Buiten Europa: voorbereid op stage II (B-ODISEE-OWL50A)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
De Geest Jonatan (coördinator) |  De Geest Jonatan
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Leeruitkomsten:

  • Ik ga interactie aan met medewerkers van beroepsbetrokken initiatieven en actoren in het land van bestemming, zowel op regionaal als internationaal niveau.
  • Ik neem actief deel aan het maatschappelijke debat over beroepsgerelateerde thema’s.
  • Ik ga in dialoog over mijn toekomstig beroep en de plaats ervan in de huidige samenlevingen, zowel regionaal, nationaal als internationaal.
  • Ik ontwikkel een interpretatiekader om kritisch om te gaan met informatie over actuele maatschappelijke thema’s en ongelijkheden, met name gericht op duurzame ontwikkeling (de 5 P’s: People, Planet, Prosperity, Peace & Partnerships). Dit doe ik op de volgende domeinen: sociaal-politiek, sociaal-economisch, levensbeschouwelijk, sociaal-cultureel, cultureel-wetenschappelijk en ecologisch.
  • Ik toon culturele responsiviteit door te luisteren naar de visie en expertise van anderen en de relativiteit van mijn eigen visie en ideeën te accepteren.
  • Ik onderbouw mijn eigen referentiekader en wereldbeeld en kan deze vergelijken met andere standpunten. (culturele zelfkennis)
  • Ik analyseer en vergelijk situaties, problemen of kwesties vanuit meerdere culturele perspectieven. (Multiperspectivische benadering)
  • Ik verklaar in eigen woorden en motiveer de vaardigheden voor interculturele communicatie, inclusief begrip van non-verbale signalen, interculturele gespreksvaardigheden en het vermogen om culturele nuances te herkennen. Ik verklaar hoe culturele verschillen van invloed zijn op communicatie en hoe ik deze verschillen kan overbruggen.
  • Ik analyseer en pas mijn eigen referentiekader van culturele diversiteit, stereotypen, vooroordelen, institutionele en structurele ongelijkheid, racisme en discriminatie indien nodig aan. (interculturele bewustwording en actie)
  • Ik benoem risico’s van reizen naar verschillende landen en hoe ik mezelf kan beschermen. Dit omvat kennis van lokale gezondheidszorgsystemen, hygiënepraktijken en veiligheidsmaatregelen maar ook over veelvoorkomende ziektes in de regio waar ik stage loop, inclusief informatie over symptomen, preventie, behandeling en noodzakelijke vaccinaties.
  • Ik analyseer mijn eigen handelen, mijn reactie op bepaalde situaties en de gedachten en gevoelens die hiermee gepaard gaan met betrekking tot de impact van globalisering op economie, cultuur, politiek en milieu. Ik verklaar in eigen woorden hoe wereldwijde verbondenheid ons dagelijks leven beïnvloedt en hoe we kunnen omgaan met de uitdagingen en kansen die globalisering met zich meebrengt.

Vormingsdoelen (attitudes):

  • Beslissingsvermogen: durft een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
  • Relationele gerichtheid: toont in contacten met anderen kenmerken van echtheid, aanvaarding, empathie, enthousiasme, betrokkenheid en respect.
  • Kritische ingesteldheid: toont zich zelfkritisch  en stelt zich op respectvolle wijze kritisch op. Verifieert de waarde van een bewering of feit, de wenselijkheid en haalbaarheid van een doel  vooraleer stelling in te nemen.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Om deel te nemen aan dit opleidingsonderdeel moeten studenten een traject ter goedkeuring van hun buitenlandse stage bij de DIRO gevolgd hebben.

De docenten wensen ook de aandacht te vestigen op het belang van de volgende aanvangstcompetenties:

Persoonlijke betrokkenheid is een absolute voorwaarde.

Voorkennis van eigen project in het buitenland is noodzakelijk.

De student moet openstaan voor nieuwe inzichten en in staat zijn eigen opvattingen te evalueren en te relativeren.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Buiten Europa: voorbereid op stage II (B-ODISEE-OWL50a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtTweede semesterTweede semester
De Geest Jonatan
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

**English see below**

Het opleidingsonderdeel 'Buiten Europa: voorbereid op stage' (of kortweg 'BE-VOS') is gericht op alle professionele bachelors die een langdurige stage buiten Europa zullen lopen (langer dan 2 maand).

Goed voorbereid naar een stage buiten Europa vertrekken, helpt om je ter plekke te kunnen aanpassen, te functioneren en te integreren. We behandelen binnen dit opleidingsonderdeel onderwerpen die relevant en nuttig zijn om je stage tot een succesvolle ervaring uit te bouwen.

De leerinhoud is ingedeeld in een algemeen gedeelte en een continentspecifiek gedeelte.

