2 Basisprincipes verkoop (B-ODISEE-JPHDX8)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Ravijts Genoveva (coördinator) |  Ravijts Genoveva
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

http://public.hubrussel.be/ancor/ectskerndoel/pages/OPOKerndoel.aspx?OID=13597&OPLID=266

Algemene competenties

Creatief, flexibel  en nauwkeurig handelen.

Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.

Kerndoelen

Je kan de evolutie van het verkoopsvak schetsen, zowel naar imago als naar profiel

Je kent de verschillende verkoopstijlen en kan in een verkoopsituatie beslissen welke stijl toepasselijk is

Je kan de verschillende aspecten adresmanagement, suspectmanagement, prospectmanagement en klantenmanagement duiden en toepassen

Je kent de verschillende methodes om afspraken met prospects vast te krijgen

Je kent en begrijpt de verschillende fasen van een verkoopgesprek.

Je kent de verschillende stappen in de opbouw van een prospectiebestand.

Je beheerst elk van de verschillende fasen van een verkoopgesprek.

Je kan in een gegeven praktijksituatie een afspraakvoorstel maken met een prospect.

Je kan voor een gegeven case stapsgewijs een prospectiebestand opbouwen

Op basis van een bepaald klantenprofiel een verkoopgesprek voorbereiden en/of uitvoeren

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling

https://student.odisee.be/sites/default/files/bijlagen/studentenadministratie/Bijlage%20OER%2017-18_Aalst.pdf

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. 2 Basisprincipes verkoop (B-ODISEE-JLHDX8)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Ravijts Genoveva
Kernteam Bedrijfsmanagement Aalst

Inhouden cursus

  • Verkopen, een vak apart
  • Adresmanagement
  • Suspectmanagement
  • Prospectmanagement
  • Klantenmanagement

http://https:/webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=17835

  • Boek: W. Spruyt, L. Huysmans en J. Spruyt (2017) "Operationele verkoop",
  • Powerpointpresentaties
  • Teksten ter begeleiding van de lesinhouden

 

 

De lessen zullen gegeven worden in de vorm van hoorcolleges in combinatie met praktijkoefeningen en gastcolleges

Tijdens het semester zal er ook een praktijkopdracht gegeven worden.

Evaluatieactiviteiten

2 Basisprincipes verkoop (B-ODISEE-H73911)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Beoordelingsstructuur:
De evaluatie bestaat uit 70% schriftelijk examen – 30% permanente evaluatie.

Voorwaarden om een credit te behalen:
Een credit voor het OPO ‘2 Basisprincipes verkoop’ wordt bekomen indien minimum 10/20 wordt behaald op het OPO

Informatie over de evaluatie buiten de examenperiode:
De permanente evaluatie bestaat uit een opdracht in te dienen in april (opmaken van een prospectiebestand ->15% van de punten) en uit een tussentijdse test die zal plaatshebben in de les, in de maand april of mei (15% van de punten)

Formulering aanwezigheid en deadlines
- Laattijdig indienen van de opdracht prospectiebestand leidt tot een nulscore voor de betrokken opdracht.
- Aanwezigheid bij de tussentijdse test is verplicht.
- Studenten die ongewettigd afwezig zijn bij deze test behalen daarvoor een nulscore.
- In geval van gewettigde afwezigheid wordt de test ingepland op een andere datum.

Derde examenperiode - tweede examenkans
- 1 schriftelijk examen  (70%)
- De punten van de permanente evaluatie tijdens het tweede semester blijven behouden en tellen opnieuw mee voor 30%