Stagemobiliteit in Europa (buiten Vlaanderen) (B-ODISEE-OHW43A)

7 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Dewispelaere Joris (coördinator) |  Dewispelaere Joris |  N.
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19576&OPLID=54

De doelstellingen, inhoud en vorm van de stage iworden in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd, en wel voor het vertrek van de student. De opleiding ziet erop toe dat de gastorganisatie vertrouwd is met de manier waarop de onderwijsinstelling stages organiseert (manual) en zich daar bij de organisatie en begeleiding zo veel mogelijk naar richt.

De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.

Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de student

  • voor zichzelf leerpunten selecteren/formuleren en concretiseren in actiepunten en reflecteren op hun groeiproces.
  • kennis van vreemde taal verfijnen.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.


Om het opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de volgende (delen van) opleidingsonderdelen van de opleiding, actief kan inzetten.

  • Communiceren als hulpverlener I
  • Communiceren als hulpverlener II
  • Project en praktijkverdieping I 
  • Project II

Daarnaast gelden de algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zoals deze zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling. Concreet gaat het om:
- Ingeschreven zijn met een diplomacontract.
- Vertrek in het 1e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3:
- 81 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de 
eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring. 
- Vertrek in het 2e semester van de derde opleidingsfase voor mobiliteitsoptie 1, 2 en 3:
- 81 studiepunten credits, toleranties en/of vrijstellingen hebben behaald t.e.m. de eerstvolgende examenperiode na de deadline voor het indienen van de intentieverklaring. 
- de vereiste volgtijdelijkheid respecteren
- aanvraag en selectie zijn overeenkomstig de procedure in het voorafgaand academiejaar- het TOT bepaalt of toestemming wordt gegeven voor de stagemobiliteit.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


STRENG(OHW32A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
OHW32A : Werkplekleren II

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

7 sp. Stagemobiliteit in Europa (buiten Vlaanderen) (B-ODISEE-OHW45a)

7 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageTweede semesterTweede semester
Kernteam Gezinswetenschappen (BA)

De doelstellingen, inhoud en vorm van de stage  worden in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd, en wel voor het vertrek van de student. De opleiding ziet erop toe dat de gastorganisatie vertrouwd is met de manier waarop de onderwijsinstelling stages organiseert (manual) en zich daar bij de organisatie en begeleiding zo veel mogelijk naar richt.

De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.

Afhankelijk van de locale omstandigheden kan de student

  • voor zichzelf leerpunten selecteren/formuleren en concretiseren in actiepunten en reflecteren op hun groeiproces.
  • kennis van vreemde taal verfijnen

De leerinhouden worden vastgelegd in een Learning Agreement for Traineeship,
 in principe opgesteld voor het vertrek van de student en goedgekeurd door de thuisinstelling (de opleiding), de gastinstelling en de student. Latere wijzigingen zijn mogelijk op voorwaarde van formele goedkeuring door alle betrokken partijen. De geselecteerde leerinhouden moeten de student minstens toelaten om de aan Odisee verworven kennis en vaardigheden te integreren en toe te passen.

Vademecum 'Internship Family Studies Europe' / 'Stagemobiliteit Gezinswetenschappen binnen Europa'  (Het vademecum maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche)
Van Coeillie, J. e.a. (2013). Horen, zien en schrijven. Schrijfboek voor welzijnswerkers. Brugge: Die Keure.

Aanbevolen literatuur:

·  'In gesprek geraakt' (handboek methodieken-leerlijn, verschijnt september 2023).

·  Baert, A. (2011). Een theorie van de presentie. Den Haag: Lemma. 

·  Bouwkamp, R. & Bouwkamp, S. (2010). Handboek Psychosociale hulpverlening. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Dewispelaere, J., El Ouali, M. e.a.(2008). Zin in gezin. Tielt: Lannoo. 

·  Dewulf, L. (2014). Ik kies voor mijn talent. Tielt: Lannoo Campus.

·  De Mönninck, H. (2009). De gereedschapskist van de maatschappelijk werker. Maarssen: Elsevier. 

·  Geldof, D. (2013). Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Leuven: Acco.

·  Hessel, S. (2011). Neem het niet! Amsterdam: Van Gennep.

·  Keirse, M. (2015). Als ik er niet meer ben. Tielt: Lannoo.

