MS Office (B-ODISEE-ORM33B)
Begintermen
- De studenten zijn vertrouwd met de functies en de werking van besturingssysteem MS Windows.
- De studenten kunnen bestanden en mappen organiseren met de MS Windows verkenner.
- De studenten beheersen de Nederlandse taal op een professioneel werkbaar niveau.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ORM71A : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM93A : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM29B : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM30B : IT Skills MS Office (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
ORM61B : MS Office
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. MS Office (B-ODISEE-ORM33b)
Inhoud
De studenten maken kennis met MS Office en leren werken met de verschillende componenten.
MS Word: tekstverwerking
- documenten en bestanden
- het "lint" verkennen
- dialoogvensters voor lettertype- en alinea-instellingen
- directe opmaak en stijlen
- taal en spellingscontrole
- tabellen en kolommen
- beelden invoegen (afbeeldingen, grafieken, schema's, ...)
- omgaan met grote documenten
- ...
MS Office: basisinstellingen, programma’s en basisbewerkingen.
MS Outlook: e-mail, contactbeheer, agendabeheer, ...
MS Teams: samenwerking, opzetten van groepen, gedeelde files en mappen, vergaderen met bijhorende tools via Teams,...
MS PowerPoint: presentaties met tekst, multimedia, grafische objecten, werken met dia-indelingen en diamodellen, opmaakmogelijkheden, ...
MS Excel:
- Excel als rekenblad (werkbladen opstellen, opmaken en afdrukken)
- Functies in Excel
- Grafieken in Excel
- Excel als databank (sorteren, filteren, …)
- ...
Een definitief overzicht van de verschillende lessen, opdrachten of alternatieve activiteiten met praktische afspraken, data en eventuele wijzigingen, alsook richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, niet indienen van opdrachten, toetsmomenten en/of examens wordt gecommuniceerd vinden de studenten steeds terug op Toledo.
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=34169
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Oefeningen/opdrachten
Dit opleidingsonderdeel en de contactmomenten worden ingericht als begeleide zelfstudie:
- De studenten voeren oefeningen en opdrachten uit en maken daarbij optimaal (efficiënt) gebruik van de functionaliteit van de software.
- De studenten leren op zoek te gaan naar bronnen die hen toelaten om ook autonoom de werking van de softwareprogramma's onder de knie te krijgen.
- Alle oefeningen kunnen door de student zelf gecorrigeerd worden op basis van correctiemodellen en via de begeleiding van de vakdocent.
- Werkvormen en evaluatievormen kunnen in functie van noden of vorderingen aangepast worden. Eventuele aanpassingen worden vooraf meegedeeld.
De contactmomenten kunnen zowel op de campus als op afstand (online) plaatsvinden:
- De campuslessen bestaan uit onderricht en instructies gekoppeld aan oefeningen.
- De onlinelessen zijn zelfstandige oefensessies; de oefeningen worden tijdens de eerstvolgende les op de campus besproken en nagekeken.
Ten bate van het respecteren van de persoonlijke levenssfeer van zowel docent als student en het beschermen van de auteursrechten van het gebruikte lesmateriaal, is het niet toegestaan om audio- of video-opnames te maken van de contactmomenten.
Evaluatieactiviteiten
MS Office (B-ODISEE-O73611)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd op basis van permanente evaluatie.
De permanente evaluatie bestaat uit de volgende componenten:
- oefeningen en opdrachten die aansluiten op de thema's die tijdens contactmomenten aan bod komen en via het leerplatform moeten worden doorgestuurd;
- een digitaal oefenpakket (E4Progress) waarvan een reeks oefenmodules zelfstandig moeten worden uitgevoerd;
- één of meedere vaardigheidstesten buiten de examenperiode.
De exacte verhouding in puntenverdeling tussen de verschillende evaluatiecomponenten zal via het leerplatform worden meegedeeld.
De score die aan de student wordt toegekend is niet vanzelfsprekend gelijk aan de som van de deelresultaten; sterk afwijkende deelresultaten, verkeerde werkmethodes of significante onvolledigheden kunnen de uiteindelijke score (in beide richtingen) beïnvloeden.
Om te kunnen slagen moet de student aan alle evaluatiecomponenten deelnemen.
Aanwezigheid en actieve participatie tijdens de lessen zijn binnen dit opleidingsonderdeel met permanente evaluatie van essentieel belang en zijn dus een vereiste om te kunnen slagen. Opdrachten worden gemaakt in E4Progress en/of ingediend via Toledo. Vragen stellen over opdrachten gebeurt tijdens de contactmomenten.
Opdrachten en testen die door afwezigheid niet uitgevoerd worden, moeten tegen een afgesproken deadline gemaakt worden. De student is zélf verantwoordelijk om de docent op de hoogte te brengen van de gewettigde afwezigheid. In samenspraak wordt er een nieuwe deadline bepaald.
Alle richtlijnen, afspraken en regels ... over afwezigheden, indienen van opdrachten, toetsmomenten en evaluatie worden gecommuniceerd via Toledo.
Bijzonderheden m.b.t. het evaluatiebeleid:
- In geval van afwezigheid door ziekte tijdens opdrachten, toetsen of presentaties, of afwezigheid tijdens een examen: zie https://www.odisee.be/bedrijfskunde-jouw-afwezigheid-melden.
- Bij examens op de campus is het BYOD*-examenbeleid van toepassing. De nodige informatie vind je op https://www.odisee.be/online-examen.
- Gebruik van toepassingen voor artificiële intelligentie (AI) kan alleen als dat door de vakdocent expliciet is toegelaten: vermeld het gebruik van AI en verwijs ook in alle gevallen naar de bronnen die je gebruikt hebt.
Inbreuken worden als fraude beschowd en kunnen aanleiding geven tot een "NA" (niet afgelegd), een 0-score of andere sancties. Meer info over het AI beleid vind je hier: https://www.odisee.be/artificiele-intelligentie-ai-odisee.
*BYOD: Bring your own device (Breng je eigen toestel mee)
Toelichting bij herkansen
Studenten die niet geslaagd zijn krijgen een herexamen op de campus! De herkansing verschilt dus van de eerste zit-opdracht.