Psychopedagogiek 1 (B-ODISEE-HBS17G)

3 studiepuntenNederlands22 urenTweede semesterTweede semester
Dries Michel (coördinator) |  De Bisschop Katrin |  Dries Michel |  Van Assche Lieve
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPO0SL : Psychopedagogiek 1
HBL40B : Psychopedagogiek 1
HBD40B : Psychopedagogiek 1
HBK45B : Psychopedagogiek 1
OO3002 : Psychopedagogiek 1.2
OO3020 : HAO Psychopedagogiek 1.2
OO3053 : Psychopedagogiek 1.1
OO3067 : HAO Psychopedagogiek 1.1
OO3049 : Psychopedagogiek 1

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Psychopedagogiek 1 (B-ODISEE-HBS20g)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College22 urenTweede semesterTweede semester
De Bisschop Katrin |  Dries Michel |  Van Assche Lieve
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Ontwikkelingspsychologie: van 0 – einde adolescentie

De diversiteit aan gedragingen van adolescenten leren begrijpen vanuit de vorige levensfasen; vanuit verschillende ontwikkelingsgebieden zoals de motorische, sociale, cognitieve … ontwikkeling.

Volgende theorieën worden uitgediept: hechtingstheorie -  cognitieve ontwikkelingstheorie Piaget –  psychosociale ontwikkelingstheorie Erikson

Klemtoon op de huidige generatie jongeren; het tienerbrein bekeken vanuit de neurowetenschappen

Uitbreiding: relationele vorming

Stilstaan bij de eigen groei als adolescent (Opdracht: Mijn verhaal / reis als held(in) van generatie Z) (Achterliggend idee: oog hebben voor de achtergrond van het eigen verhaal en dat van de ander geeft meer bewegingsruimte als leraar)

Bovenstaande thema's worden steeds benaderd vanuit concrete pedagogische situaties en een voortdurende bewustwording van de eigen persoonlijke ontwikkeling. Bij elk thema worden er linken gelegd naar de basishouding van een leraar als ondersteuning bij het groeiproces.

Er wordt een brede waaier aan werkvormen gehanteerd: instructievormen, gespreksvormen, opdrachtsvormen aan de hand van beeld- en tekstmateriaal en eigen inbreng van studenten. Casusmateriaal concretiseert de cursus. Een aantal thema's worden zelfstandig verwerkt via ingesproken powerpoints.  De studenten blikken terug op hun eigen adolescentie vanuit verschillende ontwikkelingsgebieden. Ze verbeelden op metaforische wijze hun groei in hun ontwikkeling. Dit vanuit hun sterktes en kwetsbaarheden.

 

Evaluatieactiviteiten

Psychopedagogiek 1 (B-ODISEE-H74026)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De geziene inhouden  worden getoetst via een mondeling examen. Het eindpunt voor het vak psychopedagogiek 1 wordt volledig bepaald door het mondeling examen. Er worden geen opdrachten verrekend in het eindtotaal. Het examen bestaat uit twee hoofdvragen. De student krijgt casusmateriaal ter beschikking, min. twee weken voorafgaand het examen. De student moet het casusmateriaal thuis grondig voorbereiden en analyseren vanuit alle thema’s van de cursus. Eén vraag dient beantwoord te worden vanuit het casusmateriaal. 

Doorheen het semester krijgt de student de opdracht om een verhaal van zichzelf te schrijven vanuit zijn groei als adolescent (zie opdrachtenfiche Toledo).

Wanneer de opdracht niet wordt gemaakt, wordt dit vak als NA beoordeeld en dient de opdracht tijdens de tweede zittijd opnieuw gemaakt te worden. Op basis van vooropgestelde criteria kan er een bonuspunt verdiend worden. Dit  bonuspunt wordt opgeteld bij het resultaat van het mondeling examen. Bij tweede zittijd worden het  bonuspunt (verkregen in juni zittijd)  niet meer in rekening gebracht. 

Studenten met een examencontract dienen contact op te nemen met de OPO-coördinator.

Zelfde modaliteiten als eerste zittijd.

Wanneer de student NA (niet afgelegd) behaalt op dit opleidingsonderdeel, bepaald door een NA bij de opdracht, maar wel geslaagd  is op het mondeling examen, dan dient de student de opdracht opnieuw te maken en dient hij het mondeling examen niet meer af te leggen. 

Wanneer de student niet geslaagd is op het mondeling examen, dan dient de student dit examen opnieuw af te leggen tijdens tweede zittijd. Bij tweede zittijd worden het bonuspunt (verkregen door de opdracht in juni zittijd) niet meer in rekening gebracht.