Leraar van de wereld (B-ODISEE-OKE35A)

3 studiepuntenNederlands15 urenEerste semesterEerste semester
Gheyssens Esther (coördinator) |  De Cock Steffi |  Gheyssens Esther |  Penneman Jürgen |  Saron Miriam |  Van der Haegen Hilde  | MinderMeer
Kernteam Educatieve Graduaatsopleiding Secundair Onderwijs GRAD Aalst

Voor de opleiding Educatief Graduaat Secundair onderwijs - Brussel

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21652&OPLID=536

https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=21652&OPLID=537

 

 

De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs-en examenregeling.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS48A : Leraar van de wereld
OAS49A : Leraar van de wereld
OBS35B : Leraar van de wereld
OBS36B : Leraar van de wereld
OKE36A : Leraar van de wereld

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Leraar van de wereld (B-ODISEE-OKE35a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht15 urenEerste semesterEerste semester
De Cock Steffi |  Gheyssens Esther |  Penneman Jürgen |  Saron Miriam |  Van der Haegen Hilde
Kernteam Educatieve Graduaatsopleiding Secundair Onderwijs GRAD Aalst

Inhoud

We vertrekken vanuit de verantwoordelijkheden van de leerkracht op:

- cultureel vlak

- maatschappelijk vlak

- ethisch vlak

I Cultureel vlak

- Cultuureducatie (definitie, ontwikkelingslijn, culturele basisvaardigheden en cultureel bewustzijn)

II Maatschappelijk vlak

- Leren luisteren-sterke en zwakke argumenten- kritische vragen: hierbij ook op zoek gaan naar bronnen

- Referentiekader en empathie (oefenen op kritische vragen stellen)

- Dialoog en compromis (samen tot een compromis komen)

III Ethisch vlak

- Welke verantwoordelijkheden hebben we?

- Hoe omgaan met ethische dilemma's in de klas?

Je vindt het verplichte en aanbevolen cursusmateriaal op Ultra (Toledo).

Digitaal leren - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie

Binnen dit opleidingsonderdeel zal je lessen volgen, opdrachten uitvoeren en een leerpad zelfstandig doorlopen. Tijdens de lessen verwachten we van jou een actieve participatie. De inhoud van de lessen zijn rechtstreeks gelinkt aan en ter voorbereiding/ondersteuning van de te maken opdrachten. Doorheen het semester krijg je, als EGO-student, schriftelijke feedback. Het is belangrijk je aan de deadlines uit de planning te houden zowel voor de begeleiding als de definitieve ontwerpen.

Je mag éénmalig per opdracht aan de docent feedback vragen alvorens je je opdracht defintief op je Portfolio plaatst. Als EGO-student hoef je de 3 stromingen bij de opdracht van het 'ethisch dilemma' niet te bespreken.

Je vindt de einddata voor de indiening van je opdrachten, de evaluatiemomenten, de lesmomenten in de semesterplanning op Ultra (Toledo).

Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/ego/

Evaluatieactiviteiten

Leraar van de wereld (B-ODISEE-O73427)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAALGeslaagd / Niet geslaagd

In de loop van het semester dien je de hieronder vermelde opdrachten te maken.

1. Schriftelijke en mondelinge opdracht: debat/discussie rond een zelfgekozen thema

Een debat/discussie schriftelijk voorbereiden en mondeling uitvoeren waarin je de theorie toepast die we gezien hebben tijdens de lessen.

2. Schriftelijke opdracht: peerfeedback

Je geeft peerfeedback over het werk en de leiding van de discussie rond één van de thema's van één van je medestudenten.

3. Schriftelijke reflectieopdracht: kernkwadranten

Een reflectieverslag aan de hand van de kernkwadranten schrijven.

4. Mondelinge en schriftelijke opdracht: ethische dilemma's

Toepassingsvraag over ethische dilemma's met de presentatie en discussie ervan.

Voor meer informatie omtrent de opdrachten en criteria verwijzen we naar Ultra (Toledo).

De verschillende opdrachten worden beoordeeld a.d.h.v. punten. De gehanteerde beoordelingsschaal zijn ofwel 0-10/10, 0-20/20 en 0-30/30 naargelang van de opdracht. Op basis hiervan wordt je eindbeoordelingsschaal zelf: geslaagd ('G')/niet geslaagd ('NG').

Je moet slagen op alle opdrachten om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel. Je bent niet geslaagd voor onderdeel/opdracht wanneer je minder dan de helft bekomt voor een bepaalde opdracht, omdat bijv. de richtlijnen onvoldoende zijn opgevolgd, omdat bijv. het opdrachtvolume te beperkt is... dan zal je als eindresultaat 'NG' hebben.

Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.

Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.

Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Ultra (Toledo).

 

Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Wanneer je sommige onderdelen opnieuw dient te doen en andere niet over academiejaren heen, neem je best contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.