Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-JPO0SI)

Doelstellingen
Ik toon aan over inhoudelijke expertise van de verschillende leer- en vakgebieden te beschikken: Praktijkonderzoek 1 (niveau: basis)
Ik los autonoom een pedagogisch/(vak)didactisch/-inhoudelijk vraagstuk in de beroepspraktijk op, met aandacht voor de borging van validiteit en betrouwbaarheid en onderzoeks-ethische aspecten en aan de hand van een cyclus voor praktijkonderzoek. (niveau: basis)
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden zijn beschreven in het onderwijs- en examenreglement.
De dagstudent die een vak met andere evaluatiemodaliteit (permanente evaluatie) wil opnemen in zijn individueel studieprogramma, moet de lessen ook effectief kunnen bijwonen. Om hiervan af te wijken is een gesprek tussen student en docent noodzakelijk.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBL42B : Praktijkonderzoek 1
HBS19G : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HBD38B : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3001 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3069 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
OO3019 : HAO Praktijkonderzoek 1.2
HBK47B : Praktijkonderzoek 1
OO3040 : Praktijkonderzoek 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
OO3055 : Praktijkonderzoek 1.2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-JLO0SI)




Inhoud
Het OPO Praktijkonderzoek 1 kadert binnen de leerlijn praktijkonderzoek die de onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden van de studenten ontwikkelt en resulteert in de bachelorproef.
Binnen 'Praktijkonderzoek 1' ligt de focus op de oriëntatiefase binnen de cyclus van praktijkgericht onderzoek. Volgende onderdelen komen aan bod:
- Kernbegrippen van praktijkonderzoek: onderzoekende houding, praktijkonderzoek versus fundamenteel en toegepast onderzoek, soorten praktijkonderzoek, de onderzoekscyclus, evidence-informed education, geldigheid (interne validiteit) en betrouwbaarheid
- Literatuurstudie
- Zoeken, selecteren en kritisch beoordelen van vakliteratuur en wetenschappelijke literatuur
- Integreren van en refereren naar vakliteratuur en wetenschappelijke literatuur in een paper
- Hanteren van de onderzoeksmethodiek 'observatie'
Toelichting onderwijstaal
Actieve kennis van het Nederlands. Passieve kennis van het Engels voor wetenschappelijke literatuur en media.
Toelichting werkvorm
DAGONDERWIJS (DAG)
We kiezen voor contactrijk onderwijs in de vorm van hybride leren en daarbinnen blended leren: mix van on campus en digitaal afstandsonderwijs waar zinvol (synchroon of asynchroon).
De vooropgestelde doelstellingen worden bereikt a.d.h.v. colleges en opdrachten waarbij presentaties/discussies, begeleide werkmomenten en tussentijdse feedbackmomenten (docent- en peerfeedback) tijdens de lessen ingepland worden. Tijdens de sessies ‘Onderwijsonderzoek Uitgelicht: voorstellingen van publicaties over onderwijsonderzoek door studenten’ die kaderen binnen de opdracht 'onderzoeksgeïnformeerde houding' is aanwezigheid verplicht. In de planning op Toledo staat aangegeven tijdens welke lesweken deze sessies doorgaan (3 à 4 sessies).
Hoger afstandsonderwijs (HAO)
Monitoraten zijn aanbodgestuurd en vraaggestuurd. HAO-studenten hebben tijdens de verplichte monitoraten de gelegenheid om vragen te stellen over cursusgerelateerde onderwerpen. HAO-studenten volgen geen lessen overdag (maar zijn welkom) en verwerken het studiemateriaal op zelfstandige basis en door contact met medestudenten op afstand (begeleide zelfstudie met online coaching).
Evaluatieactiviteiten
Praktijkonderzoek 1 (B-ODISEE-JVO0SI)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Bij een lockdown of verstrengde maatregelen kan de opleiding beslissen het opleidingsonderdeel digitaal vanop afstand te evalueren in plaats van on campus.
DAG: De student is geslaagd (G) wanneer hij slaagt voor alle deelevaluaties:
- Opdracht 'logboek van de literatuurstudie en verkennende observatie’ (groepswerk: 2 of 3 studenten per groep)
- Opdracht 'paper’ (individueel)
- Opdracht 'onderzoeksgeïnformeerde houding': voorbereiding van en medewerking tijdens de sessies ‘Onderwijsonderzoek Uitgelicht: voorstellingen van publicaties over onderwijsonderzoek door studenten’ die tijdens drie à vier lesmomenten ingepland staan (groepswerk: 2 à 3 studenten per groep). In de planning op Toledo staat aangegeven tijdens welke lesweken deze sessies doorgaan. Voor deze opdracht geldt inspanningsvereiste.
- Digitale toets 'kernbegrippen van praktijkonderzoek': korte toets (open boek) tijdens een lesmoment na ongeveer 2/3de van de geplande lessen (zie planning Toledo). Cesuur: 50%
HAO: De student is geslaagd (G) wanneer hij slaagt voor alle deelevaluaties:
- Opdracht 'logboek van de literatuurstudie en verkennende observatie’ (individueel of groepswerk: 2 of 3 studenten per groep)
- Opdracht 'paper’ (individueel)
- Digitale toets 'kernbegrippen van praktijkonderzoek': korte toets (open boek) tijdens het laatste monitoraat. Cesuur: 50%
Als een student aan geen enkele deelevaluatie deelneemt, leidt dit tot 'niet-afgelegd' of NA.
Als een student niet deelneemt aan een deelevaluatie, resulteert dit in een NA voor de deelevaluatie en een NG voor het OPO.
Indien de inleveringstermijn niet gerespecteerd wordt, wordt de deelevaluatie als niet-ingeleverd beschouwd en als 'niet-afgelegd' (NA) beoordeeld.
Toelichting bij herkansen
DAG
Hier gelden andere modaliteiten dan in eerste zittijd:
De opdracht ‘onderzoeksgeïnformeerde houding’ wordt vervangen door een werkstuk.
De digitale toets ‘kernbegrippen van praktijkonderzoek’ vervalt.
De andere modaliteiten blijven behouden.
De student laadt de opdrachten uiterlijk 16 augustus op.
HAO
Hier gelden andere modaliteiten als in eerste zittijd:
De digitale toets ‘kernbegrippen van praktijkonderzoek’ vervalt.
De andere modaliteiten blijven behouden.
De student laadt de opdrachten uiterlijk 16 augustus op.