Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-JPO0UX)

3 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
Roels Nathalie (coördinator) |  Roels Nathalie
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

  • Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Psychopedagogiek 2 (niveau: doorgroei).

 

De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK17A : HAO Psychopedagogiek 2.1
OAL23A : HAO Psychopedagogiek 2.2
OWL15A : Psychopedagogiek 2
OAL05A : Psychopedagogiek 2.2
OO3100 : Psychopedagogiek 2
OO3114 : Psychopedagogiek 2
OO3131 : Psychopedagogiek
OO3187 : Psychopedagogiek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK01A : Psychopedagogiek 2.1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-JLO0UX)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Roels Nathalie
Kernteam Secundair Onderwijs St-Niklaas

  • De leraar als opvoeder: het concept 'gezin', opvoedingsstijlen, loyaliteit en diversiteit binnen een gezin, Bronfenbrenner en Hellinckx.
  • Identiteitsontwikkeling bij jongeren
  • Motivatie, welbevinden en betrokkenheid
  • Relationele en seksuele vorming
  • Actuele thema's m.b.t. opvoeding

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.

Dagstudenten

Hoor- en werkcolleges met voorbereidende opdrachten
Begeleide zelfstudie en groepswerk

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon). 

Hoger Afstandsonderwijs (HAO)  
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching). 

 

Evaluatieactiviteiten

Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-JVO0UX)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Self assessment/Peer assessment, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal


Permanente evaluatie

Opdrachten: opdrachten als voorbereiding op de les, toepassings- en verwerkingsopdrachten tijdens de les, individuele opdrachten buiten de les (criteria zie Toledo) - (40%)

Assessment (kennis- en toepassing). Doelen zie Toledo. (60%)

Aanwezigheid tijdens de lessen is noodzakelijk om te kunnen deelnemen aan de verwerkingsopdrachten.

 

Bepaling resultaat

De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel wanneer men voor beide onderdelen (assessment + opdrachten) geslaagd is.

Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.  

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor met een maximum van 7/20.

 




 

Voor deelname aan de tweede zittijd is het belangrijk dat de studenten voldoende deelgenomen heeft aan de permanente evaluatie tijdens de lessen of monitoraten.