Lesgeven aan volwassenen (B-ODISEE-OBS28B)

3 studiepuntenNederlands6 urenTweede semesterTweede semester
Van der Haegen Hilde (coördinator) |  De Cock Steffi |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Verkorte Educatieve Bacherlor Secundair onderwijs - Brussel

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19732&OPLID=533

Verkorte Educatieve Bacherlor Secundair onderwijs - Aalst

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19732&OPLID=550

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. 

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OKE39A : Lesgeven aan volwassenen
OBS27B : Lesgeven aan volwassenen

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Lesgeven aan volwassenen (B-ODISEE-OBS28b)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Steffi |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Secundair Onderwijs - Algemene vakken (BA)

Het veld van de volwassenenvorming is enorm uitgestrekt en kent vandaag de dag veel verschillende opvattingen, principes concrete methodieken en doelgroepen. In het opleidingsonderdeel Lesgeven aan volwassenen gaan we in op algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen.  

Je verkent de verschillende settings van de volwassenenvorming zoals: Volwassenenonderwijs (LIGO, CVO, TKO, NT2,… ), inburgering en integratie- instellingen, beroepsopleidingen ( Syntra, VDAB,.,..), het  socio – cultureel vormingsveld en Openbare diensten. 

Je verdiept je daarna in een zelfgekozen vormingsveld.  

Je onderzoekt aan de hand van verschillende opdrachten je gekozen vormingsveld op vlak van doelgroep en begeleidingsvormen. Tot slot maak je een ook een concrete didactische verwerking waarin je de specifiek opgedane inzichten toepast.  

https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30271

 

Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Werkplekleren

In lesgeven aan volwassenen ga je, op basis van de geboden informatie op Toledo na de introductiesessie zelfstandig aan de slag met de opdrachten.  

Je kan, binnen de timing van de semesterplanning, terecht bij de docent voor eenmalige schriftelijke feedback bij de opdrachten. De opdrachten bevatten ook een observatie in het gekozen vormingsveld en een interview met een docent en/of een lerende.  

Je kan steeds terecht bij de docent via mail voor vragen en onduidelijkheden bij de schriftelijke opdrachten.  

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/

Evaluatieactiviteiten

Lesgeven aan volwassenen (B-ODISEE-O72501)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De evaluatie bestaat uit 4 opdrachten  

Opdracht 1: Jezelf als levenslang leerder en docent binnen het vormingsveld voor volwassenen  

Opdracht 2: Op zoek naar kenmerken van de doelgroep (met een interview)   

Opdracht 3: Begeleidingsvormen, methodieken en didactiek voor volwassenen (met een observatie-opdracht)  

Opdracht 4: Didactische verwerkingsopdracht  

 

De gehanteerde beoordelingsschaal is geslaagd - niet geslaagd.   

De student moet geslaagd zijn voor alle opdrachten om het opleidingsonderdeel succesvol af te leggen 
 

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.  

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment of niet halen van een deadline moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel.   

De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum,  de stageovereenkomst en de ECTS-fiche.  De student die geen goedgekeurde stage/LIO/werkplek-overeenkomst heeft kan geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien. De info rond stage vind je op Toledo, studentenportaal en/of de stagewebsite. 

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Toledo. 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.