Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-OO3100)

3 studiepuntenNederlands12 urenTweede semesterTweede semester
Boone Annelies (coördinator) |  Boone Annelies
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid staan beschreven de inde onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0UX : Psychopedagogiek 2
OAK01A : Psychopedagogiek 2.1
OAK17A : HAO Psychopedagogiek 2.1
OAL23A : HAO Psychopedagogiek 2.2
OWL15A : Psychopedagogiek 2
OAL05A : Psychopedagogiek 2.2
OO3114 : Psychopedagogiek 2
OO3131 : Psychopedagogiek
OO3187 : Psychopedagogiek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-OO5100)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht12 urenTweede semesterTweede semester
Boone Annelies
Kernteam Kleuteronderwijs (BA)

Dit vak bestaat uit twee delen, enerzijds de theoretische inhouden en anderzijds het project "boekenbende aan huis" (BAH)

BAH: De student gaat verschillende keren voorlezen bij een kind aan huis en maakt op die manier kinderen en ouders warm voor het boekgebruik in de thuissituatie.

Theoretische inhouden: Vertrekkende vanuit de ervaringen van het BAH-project bekijken we deze situatie als casus om het model van Bronfenbrenner te bekijken en te bepalen welke aspecten mogelijks invloed hebben op de ontwikkeling van een kind. Daarnaast verkennen  we het gezin als systeem en loyaliteit en hoe je als leerkracht hiermee rekening kan houden. 

Er zijn lessen voorzien om de studenten te ondersteunen in het verwerken van de theoretische kaders alsook het observeren van aspecten die mogelijks invloed hebben op de ontwikkeling van hun voorleeskind.

  • We maken een SWOT analyse en bepaalde oefeningen om te ontdekken wat mogelijk is of misschien onmogelijk
  • we passen de geobserveerde aspecten toe op wetenschappelijke onderzoeksresultaten en bespreken mogelijke invloeden
  • We voorzien een uitwisselingen

De student kan naast de lessen nog een indidividuele coaching aanvragen voor de begeleiding of schriftelijke feedback via teams voor de verdere inhoudelijke verwerking. Bij deze begeleiding moet de student een concrete, inhoudelijke vraag stellen waar we op verder kunnen bouwen.

 

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=17479

We werken verder met het handboek van OPO Psychopedagogiek 1

Daarbij worden recente wetenschappellijke onderzoeken ter beschikking gesteld via Teams.

Enerzijds zijn er lessen op de hogschool die op verschillende manieren ingevuld worden:

  • college
  • reflectie-oefeningen
  • gesprekken
  •  begeleide info uitwisseling

Anderzijds zullen de studenten voorlezen bij een gezin van een kleuter op stage.

Daarnaast worden ook online reflectie- en feedbackmomenten georganiseerd voor verder verdieping en transfer van de theoretische inzichten in de praktijk.

Evaluatieactiviteiten

Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-OO7100)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

het examen bestaat uit twee delen

1) Effecten op de ontwikkeling  (60%)

De studenten observeren de thuissituatie van het voorleeskind en brengen de observatiegegevens samen in het model van Bronfenbrenner. Daaruit maken ze een keuze van min 2 aspecten die ze theoretisch uitdiepen (wat zijn de mogelijke positieve of negatieve gevolgen voor het kind, wat zegt de theorie, wat zegt de praktijk, hoe kan ik deze info inzetten in mijn eigen onderwijspraktijk,...)

De criteria voor deze analyse zullen verder toegelicht worden op Toledo. De studenten kunnen kiezen om een paper of andere vorm in te dienen (PPT, mondeling,...). De criteria blijven voor elke vorm hetzelfde.

2) Reflectie op het voorlezen  (40%)

De studenten reflecteren op het voorlezen aan huis: zowel voor aanvang als na elke voorleessessie en aan het einde van het project een eindreflectie met duidelijk actieplan naar de onderwijspraktijk. De criteria voor deze reflecties (zowel kwalitatief als kwantitatief) worden verder toegelicht op Toledo.

Een 7 of minder op 1 van de onderdelen van de evaluatie leidt tot een onvoldoende voor het opleidingsonderdeel.

De Kind-analyse kan herwerkt worden voor een herkansing.

De reflectie van het voorlezen kan enkel op kwalitatief vlak herwerkt worden (taal, gebruik van model en actieplan). Kwantitatief is geen herkansing mogelijk.