Het algemeen gedeelte focust op verschillende deelcomponenten:

  • Inzicht in wereldeconomie, geschiedenis, globalisering en ontwikkelingssamenwerking
  • Inzicht in religie en interculturele communicatie
  • Praktische voorbereiding op een stage buiten Europa (o.a. veiligheid, gezondheid)

De inhoud van het continentspecifieke gedeelte is een voorbereiding op de omgeving waarin de student zal moeten functioneren.

 

**English**

The course unit ‘Outside Europe: Prepared for Internship’ (or briefly ‘BE-VOS’ in Dutch) is aimed at all professional bachelors who will undertake a long-term internship outside Europe (longer than 2 months).

Being well-prepared for an internship outside Europe helps to adapt, function, and integrate on-site. Within this course unit, we cover topics that are relevant and useful for building your internship into a successful experience.

The learning content is divided into a general part and a continent-specific part.

The general part focuses on various components:

Understanding of the world economy, history, globalization, and development cooperation

Understanding of religion and intercultural communication

Practical preparation for an internship outside Europe (including safety, health)

The content of the continent-specific part is a preparation for the environment in which the student will have to function.

 

**English see below**

DAGstudenten (en studenten "traject jongvolwassenen")

Binnen BE-VOS I (SEM 1) worden studiezaterdagen georganiseerd waar studenten verplicht aanwezig dienen te zijn. In het 2de semester wordt dit OPO ('BE-VOS II') als een online learning variant ingericht waarbij er geen fysieke studiezaterdagen plaatsvinden. Jullie kunnen echter het lesmateriaal, alsook de audiovisuele opnames van deze sessies op Toledo terugvinden. Je neemt deze zelfstandig door. Deze bronnen (en ook de extra te verkennen bronnen ) zijn zodanig bedoeld dat ze voor de student een aanzet zijn om het behandelde onderwerpen op zijn eigen continent / land / werkveld / opdracht toe te passen.

Er zal wel een startsessie georganiseerd worden bij de start van het 2de semester. Voor meer informatie kan je jezelf richten naar de cursussite en informatiebundel op Toledo.

 

HAOstudenten (en studenten "volwassenen traject gezinswetenschappen"):

Al het materiaal over de thema’s die in BE-VOS aan bod komen, is terug te vinden op Toledo. Als afstandstudent neem je deze zelfstandig door. Het spreekt voor zich dat je vrijblijvend welkom bent op de 'Buiten Europa: voorbereid op stage' sessie die doorgaat. Meer informatie vind je terug op de cursussite binnen Toledo.

 

Engelstalige BBM studenten:

Deze studenten krijgen een alternatieve opdracht waarmee ze de doelstelllingen van het OPO bereiken. Meer informatie kan je op Toledo terugvinden.

** English**:  English-speaking BBM students: These students are given an alternative assignment with which they achieve the objectives of the course unit. More information can be found on Toledo.

 

Evaluatieactiviteiten

Buiten Europa: voorbereid op stage II (B-ODISEE-O71040)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

** English see below**

DAGstudenten (incl. traject jongvolwassenen) :

De punten voor dit opleidingsonderdeel staan op:

  • Een mondeling examenmoment (100%)
    • Dit mondeling examen vindt plaats vóór vertrek naar het buitenland, over drie thema's naar keuze.

De verdere toelichting van mondeling examen en de evaluatiecriteria staan beschreven in de informatiebundel, die gepubliceerd zal worden op Toledo.

 

HAO studenten (incl. VOLW traject gezinswetenschappen):

Je maakt een digitaal portfolio (100%) om duidelijk te maken dat je de inzichten verworven hebt die via BE-VOS werden aangebracht. Je dient dit portfolio in vóór de start van jouw buitenlandse stage.

De verdere toelichting van het portfolio, de deadline en de evaluatiecriteria staan beschreven in de informatiebundel, die gepubliceerd zal worden op Toledo.

 

COURSE EVALUATION PRINCIPLES for English-speaking BBM students:

You make a digital portfolio (100%) to show that you have acquired the insights that were brought through BE-VOS. You submit this portfolio before the start of your internship abroad.

The further explanation of the portfolio, the deadline and the evaluation criteria are described in the information booklet, which will be published on Toledo.

 

ADDITIONAL COURSE EVALUATION GUIDELINES (as part of BBM-program policy)

CAMstudenten:

Zelfde examenmodaliteit als 1ste zittijd. De verdere toelichting van mondeling examen en de evaluatiecriteria staan beschreven in de informatiebundel, die gepubliceerd zal worden op Toledo.. 

 

HAO studenten (en studenten VOLW traject gezinswetenschappen):

GJe herwerkt je digitaal portfolio door aan de slag te gaan met de geformuleerde feedback uit de 1ste zittijd. De deadline voor het indienen is 16 augustus.

 

EVALUATION PRINCIPLES SPECIFICALLY FOR RETAKE:​ for English-speaking BBM students:

You will rework your digital portfolio by working on the formulated feedback from the 1st session. The deadline for submission is 16 August.

 

ADDITIONAL COURSE EVALUATION GUIDELINES (as part of BBM-program policy): identical as in 1st exam opportunity