Leren in mijn vak B (B-ODISEE-OBS56A)

4 studiepuntenNederlands21 urenTweede semesterTweede semester
De Schryver Kirsten (coördinator) |  Agon Tine |  Cieters Veerle |  De Clerck Stefan |  De Schryver Kirsten |  Galle Jolien |  Jansegers Melissa |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Laridaen Charlotte |  Ooms Saar |  Penneman Jürgen |  Pepermans Sofie |  Van den Broeck Bram |  Van der Haegen Hilde |  Verbrugge Luc |  Verdoodt Diede |  Verhofstadt Nele  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS55A : Leren in mijn vak B
OAS12A : Leren in mijn vak B
OBS72A : Leren in mijn vak B
OBS73A : Leren in mijn vak B
OAS11A : Leren in mijn vak B
OAS28A : Leren in mijn vak B
OAS29A : Leren in mijn vak B

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Leren in mijn vak B (B-ODISEE-OBS56a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht21 urenTweede semesterTweede semester
Agon Tine |  Cieters Veerle |  De Clerck Stefan |  De Schryver Kirsten |  Galle Jolien |  Jansegers Melissa |  Kesteloot Wim |  Langie Hilde |  Laridaen Charlotte |  Ooms Saar |  Penneman Jürgen |  Pepermans Sofie |  Van den Broeck Bram |  Van der Haegen Hilde |  Verbrugge Luc |  Verdoodt Diede |  Verhofstadt Nele  | MinderMeer
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Oefenen in lesgeven in het eigen vak en reflectie staan centraal in leren in mijn vak B.

We leggen de focus op volgende didactische bouwstenen: didactische werkvormen, taalontwikkelend lesgeven, feedback, ontwerponderzoek, reflectie, lesontwerp, beginsituatie. 

 

 https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26210

Feedback - Interactievormen - Portfolio - Reflectie - Werkplekleren

Tijdens de contactmomenten maken we ruimte voor (vak)didactische leergroepen, microteachings, peerfeedback en werken aan een correcte zelfinschatting. Daarnaast geven we je kaders mee rond taalontwikkelend lesgeven en feedback geven waarmee je praktisch aan de slag gaat.  

Je voert ook stage uit:  

  • Actieve stage (3u) mét bijkomend minimum 1 u observatiestage in elke klas waar je actieve stage doet om de beginsituatie correct in te schatten.  Daarnaast een bijkomende observatiestage van 2u gekoppeld aan een aparte observatie-opdracht.   

De info rond stage vind je op Toledo en/of de stagewebsite. 

Je kan tijdens de contactmomenten rekenen op feedback en begeleiding.  

Als LIO-student volg je een aangepaste route waarin je je praktijk uitvoert op je eigen school.  

We begeleiden je, samen met je mentor van de school, individueel, online en  on the job. 

Meer informatie over de invulling en de concrete contactmomenten is te vinden op Toledo. 

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/

Evaluatieactiviteiten

Leren in mijn vak B (B-ODISEE-O71271)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Self assessment/Peer assessment, Portfolio, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit 2 onderdelen. 

Deel 1: Praktijk (60% van de totaalscore)  

  •   Stagedocumenten: overeenkomst, planning  + observatie-opdracht 
  •   Lesontwerpen microteaching en stages met analyse beginsituatie, werkvormen, groeperingsvormen, taalontwikkelend lesgeven  met feedback docent/clusterbegeleider/praktijkbegeleider/mentor 

Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties/kerndoelen kan leiden tot een tekort voor praktijk. 

De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum,  de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.  De student die geen goedgekeurde stage/LIO/werkplek-overeenkomst heeft kan geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien. 

Deel 2: Visie, reflectie met toelichting (40% van de totaalscore) 

  • Feedback op 1 lesrealisatie medestudent of feedback aan een leerling (voor LIO studenten) 
  • Reflectieverslag van een praktijkmoment 
  •  Self-assessment aan de hand van persoonlijk ontwikkelingsplan 
  • Start van het ontwerponderzoek 

De student licht deel 2 visie, reflectie toe (persoonlijk ontwikkelingsplan)  

De student moet alle opdrachten van het opleidingsonderdeel volledig afleggen om een eindpunt te behalen. Het niet afleggen van een  onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. 

Het bepalen van de eindscore gebeurt volgens een uitgeschreven weging van de verschillende deelscores waarbij deel 1 voor 60% van de score geldt en deel 2 (met toelichting) voor 40%.  

Wanneer men op één opdracht een 7 of minder op 20 haalt, wordt de eindscore herleid tot het laagste punt. Meer informatie over de opdrachten, inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, voor alle praktijkroutes vindt de student op Toledo.  

 

 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.