Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-OO3040)

3 studiepuntenNederlands23 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Chloë (coördinator) |  De Cock Chloë
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBS19G : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBL42B : Praktijkonderzoek 1
HBD38B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
JPO0SI : Praktijkonderzoek 1
HBK47B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3001 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3019 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
OO3055 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3069 : HAO Praktijkonderzoek 1.2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-OO5040)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht23 urenTweede semesterTweede semester
De Cock Chloë
Kernteam Lager Onderwijs St-Niklaas

Het OPO Praktijkonderzoek 1 kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek die de onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden van de studenten ontwikkelt en resulteert in de bachelorproef, en daarnaast in ieder praktijkonderzoek in elk opleidingsonderdeel.  
Binnen 'praktijkonderzoek 1' ligt de focus op de oriëntatiefase binnen de cyclus van praktijkgericht onderzoek.

Volgende onderdelen komen aan bod:

  • Kernbegrippen van praktijkonderzoek: onderzoekende houding, praktijkonderzoek versus fundamenteel en toegepast onderzoek, soorten praktijkonderzoek, de onderzoekscyclus, evidence-informed education, geldigheid en betrouwbaarheid;
  • Literatuurstudie a.d.h.v. vakliteratuur en wetenschappelijke literatuur:
    • Zoeken, selecteren en kritisch beoordelen van literatuur
    • Intergreren van en refereren naar literatuur in een paper;
  • Het hanteren van de onderzoeksmethodiek 'observatie'.

Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media. 

DAGONDERWIJS (DAG)

We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).

De vooropgestelde doelstellingen worden bereikt a.d.h.v. colleges en opdrachten waarbij presentaties/discussies en tussentijdse feedbackmomenten (docent- en peerfeedback) tijdens de lessen ingepland worden. Hierbij is aanwezigheid en actieve deelname verplicht.

HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO)

Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).

Evaluatieactiviteiten

Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-OO7040)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Bepaling eindpunt:

DAGONDERWIJS (DAG) --> niet van toepassing in academiejaar 2024-2025 wegens curriculumhervorming. Studenten die dagonderwijs volgen en dit vak moeten hernemen doen dit via afstandsonderwijs. 

  • 30%: Opdracht 'probleemoriëntering: logboek van de literatuurstudie’ (groepswerk: 2 of 3 studenten per groep)
  • 60%: Opdracht 'probleemoriëntering: individuele paper’
  • 5%: Opdracht 'onderzoekgeïnformeerde houding': voorbereiding van en medewerking tijdens discussiemomenten met inspanningsvereiste (zie planning op Toledo: drie à vier lesmomenten).
  • 5%: Digitale toets 'kernbegrippen van praktijkonderzoek': korte toets (open boek) tijdens een lesmoment na ongeveer 2/3de van de gegeven lessen (zie planning op Toledo)

HOGER AFSTANDSONDERWIJS (HAO)

  • 30%: Opdracht 'probleemoriëntering: logboek van de literatuurstudie’ (individueel of groepswerk: 2 of 3 studenten per groep)
  • 65%: Opdracht 'probleemoriëntering: individuele paper’
  • 5%: Digitale toets 'kernbegrippen van praktijkonderzoek': korte toets (open boek) tijdens het laatste monitoraat (zie planning op Toledo)

Het eindpunt wordt berekend aan de hand van een gewogen gemiddelde met correctiefactor: indien op de opdracht ‘probleemoriëntering: logboek’ of de opdracht ‘probleemoriëntering: individuele paper’ een cijfer van 7/20 of minder is behaald, wordt het resultaat van het opleidingsonderdeel teruggebracht tot het resultaat van de deelevaluatie met het laagste cijfer.

Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, wordt het resultaat bepaald als een gewogen gemiddelde met correctiefactor zoals hierboven omschreven met een maximum van 7/20. 

Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de deelevaluatie als niet-ingeleverd beschouwd en als 0/20 beoordeeld.

Als een student aan geen enkele deelevaluatie deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA. 

DAG

Hier gelden andere modaliteiten als in eerste zittijd:

De opdracht ‘onderzoeksgeïnformeerde houding’ wordt vervangen door een werkstuk.

De digitale toets ‘kernbegrippen van praktijkonderzoek’ vervalt. De opdracht ‘probleemoriëntering: individuele paper’ krijgt een gewicht van 65%.

De andere modaliteiten blijven behouden.

De student laadt de opdrachten uiterlijk 18 augustus 2025 op.

HAO 

Hier gelden andere modaliteiten als in eerste zittijd:

De digitale toets ‘kernbegrippen van praktijkonderzoek’ vervalt. De opdracht ‘probleemoriëntering: individuele paper’ krijgt een gewicht van 70%.

De andere modaliteiten blijven behouden.

De student laadt de opdrachten uiterlijk 18 augustus 2025 op.