Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-JPO0UX)

Doelstellingen
- Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Psychopedagogiek 2 (niveau: doorgroei).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAK17A : HAO Psychopedagogiek 2.1
OAL23A : HAO Psychopedagogiek 2.2
OWL15A : Psychopedagogiek 2
OAL05A : Psychopedagogiek 2.2
OO3100 : Psychopedagogiek 2
OO3114 : Psychopedagogiek 2
OO3131 : Psychopedagogiek
OO3187 : Psychopedagogiek 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAK01A : Psychopedagogiek 2.1
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-JLO0UX)




Inhoud
- De leraar als opvoeder: het concept 'gezin', opvoedingsstijlen, loyaliteit en diversiteit binnen een gezin, Bronfenbrenner en Hellinckx.
- Identiteitsontwikkeling bij jongeren
- Motivatie, welbevinden en betrokkenheid
- Relationele en seksuele vorming
- Actuele thema's m.b.t. opvoeding
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Dagstudenten
Hoor- en werkcolleges met voorbereidende opdrachten
Begeleide zelfstudie en groepswerk
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Psychopedagogiek 2 (B-ODISEE-JVO0UX)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie
Opdrachten: opdrachten als voorbereiding op de les, toepassings- en verwerkingsopdrachten tijdens de les, individuele opdrachten buiten de les (criteria zie Toledo) - (40%)
Assessment (kennis- en toepassing). Doelen zie Toledo. (60%)
Aanwezigheid tijdens de lessen is noodzakelijk om te kunnen deelnemen aan de verwerkingsopdrachten.
Bepaling resultaat
De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel wanneer men voor beide onderdelen (assessment + opdrachten) geslaagd is.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor met een maximum van 7/20.
Toelichting bij herkansen
Voor deelname aan de tweede zittijd is het belangrijk dat de studenten voldoende deelgenomen heeft aan de permanente evaluatie tijdens de lessen of monitoraten.