Psychopedagogiek 1 (B-ODISEE-JPO0SL)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=8615&OPLID=250
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in het onderwijs- en examenregelement.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL40B : Psychopedagogiek 1
HBS17G : Psychopedagogiek 1
HBD40B : Psychopedagogiek 1
OO3067 : HAO Psychopedagogiek 1.1
OO3002 : Psychopedagogiek 1.2
OO3020 : HAO Psychopedagogiek 1.2
HBK45B : Psychopedagogiek 1
OO3049 : Psychopedagogiek 1
OO3053 : Psychopedagogiek 1.1
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Bachelor in de agro- en biotechnologie - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
- Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs (Sint-Niklaas) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Psychopedagogiek 1 (B-ODISEE-JLO0SL)
Inhoud
Deel 1: Leerpsychologie
Deel 2: Ontwikkelingspsychologie
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
Dagonderwijs
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
Hoger Afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Psychopedagogiek 1 (B-ODISEE-JVO0SL)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
Examen: meerkeuzevragen - cesuur 60% voor elk onderdeel apart (Deel 1: leerpsychologie, Deel 2: ontwikkelingspsychologie)
Bepaling eindcijfer:
De student is geslaagd voor het opleidingsonderdeel wanneer voor beide onderdelen van het examen (leerpsychologie en ontwikkelingspsychologie) ten minste 60% op het examen behaald wordt.
Het examen van beide onderdelen met cesuur 60% (12/20) wordt omgezet naar een eindcijfer met cesuur 50% (10/20), waarbij beide onderdelen even zwaar doorwegen. Tabel met specifieke omzetting per score: zie Toledo
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien de student voor één van beide onderdelen de cesuur niet haalt, na omzetting zoals hierboven beschreven, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van het deel van het examen waarvoor de cesuur niet werd behaald.
Als een student aan geen enkele evaluatieactiviteit deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor zoals hierboven omschreven met een maximum van 7/20.
Toelichting bij herkansen
Hier gelden dezelfde modaliteiten als in eerste zittijd.