met mondelinge presentatie

- Samenwerking met ouders op de stageschool in kaart brengen 

- Schriftelijk communiceren met ouders 

- Informeel oudergesprek 

- Leraar als lid van een schoolteam

Opmerkingen:

De evaluatiecriteria voor elke opdracht worden door de docent op Toledo geplaatst.

De student dient de opdrachten in in een vorm naar keuze: digitale verzamelmap, website, videomateriaal, schriftelijk werkstuk, ... .

Voor de opdracht Schriftelijk communiceren met ouders worden geen fouten tegen de schriftelijke taal getolereerd.

MONDELING EXAMEN (40%)

Formeel oudergesprek voeren: De student neemt de rol van leerkracht op. De student brengt concrete en relevante casusinformatie voor dit oudergesprek in kaart (vanuit de stage eerste leerjaar, eindstage, zorgstage, ...).

De evaluatiecriteria voor het mondelinge examen worden door de docent op Toledo geplaatst.

De student neemt hierover contact op met de docent voor de afloop van de inschrijvingsperiode voor de 2de examenkans.

Een student met een onvoldoende voor het onderdeel Opdrachten licht de herwerking van deze opdrachten mondeling toe.