MS Office (B-ODISEE-ORM61B)
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM29B : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM30B : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM71A : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM93A : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM33B : MS Office
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. MS Office (B-ODISEE-ORM61b)
Inhoud
De studenten maken kennis met MS Office en leren werken met de verschillende componenten.
MS Word: tekstverwerking
- documenten opstellen en bewerken
- opmaakmogelijkheden (op teken, alinea- en documentniveau) ...
MS Office: basisinstellingen, programma’s en basisbewerkingen.
MS Outlook: e-mail, contactbeheer, agendabeheer, ...
MS Teams: samenwerking, opzetten van groepen, gedeelde files en mappen, vergaderen met bijhorende tools via Teams,...
MS PowerPoint: presentaties met tekst, multimedia, grafische objecten, werken met dia-indelingen en diamodellen, opmaakmogelijkheden, ...
MS Excel:
- Excel als rekenblad (werkbladen opstellen, opmaken en afdrukken)
- Functies in Excel
- Grafieken in Excel
- Excel als databank (sorteren, filteren, …)
- ...
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen, alsook richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd vinden de studenten steeds terug op het leerplatform.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=35999
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
Dit opleidingsonderdeel en de contactmomenten worden ingericht als begeleide zelfstudie:
- De studenten voeren oefeningen en opdrachten uit en maken daarbij optimaal (efficiënt) gebruik van de functionaliteit van de software.
- De studenten leren op zoek te gaan naar bronnen die hen toelaten om ook autonoom de werking van de softwareprogramma's onder de knie te krijgen.
- Bij dit vak zullen er ook lesinhouden via leermodules worden aangeboden. Die moeten deels zelfstandig en deels onder begeleiding worden doorgenomen.
- Er wordt een actieve inbreng gevraagd van de studenten tijdens de lessen.
- Skills lab: studenten oefenen op basis van concrete casi.
- Leergesprekken waarbij moeilijkheden worden bijgestuurd.
Aan het begin van het academiejaar legt elke student een niveautest af met het oog op het behalen van een eventuele deelvrijstelling en om zijn/haar startniveau te kunnen inschalen.
De avondopleiding wordt georganiseerd in de vorm van 'gecombineerd onderwijs'. Dat wil zeggen dat ongeveer de helft van de lessen op de campus plaatsvinden en de andere helft online en/of via begeleide zelfstudie verloopt.
- De campuslessen bestaan uit onderricht en instructies gekoppeld aan oefeningen.
- De (online) zelfstandige oefensessies; de oefeningen worden tijdens de eerstvolgende les op de campus besproken en nagekeken.
Ten bate van het respecteren van de persoonlijke levenssfeer van zowel docent als student en het beschermen van de auteursrechten van het gebruikte lesmateriaal, is het niet toegestaan om audio- of video-opnames te maken van de contactmomenten.
Evaluatieactiviteiten
MS Office (B-ODISEE-O73830)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% permanente evaluatie
- Vaardigheidstesten en individuele opdrachten
- Actieve deelname tijdens de lessen (verplichte momenten zullen gecommuniceerd worden via het leerplatform)
- Geen examen in de examenperiode
De exacte puntenverdeling tussen de verschillende evaluatiecomponenten zal via het leerplatform worden meegedeeld.
De score die aan de student wordt toegekend is niet vanzelfsprekend gelijk aan de som van de deelresultaten; sterk afwijkende deelresultaten, verkeerde werkmethodes of significante onvolledigheden kunnen de uiteindelijke score (in beide richtingen) beïnvloeden.
Om te kunnen slagen voor dit vak:
- Is aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang.
- Moet de student aan alle evaluatiecomponenten deelnemen.
- Is het indienen van de opdrachten een vereiste. Niet ingediende opdrachten kunnen leiden tot een NA-score. Opdrachten en testen die door afwezigheid niet uitgevoerd worden, moeten tegen een afgesproken deadline gemaakt worden. De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald.
Opdrachten worden gemaakt in E4Progress en/of ingediend via het leerplatform. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten.
ChatGPT of andere AI-tools kunnen dienen ter ondersteuning van opdrachten. Wanneer je deze gebruikt, vermeld je dat. Wanneer je dit niet doet, krijg je een 0-score of onvoldoende. Je toont ook aan dat je kritisch met deze tools kan omgaan. Wanneer de docent vermeldt dat je bij opdrachten, testen (permanente evaluatie) en/of examens geen AI-tools mag gebruiken en je doet dit toch, dan wordt dit uiteraard als fraude beschouwd.
Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, indienen van opdrachten, toetsmomenten en evaluatie worden gecommuniceerd via het leerplatform.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans verschilt van de eerste examenkans.
Tijdens de tweede zit examenperiode in augustus - september (EP3) wordt de permanente evaluatie (kan bestaan uit vooraf in te dienen opdrachten en/of begeleide zelfstudie) aangevuld met een vaardigheidstest op PC dat plaatsvindt on campus. Alle richtlijnen (afspraken - regels ...) over de begeleide zelfstudie en/of vooraf in te dienen opdrachten worden gecommuniceerd via het leerplatform.
Er worden deelvrijstellingen toegekend van de eerste naar de tweede examenkans. Dit wil zeggen dat wanneer je bijvoorbeeld in eerste zit slaagde voor Word en niet voor Excel, je in tweede zit enkel Excel opnieuw doet.
Bij een eventueel tekort voor het OPO na EP3, vervallen de deelvrijstellingen binnen het OPO. Het volledige OPO moet m.a.w. opnieuw worden afgelegd in een volgend academiejaar.