Nederlands 2 (B-ODISEE-OWL51A)

Doelstellingen
- Ik ontwerp zelfstandig doelgerichte leeractiviteiten opgebouwd op basis van de principes van krachtig taalonderwijs.
- Ik reflecteer op basisniveau over vakdidactische kennis over de principes van krachtig taalonderwijs.
- Ik toon aan dat ik een talig rolmodel ben voor leerlingen met aandacht voor kwaliteitsvol tekstaanbod.
- Ik selecteer en beoordeel zelfstandig teksten uit kinder- en jeugdliteratuur en verantwoord waarom deze teksten geschikt zijn vanuit de criteria van rijke teksten.
- Ik analyseer talige voorbeelden met focus op taal als gebruiksinstrument en als systeem.
Begintermen
de inhoud van Nederlands 1
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OO3044 : Nederlands 1-2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Nederlands 2 (B-ODISEE-OWL51a)




Inhoud
deel didactiek:
- principes van krachtig taalonderwijs: een positief talige rondhouding stimuleren, contextrijk zijn, functioneel zijn, (inter)actief zijn, ondersteuning geven, aandacht hebben voor impliciet en expliciet leren, kansen tot reflectie bieden
- schriftelijke taalbeschouwing, meer bepaald woordleer en de band met literaire competentie en literaire kwaliteiten van teksten ('rijke' teksten) en zinsleer en de band met literaire competentie en literaire kwaliteiten van teksten ('rijke' teksten)
deel TAC:
- Schriftelijke en mondelinge taalcompetenties van de leerkracht: vertellen, voorlezen, vragen en instructies formuleren, schooltaal, taalontwikkelend lesgeven, een mondelinge presentatie houden, e-mailetiquette, een informerende brief voor ouders schrijven, zakelijke teksten schrijven
Bron: Nederlandse Taalunie (2020). De taalcompetente leraar Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen. https://taalunie.org/publicaties/196/de-taalcompetente-leraar.
Toelichting onderwijstaal
de taal van het Vlaamse onderwijs
Toelichting werkvorm
deel didactiek:
- theorie vanuit ervaringen en voorbeelden op eigen niveau met koppeling aan lesschema's
- onderzoeken van oefeningen uit methodes in het kader van de principes van krachtig taalonderwijs en het ZILL-leerplan
- oefeningen woord- en zinsleer op eigen niveau
deel TAC:
Er zijn contacturen en er is werktijd om zelfstandig te werken aan de opdrachten. Aanwezigheid tijdens de contacturen is gewenst. Tussentijdse feedback wordt voorzien in de vorm van (peer) feedback bij het portfolio TAC tijdens de contacturen.
Evaluatieactiviteiten
Nederlands 2 (B-ODISEE-O73559)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het eindcijfer wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde zonder correctiefactor. Totaalcijfer OPO: 50% didactiek en basisinhouden en 50% TAC
- schriftelijke en mondelinge taalcompetenties van de leerkracht (TAC): mondeling presentatiemoment aan de hand van een uitgewerkt portfolio met (peer)feedback, producten, bijlages en reflecties. Evaluatierooster: zie Toledo.
- didactiek en basisinhouden: schriftelijk examen in twee delen, een deel met open vragen en digitaal gebruik van ZILL-leerplan, lesschema's en delen van de leesmap en een deel basiskennis woord- en zinsleer
Indien op een van de deelevaluaties een cijfer van 8/20 of minder behaald wordt, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer. Als een student een deelevaluatie niet aflegt, wordt deze beoordeeld als 'niet afgelegd' (NA). Een NA voor een deelevaluatie resulteert in een NA voor het opleidingsonderdeel.
TAC is een jaarvak dat wordt opgestart in Nederlands 1 maar binnen Nederlands 2 wordt geëvalueerd via een presentatiemoment en een portfolio TAC.
Toelichting bij herkansen
zelfde modaliteit als in eerste zittijd