Psychopedagogiek 1.1 (B-ODISEE-OO3053)

3 studiepuntenNederlands23 urenEerste semesterEerste semester
Feryn Sanne (coördinator) |  Feryn Sanne
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL40B : Psychopedagogiek 1
HBS17G : Psychopedagogiek 1
HBD40B : Psychopedagogiek 1
OO3067 : HAO Psychopedagogiek 1.1
OO3002 : Psychopedagogiek 1.2
OO3020 : HAO Psychopedagogiek 1.2
HBK45B : Psychopedagogiek 1
OO3049 : Psychopedagogiek 1
JPO0SL : Psychopedagogiek 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychopedagogiek 1.1 (B-ODISEE-OO5053)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College23 urenEerste semesterEerste semester
Kernteam Kleuteronderwijs Aalst

Hoofdstuk 1: Inleiding psychopedagogiek

Hoofdstuk 2: Begrippen uit de ontwikkelingspsychologie

Hoofdstuk 3: De ontwikkeling van de kleuter

Hoofdstuk 4: De ontwikkeling van kinderen van 6 tot 9 jaar

Hoofdstuk 5: De ontwikkeling van kinderen van 9 tot 12 jaar

Hoofdstuk 6: Inleiding neuropsychologie

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=20614

Handboek: Hooijmaaijers, T., Stokhof, T., & Verhulst, F. (2019). Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum, Assen. ISBN 9789023256328

Cursus

Toledo: Artikels, teksten en powerpointpresentaties op Toledo

Er wordt gewerkt vanuit het idee van Blended Learning met een combinatie van online onderwijs en face-to-face onderwijs.

Tijdens de lessen worden inhouden verduidelijkt, verwerkt of geconcretiseerd.

De studenten krijgen opdrachten als voorbereiding of verwerking van de lessen (zoals artikels zelfstandig doorlezen, observatie-opdrachten uitvoeren tijdens de stage,...).

Tijdens de lessen wordt een actieve inbreng verwacht van elke student.

De cursus, het handboek, de artikels/teksten en PowerPointpresentaties op Toledo vormen samen de leerstof.

De studenten kunnen de cursusinhoud verwerken aan de hand van de leerdoelen in de cursus en het handboek.

 

Evaluatieactiviteiten

Psychopedagogiek 1.1 (B-ODISEE-OO7053)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is een schriftelijk open boek examen. Je mag bij het examen het handboek, de cursus, de artikels en PowerPointpresentaties gebruiken. Er kunnen invulvragen voorkomen, meerkeuzevragen, casussen en open vragen.

 

De student herneemt alle onderdelen van het OLA /OPO in EP3, ook die onderdelen waarvoor de student eventueel slaagde.