F1 Verkenning Infrastructuur (B-ODISEE-OKW00V)

5 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Geeroms Reinout (coördinator) |  Geeroms Reinout |  Peters David
Kernteam Werforganisatie GRAD Aalst

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OKW00C : M1 Verkenning Infrastructuur

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. F1 Verkenning Infrastructuur (B-ODISEE-OKW00v)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage60 urenTweede semesterTweede semester
Geeroms Reinout |  Peters David
Kernteam Werforganisatie GRAD Aalst

  • De student verkent het werkveld, sector Infrastructuur. Terwijl hij tijdens het werkplekleren wordt betrokken bij de werkvoorbereiding en de uitvoering van een bouwproject Infrastructuur, worden op de hogeschool de beginselen van wegenbouw- en rioleringswerken aangeleerd.
  • In leergesprekken wordt toelichting gegeven bij de technische en uitvoeringstechnische achtergrond en basisprincipes van burgerlijk bouwkundige constructies. De student krijgt in dit opleidingsonderdeel een algemeen beeld van de constructie van een eenvoudig wegenbouw- en rioleringswerk, zodat de leeractiviteiten op de werkplek een plaats kunnen krijgen in een ruimer, samenvattend kader.
    • Administratieve organisatie van het integraal waterbeleid
    • Milieutechnische opvatting van het rioleringsstelsel
    • Samenstellende onderdelen en materialen van het rioleringsstelsen en materialen (buizen, overstorten, pompputten, bufferbekkens, RWZI,...)
    • Analyse van het rioleringsplan: grondplannen, langsprofielen, ontworpen toestanden, bestaande toestand en puttenstaten
    • Uitvoering der werken
    • Controles en proeven op materiaal en gereed werk
    • Grondverzetregeling
  • De inhoudelijke basisprincipes van duurzaam bouwen en van de goede bouwpraktijk in de sector infrastructuur worden ingeleid en toegelicht.

 

https://webapps.odisee.be/Ancor/SSM/Pages/BekijkSSM.aspx?OID=28119

  • Studiemateriaal op Toledo
  • Schriftelijk leermateriaal en e-books: Cursus Infrastructuur, cursus Duurzaam Bouwen, Cursus Uitvoeringspraktijk
  • Publicaties van het OCW
  • Standaardbestekken 230 en 250

De student zal regelmatig te maken krijgen met technisch Engels om producten of specificaties terug te vinden in Engelstalige handleidingen en datasheets.

Werkplekleren

  • De student maakt zich de voorschriften die van toepassing zijn op de werkplek actief eigen en gedraagt zich ernaar.
  • De student werkt aan de individuele opdrachten, gekregen op school, in overleg met de werfleiding over de te volgen werkwijze. Hij rapporteert aan de werkplekbegeleider en aan de hogeschool. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
    • de observatie en documen­tatie, de vermelding van de functie en de uitvoering van de samenstellende delen, evenals de koppeling aan het leermateriaal van constructie-elementen (zie ook de opleidings­onder­delen Communiceren met plannen en Opmeten en uitzetten):
  • een inspectieput
  • een huisaansluiting
    • het verzamelen van voorbeelden en gegevens (bijv. afmetingen, materiaalkeuzes) van eenvoudige stabiliteitsvraagstukken op de werf
  • de stabiliteit van sleufwanden
  • het evenwichtsdiagramma van een bouwkraan
  • De student werkt aan kleine, afgebakende, uitvoerende opdrachten, in opdracht van en overleg met de werfleiding. Hij rapporteert hierover aan de werkplekbegeleider en in het portfolio. Dergelijke opdrachten kunnen bijv. zijn:
    • de opname van de tellerstanden van de bouwmachines
    • de opname van de aankomst- en vertrektijden van de medewerkers op de werf
  • De student stelt in overleg met zijn werkplekbegeleider een werkschema op waarin deze activiteiten worden ingepland, afgestemd op de kerndoelen en de eigen leeraccenten van de student. Dit werkschema, de activiteiten en de werkpunten die aandacht vragen, evolueren doorheen de module.

 

Individuele opdrachten

Individuele opdrachten sturen het werkplekleren (observerend leren) van de student en geven de werkplek ondersteuning in de aansturing en begeleiding van de student. Deze opdrachten zijn gericht op de realisatie van specifieke doelstellingen.

 

Intervisie

  • Tijdens intervisiemomenten in groep bespreken de studenten de uitwerking van hun individuele werkplek­opdrachten en leren ze uit de ervaringen van studiegenoten op andere bouwprojecten, in andere bedrijven, uit de andere sector.
  • Intervisie biedt de begeleiders de mogelijkheid om de input uit de opdrachtresultaten en –rapporten samen te brengen tot of in te passen in een breder kader of model. Zo kunnen uit de praktijk conceptuele of theoretische modellen worden afgeleid, zoals bijv.
    • eenvoudige sterkteleerproblemen (zwaartepunt, statisch evenwicht)
    • soorten verhardingen, materialen, samenstelling, beperkingen
    • aspecten van duurzaam bouwen
  • Op vraag of volgens noodzaak kan een informatiesessie of een leergesprek worden ingericht die specifieke inhoud verduidelijken.

