Leren in mijn vak B (B-ODISEE-OAS12A)
Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18092&OPLID=550
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OBS55A : Leren in mijn vak B
OBS56A : Leren in mijn vak B
OBS72A : Leren in mijn vak B
OBS73A : Leren in mijn vak B
OAS11A : Leren in mijn vak B
OAS28A : Leren in mijn vak B
OAS29A : Leren in mijn vak B
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Leren in mijn vak B (B-ODISEE-OAS12a)
Inhoud
Oefenen in lesgeven in het eigen vak en reflectie staan centraal in leren in mijn vak B. We leggen de focus op volgende didactische bouwstenen: didactische werkvormen, taalontwikkelend lesgeven, feedback, ontwerponderzoek, reflectie, lesontwerp, beginsituatie.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=26750
Toelichting werkvorm
Tijdens de contactmomenten maken we ruimte voor (vak)didactische leergroepen, microteachings, peerfeedback en werken aan een correcte zelfinschatting. Daarnaast geven we je kaders mee rond taalontwikkelend lesgeven en feedback geven waarmee je praktisch aan de slag gaat.
Je voert ook stage uit:
- Actieve stage (3u) mét bijkomend minimum 1 u observatiestage in elke klas waar je actieve stage doet om de beginsituatie correct in te schatten.
- Daarnaast een bijkomende observatiestage van 2u gekoppeld aan een aparte observatie-opdracht.
De info rond stage vind je op Toledo en/of de stagewebsite.
Je kan tijdens de contactmomenten rekenen op feedback en begeleiding.
Als LIO-student volg je een aangepaste route waarin je je praktijk uitvoert op je eigen school.
We begeleiden je, samen met je mentor van de school, individueel, online en on the job.
Meer informatie over de invulling en de concrete contactmomenten is te vinden op Toledo.
Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op de stagewebsite.
Evaluatieactiviteiten
Leren in mijn vak B (B-ODISEE-O71494)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 2 onderdelen.
Deel 1: Praktijk (60% van de totaalscore)
Stagedocumenten: overeenkomst, planning + observatie-opdracht
Lesontwerpen microteaching en stages met analyse beginsituatie, werkvormen, groeperingsvormen, taalontwikkelend lesgeven met feedback docent/clusterbegeleider/praktijkbegeleider/mentor
Een beoordeling zwak voor taal of één van de decretaal bepaalde basiscompetenties/kerndoelen kan leiden tot een tekort voor praktijk.
De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche. De student die geen goedgekeurde stage/LIO/werkplek-overeenkomst heeft kan geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien.
Deel 2: Visie, reflectie met toelichting (40% van de totaalscore)
- Feedback op 1 lesrealisatie medestudent of feedback aan een leerling (voor LIO studenten)
- Reflectieverslag van een praktijkmoment
- Self-assessment aan de hand van persoonlijk ontwikkelingsplan
- Start van het ontwerponderzoek
De student licht deel 2 visie, reflectie toe (persoonlijk ontwikkelingsplan)
De student moet alle opdrachten van het opleidingsonderdeel volledig afleggen om een eindpunt te behalen. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel. Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. De student(e) neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel.
Het bepalen van de eindscore gebeurt volgens een uitgeschreven weging van de verschillende deelscores waarbij deel 1 voor 60% van de score geldt en deel 2 (met toelichting) voor 40%.
Wanneer men op één opdracht een 7 of minder op 20 haalt, wordt de eindscore herleid tot het laagste punt. Meer informatie over de opdrachten, inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, voor alle praktijkroutes vindt de student op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.