Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-OWL15A)

Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=16172&OPLID=249
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0UX : Psychopedagogiek 2
OAK01A : Psychopedagogiek 2.1
OAK17A : HAO Psychopedagogiek 2.1
OAL05A : Psychopedagogiek 2.2
OAL23A : HAO Psychopedagogiek 2.2
OO3100 : Psychopedagogiek 2
OO3114 : Psychopedagogiek 2
OO3131 : Psychopedagogiek
OO3187 : Psychopedagogiek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-OWL15a)




Inhoud
Verdieping in enkele inhoudelijke thema's:
- algemene pedagogiek: kindbeeld: stilstaan bij het concept 'kind' - historische evolutie van het kindbeeld
- gezinspedagogiek: stilstaan bij het concept 'gezin', gezin als context van ontwikkelen en leren, verschillende opvoedstijlen, loyaliteiten binnen het gezin, diversiteit binnen het gezin.
- schoolpedagogiek: relatie school en gezin, rol van de leraar als opvoeder.
Centraal hierin is steeds de leef- en belevingswereld van het kind: ontwikkelen, leren en opvoeden binnen de verschillende contexten volgens het ecologisch model van Bronfenbrenner (met specifieke focus op het micro- en mesosysteem, maar zich ervan bewust worden dat de andere systemen hier invloed op hebben).
Toelichting werkvorm
Interactievormen
De rode draad doorheen Psychopedagogiek 2 is de leefwereld en belevingswereld van leerlingen van de lagere school. We focussen hierbij op een aantal inhoudelijke thema's: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek en schoolpedagogiek.
Tijdens de colleges/sessies komt de inhoud aan bod en is er ruimte voor kritische reflectie in kleine groepen (3 à 4 studenten). Deze sessies dienen ter inspiratie voor het praktijkonderzoek. Daarnaast zijn er ook nog een aantal begeleidsingssessies/feedbackmomenten voorzien.
Er is een samenwerking tussen Psychopedagogiek 2 en Praktijkonderzoek 2. De planning van de sessies gaat hiermee samen. Voor studenten die enkel Psychopedagogiek volgen, zal duidelijk gecommuniceerd worden welke sessies voor hen relevant zijn. Voor HAO zal duidelijk zijn welke sessie bij welk OPO hoort. HAO-studenten die zowel Psychopedagogiek 2 als Praktijkonderzoek 2 opnemen, moeten eerst de inhouden van Psychopedagogiek 2 doornemen, alvorens ze kunnen starten aan het praktijkonderzoek.
Evaluatieactiviteiten
Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-O70126)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er is een samenwerking tussen Praktijkonderzoek 2 en Psychopedagogiek 2, ook voor de evaluatie.
De evaluatie bestaat uit 2 delen:
- paper (50%) - gemiddelde van:
- paper reflecties bij deelthema's: in groep van 3 à 4 studenten. De aanzet voor deze reflecties komt aan bod tijdens de sessies.
- paper Praktijkonderzoek: duo
- presentatie (50%)
Voor studenten die enkel Psychopedagogiek 2 opnemen bestaat de examentaak uit het volgende:
De studenten voeren in groep (groepjes van 3 à 4) een belevingsonderzoek uit bij kinderen uit de lagere school rond een bepaald aspect binnen één van de thema's: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek of relatie school en gezin/de leraar als opvoeder. De keuze van dit thema gebeurt op basis van de groepsreflecties per thema. De focus is zicht krijgen op hoe kinderen een bepaald thema ervaren. Het belevingsonderzoek gebeurt aan de hand van gesprekken met kinderen. Doorheen het proces zijn een aantal feedbackmomenten voorzien.
- paper (50%):
- samenvattende reflecties per thema
- 'Abstract' van het belevingsonderzoek
- presentatie (50%): belevingsonderzoek presenteren voor docent en medestudenten.
De volledige opdrachtomschrijving, alsook de evaluatiecriteria, zijn terug te vinden op Toledo.
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor. Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt deze deelevaluatie beoordeeld als 'niet-afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het OPO.
Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de examentaak als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld. ndien een student ons vóór de aangegeven vervaldatum contacteert met een gegronde reden waarom hij het werkstuk niet binnen de gegeven termijn kan afleveren, kan de docent een nieuwe inleveringstermijn bepalen. In dat geval geldt bovenstaande regel opnieuw. Indien de student de nieuwe inleveringstermijn niet respecteert, krijgt hij alsnog een NA.
Toelichting bij herkansen
Bij een onvoldoende voor psychopedagogiek 2 na de tweede examenperiode, herneemt de student binnen de derde examenperiode enkel de deelopdracht(en) met een onvoldoende. De herwerking gebeurt op basis van geformuleerde feedback door de docent.
Verder gelden dezelfde modaliteiten als tijdens de eerste examenkans.