 

Leergesprekken

Tijdens deze leergesprekken krijgen de studenten op een interactieve manier de noodzakelijke basiskennis aangereikt, evenals een kader waarbinnen de individuele opdrachten en het werkplekleren passen.

 

Werksessies

  • De studenten krijgen in de werksessies de mogelijkheid om de basiskennis, -technieken en -begrippen in te oefenen en toe te passen. Tijdens deze sessies worden studenten ook wegwijs gemaakt in het gericht opzoeken en adequaat interpreteren van informatie.
  • In dit opleidingsonderdeel verschaffen werksessies de student inzicht in de toepassing van de basisprincipes bij de uitvoering van het bouwproject.

 

Voorbereidende en verwerkingsopdrachten

  • Afgestemd op de leergesprekken krijgt de student opdrachten om het geleerde te verwerken en/of zijn eigen leerproces te sturen, bijvoorbeeld:
    • inzicht krijgen in de verwachtingen van een module via de studiewijzer
    • verwerken van delen van het schriftelijk leermateriaalvia opdrachten op het leerplatform
    • uitvoeren van online formatieve zelftests, aangeboden op het leerplatform, waarmee de student zijn studievoortgang kan opvolgen en bijsturen.
    • koppelen van de ervaringen in het werkplekleren en de werf- en bedrijfsbezoeken aan de verwerkteinhouden
  • In dit opleidingsonderdeel verwerkt de student zelf het aangeboden leermateriaal in verband met infra­structuur­werken. Hij situeert de constructie-delen in het ruimere kader dat werd aangereikt tijdens de leergesprekken. Hij koppelt de tijdens het werkplekleren opgedane observaties en ervaringen aan het cursus­materiaal en verwerft zo inzicht in de functie, de opbouw en de uitvoering van de in het leermateriaal beschreven bouwelementen en -fasen.

 

Portfolio en supervisie

  • In het portfolio volgt de student zijn persoonlijke voortgang op. Hij documenteert deze en stelt zich objectieven met betrekking tot de in de opleidingsonderdeel nagestreefde competenties. Op gezette tijden beoordelen student, praktijkbegeleider en werkplekbegeleider de voortgang en de bereikte resultaten aan de hand van een indicatorenlijst.
  • Tijdens de supervisiemomenten bespreekt de praktijkbegeleider deze quotering met de student en worden, indien nodig, werkpunten vastgelegd voor de volgende periode.
  • Voor dit opleidingsonderdeel formuleert de student werkpunten en objectieven voor het ontwikkelen van de kennis en het inzicht van bijv.:
    • De samenstellende bouwelementen van het bouwproject;
    • De uitvoeringsfasen van het bouwproject;
    • De gebruikte materialen en de koppeling materiaal/uitvoeringstechniek;
    • De nodige/mogelijke hulpmiddelen voor het realiseren van bepaalde uitvoeringsfasen …

 

My Talent Compass (facultatief, deelname en begeleiding enkel op eigen vraag)

  • Via My Talent Compass als digitaal instrument, reflecteert de student regelmatig over de activiteiten die energie geven, de eigen belangstelling en ambities in het werkveld. Dit helpt de student om de groei van zijn professionele identiteit vorm en richting te geven.
  • De student heeft een eigen coach, waarop hij beroep kan doen in dit proces. Bevindingen uit deze reflecties en uit de coachingsgesprekken kan hij meenemen in zijn leertraject, evenals in de gesprekken met de praktijkbegeleider op school en/of zijn werkplekbegeleider op de werf.
  • Dit opleidingsonderdeel biedt de student de gelegenheid om de sector Infrastructuur te verkennen met het oog op de keuze van de afstudeerrichting. Het verdient aanbeveling dat de student het MTC aanwendt om aspecten van deze sector te documenteren, die aansluiten bij zijn belangstelling en talenten. Desgewenst kan tijdens de coaching ingegaan worden op de wijze waarop informatie over specifieke interesses ingewonnen kan worden.

 

Evaluatieactiviteiten

F1 Verkenning Infrastructuur (B-ODISEE-O72097)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Formularium, Rekenmachine, Computer, Naslagwerk, Wetboek/codex

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

De voortgang van de student op de beoogde kerndoelen wordt formatief geëvalueerd door de student, de bedrijfsmentor en de werkplekbegeleider. Deze formatieve evaluatie maakt duidelijk hoe de student evolueert in zijn/haar (werkplek)leren. Tijdens één- à tweewekelijkse intervisiegesprekken worden de opdrachten in het kader van dit OPO en haar kerndoelen formatief opgevolgd. De feedback in deze gesprekken over de voortgang geeft de student aan hoe zijn/haar leerproces verloopt en/of bijgestuurd moet worden met het oog op het bereiken van de kerndoelen.

De eindevaluatie, gebaseerd op de intervisiegesprekken en voortgangsrapportering, wordt weergegeven als een geslaagd/niet-geslaagd score.

Bij herkansing gelden dezelfde modaliteiten.