Academische vaardigheden (B-ODISEE-OWA01T)

5 studiepuntenNederlands40 urenBeide semestersBeide semesters
Heremans Betty (coördinator) |  Aerts Stef |  Heremans Betty |  Verbist Leen |  Vervaecke Hilde |  Vlaminck Ellen  | MinderMeer
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

De kerndoelen voor dit opleidingsonderdeel kan je hier terugvinden.

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Academische vaardigheden (B-ODISEE-OWA01z)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht40 urenBeide semestersBeide semesters
Aerts Stef |  Heremans Betty |  Verbist Leen |  Vervaecke Hilde |  Vlaminck Ellen
Kernteam Agro- en biotechnologie St-Niklaas

Het doel van academische vaardigheden is om betrouwbare en specifieke informatie in een aanvaardbare tijd op te zoeken door kritisch en gericht te zoeken in databanken, catalogi, fysieke bibliotheek, ... Hiervoor pas je regels toe en kan je instrumenten vlot hanteren. Nadien verwerk je de verzamelde gegevens in een wetenschappelijk tekstdocument tot een zelfstandig geheel door kritisch te zijn en te reflecteren.

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende subthema's:

- een probleemstelling omzetten in een zoekopdracht, op een efficiënte wijze zoektermen combineren

- soorten informatiebronnen

- informatie zoeken via algemene en wetenschappelijke zoekmachines, via Limo (hogeschooldatabank van gedrukte en elektronische publicaties)

- informatie kritisch beoordelen

- wetenschappelijk wangedrag: plagiaat, correct refereren en citeren

- wetenschappelijk rapporteren

- planmatig werken

Daarnaast zal je als startende student binnen academische vaardigheden ook je taal-, studie- en professionele vaardigheden ontwikkelen om het eigenaarschap over je studietraject te kunnen opnemen en je studiesucces te optimaliseren.

De hier gepresenteerde informatie m.b.t. lesorganisatie en evaluatiemodaliteiten kan ten allen tijde veranderen in functie van de epidemiologische realiteit. Alle wijzigingen worden gecommuniceerd via Toledo, waar steeds de correcte en toe te passen informatie vermeld zal staan.

Het verplichte studiemateriaal vind je hier.

Oefeningen en slides op TOLEDO.

Digitaal leren - Feedback - Oefeningen/opdrachten

Digitaal leren - Oefeningen/opdrachten

- De theoretische lessen worden digitaal aangeboden (ingesproken kennisclips) via Toledo. Je neemt deze verplicht zelfstandig door.

- Om je de theorie te laten toepassen in de praktijk worden oefeningen/toetsen aangeboden via Toledo. Je voltooit deze oefeningen/toetsen. 

- Er wordt wekelijks een individueel coachingsmoment voorzien om jullie te ondersteunen in de verschillende verplichte opdrachten doorheen de cursus. Iedere student neemt maandelijks aan minstens één coachingssessie deel.

- De planning met deadlines voor oefeningen en opdrachten, alsook de coachingmomenten op de campus en/of digitaal komen op Toledo. Voor deelname aan een coachingsmoment is het vooraf opladen van een deelopdracht op Toledo noodzakelijk (opladen van opdracht = inschrijven voor coachingsmoment).

- De finale opdracht is het schrijven van een goed opgebouwde wetenschappelijk verantwoorde paper over een zelf gekozen onderwerp met correcte bronvermelding.

 

- Voor de ontwikkeling van taal-, studie- en professionele vaardigheden volg je een aantal online zelfstudiecursussen of sessies. Het aanbod van digitale cursussen en het aantal te volgen uren komen op Toledo.

 

- HAO: begeleide zelfstudie. Studenten die de opleiding via HAO volgen, volgen geen hoor- of werkcolleges, maar verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en via contacten met medestudenten; op afstand. Per maand wordt er 's avonds een digitaal coachingsmoment voorzien om feedback of coaching te vragen over een of meerdere deelopdrachten (informatie wordt op Toledo gezet). Voor deelname aan een coachingsmoment is het vooraf opladen van een deelopdracht op Toledo noodzakelijk (opladen van opdracht = inschrijven voor coachingsmoment). Per semester ben je verplicht om aan één coachingsmoment deel te nemen.

Evaluatieactiviteiten

Academische vaardigheden (B-ODISEE-O72641)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

CAM en HAO studenten:

- Permanente evaluatie met als eindresultaat geslaagd/niet geslaagd.

- De permanente evaluatie wordt onderverdeeld in verschillende tussentijdse opdrachten/toetsen waarvan de specifieke details zullen worden meegedeeld op Toledo bij aanvang van de lessen.  

Tijdens de blokperiode van EP2 wordt via een toelichtingsgesprek (normaal via Teams) de inhoudelijke kennis over de eigen paper afgetoetst a.h.v. een tiental relevante begrippen uit de schrijfopdracht en enkele inhoudelijke vragen. Studenten die niet slagen op deze inhoudelijke aftoetsing (of zich onttrekken aan de mondelinge toelichting) kunnen niet slagen voor de paper. 

- De tussentijdse opdrachten, de toelichting en de finale paper krijgen een score A, B, C of D (zeer goed, voldoende, onvoldoende, slecht). De eindscore is gebaseerd op de score van de finale paper en de toelichting, waarbij de lettercodes worden omgezet in “geslaagd” of ”niet geslaagd”. 

 

CAM en HAO studenten

Bij een eindevaluatie "niet geslaagd" moet je in de examenperiode een nieuwe paper indienen. En via een toelichtingsgesprek (normaal via Teams) wordt de inhoudelijke kennis over de eigen paper afgetoetst a.h.v. een tiental relevante begrippen uit de schrijfopdracht en enkele inhoudelijke vragen. Studenten die niet slagen op deze inhoudelijke aftoetsing (of zich onttrekken aan de mondelinge toelichting) kunnen niet slagen voor de paper.