Ontwikkelingspsychologie (B-ODISEE-HBS17G)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer-en vakgebieden te beschikken (niveau: basis).
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0SL : Psychopedagogiek 1
HBL40B : Psychopedagogiek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD40B : Psychopedagogiek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3002 : Psychopedagogiek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3020 : HAO Psychopedagogiek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3053 : Psychopedagogiek 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3067 : HAO Psychopedagogiek 1.1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3049 : Psychopedagogiek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBK45B : Psychopedagogiek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ontwikkelingspsychologie (B-ODISEE-HBS20g)




Inhoud
Ontwikkelingspsychologie: van 0 – einde adolescentie
De diversiteit aan gedragingen van adolescenten leren begrijpen vanuit de vorige levensfasen; vanuit verschillende ontwikkelingsgebieden zoals de motorische, sociale, cognitieve … ontwikkeling.
Volgende theorieën worden uitgediept: hechtingstheorie - cognitieve ontwikkelingstheorie Piaget – psychosociale ontwikkelingstheorie Erikson
Klemtoon op de huidige generatie jongeren; het tienerbrein bekeken vanuit de neurowetenschappen
Stilstaan bij de eigen groei als adolescent
Bovenstaande thema's worden steeds benaderd vanuit concrete pedagogische situaties en een voortdurende bewustwording van de eigen persoonlijke ontwikkeling. Bij elk thema worden er linken gelegd naar de basishouding van een leraar als ondersteuning bij het groeiproces.
Studiemateriaal
http://public.hubrussel.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=18511
Handboek Struyven, K.; Baeten, M.; Kyndt, E. en Sierens, E. (2023).Groot worden. De ontwikkeling van baby tot adolescent. Lannoo Campus (Tielt).
Toelichting werkvorm
Interactievormen - Oefeningen/opdrachten
Er wordt een brede waaier aan werkvormen gehanteerd: instructievormen, gespreksvormen, opdrachtsvormen aan de hand van beeld- en tekstmateriaal en eigen inbreng van studenten. Casusmateriaal concretiseert de cursus. Een aantal thema's worden zelfstandig verwerkt via ingesproken powerpoints. De studenten blikken terug op hun eigen adolescentie vanuit verschillende ontwikkelingsgebieden (Puberportret).
Evaluatieactiviteiten
Ontwikkelingspsychologie (B-ODISEE-H74026)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De geziene inhouden worden getoetst via een schriftelijk examen (open vragen en/of meerkeuzevragen). Er is één eindopdracht; het maken van een eigen adolescentenportret. .
Op basis van deze opdracht kan er één punt verdiend worden. Bij niet deelname aan de opdracht wordt het eindpunt van dit OPO als NA beschouwd. De student krijgt wel de kans om deel te nemen aan het schriftelijk examen. Tijdens de tweede zittijd wordt de opdracht (al dan niet in combi met het examen) afgelegd.
Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.
Toelichting bij herkansen
Zelfde modaliteiten als eerste zittijd.
Wanneer de student niet geslaagd is op het schriftelijk examen, dan dient de student dit examen opnieuw af te leggen tijdens de tweede zittijd. Wanneer de opdracht (het adolescentenportret) niet werd gemaakt, dient de opdracht via opname aan de lector bezorgd te worden. Wanneer de opdracht (adolescentenportret) werd gemaakt tijdens de eerste zittijd, dan dient deze opdracht niet opnieuw te worden uitgevoerd tijdens de tweede zittijd.