Leraar van de wereld (B-ODISEE-OBS35B)
Doelstellingen
Verkorte Educatieve Bachelor Secundair onderwijs - Brussel
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19742&OPLID=533
Verkorte Educatieve Bachelor Secundair onderwijs - Aalst
https://webapps.odisee.be/Ancor/ECTSKerndoel/Pages/OPOKerndoel.aspx?OID=19742&OPLID=550
Begintermen
De algemene toelatingsvoorwaarden en de dwingende volgtijdelijkheid zijn beschreven in de onderwijs- en examenregeling.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
OAS48A : Leraar van de wereld
OAS49A : Leraar van de wereld
OKE35A : Leraar van de wereld
OBS36B : Leraar van de wereld
Plaats in het onderwijsaanbod
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in dagonderwijs - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - in avondonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs -voor bachelors in de kunsten - i.s.m. Luca - in dagonderwijs - 60SP (Brussel) 180 sp.
- Verkorte educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs - voor bachelors in de kunsten - i.s.m. LUCA - in avondonderwijs - 60SP (Aalst) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leraar van de wereld (B-ODISEE-OBS35b)
Inhoud
We vertrekken vanuit de verantwoordelijkheden van de leerkracht op:
- cultureel vlak
- maatschappelijk vlak
- ethisch vlak
I Cultureel vlak
- Cultuureducatie (definitie, ontwikkelingslijn, culturele basisvaardigheden en cultureel bewustzijn)
II Maatschappelijk vlak
- Leren luisteren-sterke en zwakke argumenten- kritische vragen: hierbij ook op zoek gaan naar bronnen
- Referentiekader en empathie (oefenen op kritische vragen stellen)
- Dialoog en compromis (samen tot een compromis komen)
III Ethisch vlak
- Welke verantwoordelijkheden hebben we?
- Hoe omgaan met ethische dilemma's in de klas?
Studiemateriaal
https://studiemateriaal.odisee.be/publiek/OlaFiche.aspx?OID=30281
Toelichting werkvorm
Digitaal leren - Feedback - Interactievormen - Oefeningen/opdrachten - Reflectie
Binnen dit opleidingsonderdeel zal je lessen volgen, opdrachten uitvoeren en een leerpad zelfstandig doorlopen. Tijdens de lessen verwachten we van jou een actieve participatie. De inhoud van de lessen zijn rechtstreeks gelinkt aan en ter voorbereiding/ondersteuning van de te maken opdrachten. Doorheen het semester krijg je antwoorden op je vragen (géén schriftelijke feedback). Het is belangrijk je aan de deadlines uit de planning te houden zowel voor de begeleiding als de definitieve ontwerpen.
Je vindt de einddata voor de indiening van je opdrachten, de evaluatiemomenten, de lesmomenten in de semesterplanning op Toledo.
Goed om weten: Tijdens je opleiding zal je 10 schoolbrede activiteit uitvoeren op je (stage)school. In het opleidingsonderdeel integratiepraktijk gaan we na of je alle schoolbrede activiteiten hebt volbracht. Maak tijdens je opleiding voldoende gevarieerde keuzes. Meer informatie vind je op https://stage.odisee.be/onderwijs/veb/
Evaluatieactiviteiten
Leraar van de wereld (B-ODISEE-O72511)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
In de loop van het semester maak je de hieronder vermelde opdrachten.
1. Schriftelijke en mondelinge opdracht: debat/discussie rond een zelfgekozen thema
Een debat/discussie schriftelijk voorbereiden en mondeling uitvoeren waarin je de theorie toepast die we gezien hebben tijdens de lessen.
2. Schriftelijke opdracht: peerfeedback
Je geeft peerfeedback over het werk en de leiding van de discussie rond één van de thema's van één van je medestudenten.
3. Schriftelijke reflectieopdracht: kernkwadranten
Een reflectieverslag aan de hand van de kernkwadranten schrijven.
4. Mondelinge en schriftelijke opdracht: ethische dilemma's
Toepassingsvraag over ethische dilemma's met de presentatie en discussie ervan.
Je moet slagen op alle opdrachten om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel. Voor meer informatie omtrent de opdrachten en criteria verwijzen we naar Ultra (Toledo).
Indien je alle opdrachten hebt afgelegd maar niet op elke opdracht geslaagd bent zal je een score NG krijgen.
Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Elke afwezigheid op een evaluatiemoment moet geduid worden en kan eventueel gecompenseerd worden. Je neemt zelf, zo snel mogelijk, contact op met de docent die bepaalt op welke wijze compensatie mogelijk is. Het NIET compenseren leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor dit deel. Het niet afleggen van een onderdeel van de evaluatie leidt tot een NA (= niet afgelegd) voor het opleidingsonderdeel.
Meer informatie over de inhoud, werkwijze en organisatie van de evaluatie, vind je op Ultra (Toledo).
Toelichting bij herkansen
Een voldoende behaald op een onderdeel blijft binnen éénzelfde academiejaar behouden. Studenten die sommige onderdelen opnieuw dienen te doen en andere niet over academiejaren heen nemen contact op met de docent om te kijken of een aangepaste ECTS-fiche mogelijk is.