Doelstellingen
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=18414&OPLID=54
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Het opleidingsonderdeel Werkplekleren I gevolgd hebben en een credit behaald hebben.
De algemene voorwaarden om het opleidingsonderdeel Werkplekleren II in optimale omstandigheden aan te vatten is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes aangeleerd in volgende opleidingsonderdelen, actief kan inzetten:
- Methodieken I
- Projectonderwijs en werkplekleren I
- De student heeft minimaal 54 studiepunten verworven in de opleiding
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
STRENG(OHW29A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
OHW29A : Projectwerk en werkplekleren I
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
OHW34A : Werkplekleren III
OHW35A : Stagemobiliteit in Europa
OHW36A : Stagemobiliteit in Europa (buiten Vlaanderen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OHW38A : Stagemobiliteit buiten Europa
OHW39A : Stagemobiliteit buiten Europa (buiten Vlaanderen) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OHW43A : Stagemobiliteit in Europa (buiten Vlaanderen)
OHW44A : Werkplekleren III
OHW45A : Stagemobiliteit buiten Europa (buiten Vlaanderen)
OHW46A : Werkplekleren III
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
14 sp. Werkplekleren II (B-ODISEE-OHW34a)
Inhoud
- Ervaring en reflectie m.b.t. de eigen positie in relatie tot de hulpvrager(s)/doelgroep
- Ervaring en reflectie m.b.t. het inzetten van de basishouding, afgestemd op de hulpvrager(s)/doelgroep en collega's
- Ervaring en reflectie over de gebruikte methoden in de praktijksetting m.b.t. het contextgerichte werken
- Ervaring en reflectie m.b.t. de eigen positie in een team of in de organisatie
- Ervaring en reflectie m.b.t. de maatschappelijke situering van een praktijksetting
- Ervaring en reflectie m.b.t. het eigen professioneel functioneren (referentiekader, talenten, valkuilen...)
De praktijksetting is een organisatie uit het brede sociale werkveld, met focus op het contextgerichte werken. De opleiding zoekt samen met de student naar de voor hem/haar gepaste praktijksetting. In een eerste fase van het werkplekleren leert de student vanuit participerende observatie en modelling, in een volgende fase groeit de student in zijn rol als toekomstig gezinswetenschapper op doorgroeiniveau (niveau 2: toenemende participatieve verantwoordelijkheid, waarbij de student zelf initiatief neemt om taken/verantwoordelijkheden op te nemen, afgestemd met de mentor/organisatie). Kennis en vaardigheden worden toegepast en geanalyseerd in een wisselende omgeving met feedback van mentor en begeleider van de opleiding.
Bijkomend is de student verplicht aanwezig tijdens supervisies/intervisies en groepsbijeenkomsten werkplekleren II (on campus of online) en is er een wisselwerking tussen het leren binnen de opleiding en het leren in een authentieke praktijksetting.
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
De student heeft 'Werkplekleren I en Projectwerk I' reeds verworven (vereiste volgtijdelijkheid) en heeft Communiceren als Hulpverlener I opgenomen in vorig ISP.
Toelichting werkvorm
Het werkplekleren wordt in nauw overleg met de werkplek vorm gegeven. De leerdoelen worden gespecifieerd in overleg tussen de praktijkbegeleider van de opleiding, de mentor op de werkplek en de student.
Er vinden minstens drie overlegmomenten plaats tussen werkplek, opleiding en student: een introductiegesprek, een tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie.
De student verzamelt zijn vorderingen in het portfolio-werkplekleren zoals omschreven in het vademecum.
Tijdens het academiejaar is individuele en groepssupervisie door de begeleider van de opleiding voorzien. Tevens worden intervisiesessies en groepsbijeenkomsten georganiseerd.
Evaluatieactiviteiten
Werkplekleren II (B-ODISEE-O71803)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het werkplekleren wordt beoordeeld door werkplek en opleiding, tussentijds en bij beëindigen van het traject. Opdrachten, verplichte deelname aan (groeps-)supervisies/intervisies en groepsbijeenkomsten worden gewogen beoordeeld door de praktijkbegeleider en het praktijkteam van de opleiding. De eindbeoordeling geschiedt door de opleiding.
- schriftelijk: de student maakt verslagen en een schriftelijke voorbereiding van de tussentijdse en eindevaluatie.
- tijdens evaluatiesessies met de praktijkbegeleider uit de opleiding en minstens twee evaluatiesessies met de praktijkbegeleider uit de opleiding en de mentor van de werkplek, licht de student zijn/haar competenties mondeling toe.
Opdrachten, evaluaties en reflecties op de evaluaties worden gebundeld in een portfolio.
Toelichting bij herkansen
Dit OPO is niet-herkansbaar in 2de zittijd. Wel is het mogelijk om een tweede zittijd te doen als het aantal uren voor Werkpleleren II nog niet volledig afgelegd is en dit haalbaar is om in 2de zittijd af te ronden. De haalbaarheid, de inhoud en de afspraken dienen samen met de begeleider van de opleiding en de mentor van de organisatie besproken te worden.