Werkplekleren 4 (B-ODISEE-ORM77B)
Doelstellingen
Het uitgebreide overzicht van leerresultaten en kerndoelen vind je hier:
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19498&OPLID=556
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM13B : Professioneel leren en werken: eindpresentatie
ORM55B : Werkplekleren 4
ORM56B : Werkplekleren 4
ORM23B : Professioneel leren en werken en eindpresentatie
ORM09B : Professioneel leren en werken en eindpresentatie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Graduaat in de marketing- en communicatiesupport - in avondonderwijs (Brussel) (Communicatiesupport) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Professioneel leren en werken 4 (B-ODISEE-ORM77b)
Inhoud
Er komen verschillende thema’s aan bod rond soft skills, persoonlijke ontwikkeling en professionele (arbeids)attitude.
De student reflecteert over het eigen professioneel functioneren: competenties en talenten, kwaliteit van geleverd werk, oplossingsgerichtheid en proactiviteit, integratie in bedrijfscultuur en team, groeien als persoon en als werknemer.
De student bouw een portfolio op met opdrachten die relevant zijn voor de eigen persoonlijke en professionele groei.
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Studiemateriaal
Slides, artikels, studiemateriaal… op Toledo.
Verplicht handboek: Dockx, G. & Goossens, T., Wat ze je op het werk niet vertellen. Alles over soft skills., Owl Press, 2021 (ISBN 9789463935005)
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie
- Thema’s worden aangebracht aan de hand van realistische of authentieke voorbeelden door de docent of door gastsprekers. Ook ervaringen van de studenten komen aan bod.
- Groepsdynamische activiteiten
- (Online)tests om zelfkennis te verhogen
- Leergesprekken in groep (intervisiegesprekken). De student wordt voortdurend uitgedaagd om over het eigen leerproces te reflecteren met het oog op bijsturing, finetuning en integratie in de bedrijfscontext.
- Intervisie- en supervisiegesprekken n.a.v. reflectie over ervaringen op de werkvloer.
De avondopleiding wordt georganiseerd in de vorm van 'gecombineerd onderwijs'. Dat wil zeggen dat ongeveer de helft van de lessen op de campus plaatsvinden en de andere helft online en/of via begeleide zelfstudie verloopt.
13 sp. Werkplekleren 4 (B-ODISEE-ORM58z)
Inhoud
Elke student die start in de avondopleiding heeft een intakegesprek met de studietrajectbegeleider. Op basis van dat gesprek wordt beslist hoe het werkplekleren zal verlopen, rekening houdend met de werksituatie van de student.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Als de student in de eigen job kan werken aan de beroepsspecifieke competenties van de opleiding stelt die een portfolio samen met bewijsstukken en reflectieverslagen.
- Als de student niet in de eigen job kan werken aan de beroepsspecifieke competenties van de opleiding zoekt die een werkplek voor 120u.
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Studiemateriaal
Informatie op Toledo, lesmateriaal uit de verschillende OPO’s van de opleiding, online portfolio.
Toelichting werkvorm
Portfolio
Op de werkplek werkt de student aan opdrachten, taken en activiteiten die gelinkt zijn aan de beroepsspecifieke competenties van de opleiding. De student verzamelt informatie en bewijsstukken in een online portfolio.
Evaluatieactiviteiten
Werkplekleren 4 (B-ODISEE-O73906)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
ORM77b - Professioneel leren en werken 4 | Geslaagd / Niet geslaagd |
ORM58z - Werkplekleren 4 | Geslaagd / Niet geslaagd |
- De student maakt opdrachten gekoppeld aan thema’s
- De student maakt een portfolio van werkplekleren en schrijft reflectieverslagen
- De student geeft in de examenperiode een mondelinge eindpresentatie over het traject dat die liep in de opleiding en het werkplekleren. Deelname aan dit onderdeel is een vereiste om te kunnen slagen.
Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang. Opdrachten indienen is een vereiste om te kunnen slagen. Niet ingediende opdrachten kunnen leiden tot een NA-score. Opdrachten worden altijd ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten of na afspraak met de docent. Het aan- en afwezigheidsbeleid van de cluster Bedrijfskunde is van toepassing.
AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dat niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende (NG). Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten geen AI-tools mag gebruiken en je doet dat toch, dan wordt dit als fraude beschouwd. De docent kan mondeling extra toelichting vragen in het geval van twijfel.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- ORM77b - Professioneel leren en werken 4 (binnen en over academiejaar)
- ORM58z - Werkplekleren 4 (binnen en over academiejaar)
Permanente evaluatie en mondeling examen tijdens de examenperiode
De aard van de tweede examenkans zal bepaald worden op individuele basis door het team van coachen en vakdocenten en kan verschillende vormen aannemen. Alle informatie over de tweede zit wordt gecommuniceerd via Toledo, het online portfolio en/of e-mail.
Studenten die een NA-score halen tijdens de 1e zit periode kunnen niet herkansen in 2e zit. De student moet het opleidingsonderdeel hernemen.