·  Leijsen, M.(2013). Leven vanuit liefde. Een pad naar existentieel welzijn. Tielt: Lannoo. 

·  Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J. A. & Takens, R. J. (2008). Handboek Gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Moolenaer, P., de Kemenade, R., Overmeijer, H., (2010). Werken aan je portfolio. Houten: Noordhoff Uitgevers.

·  Van der Lans, J. (2011). Erop-af! Amsterdam - Antwerpen: Augustus. 

Overig didactisch materiaal: powerpoint i.v.m. procedure van opstarten en opvolgen van de stagemobiliteit.

Vademecum 'Internship Family Studies Europe' / 'Stagemobiliteit Gezinswetenschappen binnen Europa'  (Het vademecum maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche)
Van Coeillie, J. e.a. (2013). Horen, zien en schrijven. Schrijfboek voor welzijnswerkers. Brugge: Die Keure.

Aanbevolen literatuur:

·  Syllabus en reader van het opleidingsonderdeel 'Methodieken II'

·  Baert, A. (2011). Een theorie van de presentie. Den Haag: Lemma. 

·  Bouwkamp, R. & Bouwkamp, S. (2010). Handboek Psychosociale hulpverlening. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Dewispelaere, J., El Ouali, M. e.a.(2008). Zin in gezin. Tielt: Lannoo. 

·  Dewulf, L. (2014). Ik kies voor mijn talent. Tielt: Lannoo Campus.

·  De Mönninck, H. (2009). De gereedschapskist van de maatschappelijk werker. Maarssen: Elsevier. 

·  Geldof, D. (2013). Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Leuven: Acco.

·  Hessel, S. (2011). Neem het niet! Amsterdam: Van Gennep.

·  Keirse, M. (2015). Als ik er niet meer ben. Tielt: Lannoo.

·  Leijsen, M.(2013). Leven vanuit liefde. Een pad naar existentieel welzijn. Tielt: Lannoo. 

·  Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J. A. & Takens, R. J. (2008). Handboek Gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Moolenaer, P., de Kemenade, R., Overmeijer, H., (2010). Werken aan je portfolio. Houten: Noordhoff Uitgevers.

·  Van der Lans, J. (2011). Erop-af! Amsterdam - Antwerpen: Augustus. 

Overig didactisch materiaal: powerpoint i.v.m. procedure van opstarten en opvolgen van de stagemobiliteit.

Vademecum 'Internship Family Studies Europe' / 'Stagemobiliteit Gezinswetenschappen binnen Europa'  (Het vademecum maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche)
Van Coeillie, J. e.a. (2013). Horen, zien en schrijven. Schrijfboek voor welzijnswerkers. Brugge: Die Keure.

Aanbevolen literatuur:

·  Syllabus en reader van het opleidingsonderdeel 'Methodieken II'

·  Baert, A. (2011). Een theorie van de presentie. Den Haag: Lemma. 

·  Bouwkamp, R. & Bouwkamp, S. (2010). Handboek Psychosociale hulpverlening. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Dewispelaere, J., El Ouali, M. e.a.(2008). Zin in gezin. Tielt: Lannoo. 

·  Dewulf, L. (2014). Ik kies voor mijn talent. Tielt: Lannoo Campus.

·  De Mönninck, H. (2009). De gereedschapskist van de maatschappelijk werker. Maarssen: Elsevier. 

·  Geldof, D. (2013). Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Leuven: Acco.

·  Hessel, S. (2011). Neem het niet! Amsterdam: Van Gennep.

·  Keirse, M. (2015). Als ik er niet meer ben. Tielt: Lannoo.

·  Leijsen, M.(2013). Leven vanuit liefde. Een pad naar existentieel welzijn. Tielt: Lannoo. 

·  Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J. A. & Takens, R. J. (2008). Handboek Gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Moolenaer, P., de Kemenade, R., Overmeijer, H., (2010). Werken aan je portfolio. Houten: Noordhoff Uitgevers.

·  Van der Lans, J. (2011). Erop-af! Amsterdam - Antwerpen: Augustus. 

Overig didactisch materiaal: powerpoint i.v.m. procedure van opstarten en opvolgen van de stagemobiliteit.

Vademecum 'Internship Family Studies Europe' / 'Stagemobiliteit Gezinswetenschappen binnen Europa'  (Het vademecum maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche)
Van Coeillie, J. e.a. (2013). Horen, zien en schrijven. Schrijfboek voor welzijnswerkers. Brugge: Die Keure.

