Lesgeven aan volwassenen (B-ODISEE-OBS27B)
Doelstellingen
Verkorte Educatieve Bachelor Secundair onderwijs - Brussel
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19731&OPLID=533
Verkorte Educatieve Bachelor Secundair onderwijs - Aalst
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19731&OPLID=550
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS54A : Lesgeven aan volwassenen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OAS55A : Lesgeven aan volwassenen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OBS28B : Lesgeven aan volwassenen
OKE39A : Lesgeven aan volwassenen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstand light - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in avondonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in afstandsonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs -voor bachelors in de kunsten - i.s.m. Luca - in dagonderwijs - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in afstand light - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in avondonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in afstandsonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Lesgeven aan volwassenen (B-ODISEE-OBS27b)
Inhoud
Het veld van de volwassenenvorming is enorm uitgestrekt en kent vandaag de dag veel verschillende opvattingen, principes concrete methodieken en doelgroepen. In het opleidingsonderdeel Lesgeven aan volwassenen gaan we in op algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen.
Je verkent de verschillende settings van de volwassenenvorming zoals: Volwassenenonderwijs (LIGO, CVO, TKO, NT2,… ), inburgering en integratie- instellingen, beroepsopleidingen ( Syntra, VDAB,.,..), het socio – cultureel vormingsveld en Openbare diensten.
Je verdiept je daarna in een zelfgekozen vormingsveld.
Je onderzoekt aan de hand van verschillende opdrachten je gekozen vormingsveld op vlak van doelgroep en begeleidingsvormen. Tot slot maak je een ook een concrete didactische verwerking waarin je de specifiek opgedane inzichten toepast.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30270
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten - Werkplekleren
In lesgeven aan volwassenen ga je, op basis van de geboden informatie op Toledo na de introductiesessie zelfstandig aan de slag met de opdrachten.
Je kan, binnen de timing van de semesterplanning, terecht bij de docent voor eenmalige schriftelijke feedback bij de opdrachten. De opdrachten bevatten ook een observatie in het gekozen vormingsveld en een interview met een docent en/of een lerende.
Je kan steeds terecht bij de docent via mail voor vragen en onduidelijkheden bij de schriftelijke opdrachten.
Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/
Evaluatieactiviteiten
Lesgeven aan volwassenen (B-ODISEE-O72500)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De evaluatie bestaat uit 4 opdrachten
Opdracht 1: Jezelf als levenslang leerder en docent binnen het vormingsveld voor volwassenen
Opdracht 2: Op zoek naar kenmerken van de doelgroep (met een interview)
Opdracht 3: Begeleidingsvormen, methodieken en didactiek voor volwassenen (met een observatie-opdracht)
Opdracht 4: Didactische verwerkingsopdracht
De gehanteerde beoordelingsschaal is geslaagd - niet geslaagd.
De student moet geslaagd zijn voor alle opdrachten om het opleidingsonderdeel succesvol af te leggen
Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment of niet halen van een deadline moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel.
De stage -en contractuele verplichtingen zijn bepaald in het onderwijs-en examenreglement, het stagevademecum, de stageovereenkomst en de ECTS-fiche. De student die geen goedgekeurde stage/LIO/werkplek-overeenkomst heeft kan geen stage doen. Het niet naleven van afspraken met stageschool én/of hogeschool wordt als een breekpunt gezien. De info rond stage vind je op Toledo, studentenportaal en/of de stagewebsite.
Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Toledo.
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.