Aanbevolen literatuur:

·  Syllabus en reader van het opleidingsonderdeel 'Methodieken II'

·  Baert, A. (2011). Een theorie van de presentie. Den Haag: Lemma. 

·  Bouwkamp, R. & Bouwkamp, S. (2010). Handboek Psychosociale hulpverlening. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Dewispelaere, J., El Ouali, M. e.a.(2008). Zin in gezin. Tielt: Lannoo. 

·  Dewulf, L. (2014). Ik kies voor mijn talent. Tielt: Lannoo Campus.

·  De Mönninck, H. (2009). De gereedschapskist van de maatschappelijk werker. Maarssen: Elsevier. 

·  Geldof, D. (2013). Superdiversiteit. Hoe migratie onze samenleving verandert. Leuven: Acco.

·  Hessel, S. (2011). Neem het niet! Amsterdam: Van Gennep.

·  Keirse, M. (2015). Als ik er niet meer ben. Tielt: Lannoo.

·  Leijsen, M.(2013). Leven vanuit liefde. Een pad naar existentieel welzijn. Tielt: Lannoo. 

·  Lietaer, G., Vanaerschot, G., Snijders, J. A. & Takens, R. J. (2008). Handboek Gesprekstherapie. Utrecht: De Tijdstroom. 

·  Moolenaer, P., de Kemenade, R., Overmeijer, H., (2010). Werken aan je portfolio. Houten: Noordhoff Uitgevers.

·  Van der Lans, J. (2011). Erop-af! Amsterdam - Antwerpen: Augustus. 

Overig didactisch materiaal: powerpoint i.v.m. procedure van opstarten en opvolgen van de stagemobiliteit.

Studenten tonen hun competenties aan op basis van de in overleg met de praktijkplaats vastgelegde taken en de door de opleiding gespecifieerde opdrachten. Voor deze studenten wordt tevens voorzien:
• Individuele begeleiding (vorderingsgesprekken en evaluatiegesprek)
• Groepsgesprek (opvolgingsdag)

Het vademecum 'Gezinswetenschappen: stagemobiliteit binnen Europa' maakt integraal deel uit van de ECTS-fiche.

Evaluatieactiviteiten

Stagemobiliteit in Europa (buiten Vlaanderen) (B-ODISEE-O72353)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Verslag, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De doelstellingen, inhoud en vorm van de stage worden in onderling overleg tussen de student, de opleiding en de gastorganisatie (eventueel ook de bemiddelende instantie) vastgelegd, en wel voor het vertrek van de student. De opleiding ziet erop toe dat de gastorganisatie vertrouwd is met de manier waarop Odisee stages organiseert (manual) en zich daar bij de organisatie en begeleiding zo veel mogelijk naar richt.

De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.De student zal zijn taalvaardigheid, interculturele competentie, internationale vakkennis en global engagement ontwikkelen.

Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden kan de student:
voor zichzelf leerpunten selecteren/formuleren en concretiseren in actiepunten en reflecteren op hun groeiproces.

Kennis van vreemde taal verfijnen.

Tijdens het verblijf buiten Europa wordt op basis van een voorafgaand aan de stage vastgelegde time-schedule via Teams overlegd met de stagementor op de stageplaats over de vorderingen van de student. De eindevaluatie baseert zich op:  

-het door de stagementor ingevulde evaluatieformulier

-een on-line evaluatiegesprek met de stagementor en de student

-het totale door de student ingediende dossier (portfolio) en de contactmomenten voorafgaand aan, tijdens en na de stage

De eindevaluatie van de stage gebeurt door de stagebegeleider van  Odisee na een eingesprek na terugkomst.  

Het vademecum 'Stagemobiliteit' / 'Internship Family Sciences' maakt integraal deel uit van deze ECTS-fiche.

Er is geen tweede examenkans.

Indien niet-slagen gevolg is van onvoldoende op verslaggeving (van door de opleiding opgelegde taken of van de andere stage-activiteiten), kan deze in een andere zittijd van het lopende academiejaar hernomen worden.

Indien niet slagen het gevolg is van een onvoldoende op het uitvoeren van de stage-activiteiten als dusdanig, wordt individueel bekeken of herkansing in het lopende academiejaar mogelijk is. Deze herkansing kan echter niet gegarandeerd worden binnen het lopende academiejaar.